Automaatiojärjestelmien testauksen jäljittevyyden parantaminen
Pannimaa, Henri (2023)
Pannimaa, Henri
2023
Automaatiotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Automation Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305316325
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka testauksen jäljitettävyyttä voitaisiin parantaa vaatimuksiin automaatiojärjestelmiä valmistavassa yrityksessä perehtymällä yrityksen toimintatapoihin ja dokumentaatioon. Tutkimusongelma oli tehdastestitapauksen heikko jäljitettävyys järjestelmäsuunnitteluun, mikä on järjestelmäsuunnittelun ja yrityksen liiketoiminnan kannalta kriittinen ongelma ja voi johtaa laatuongelmiin yrityksen tuottamissa järjestelmissä, sekä vaikeuttaa toimitusprojektien hallintaa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa oli kaksi sykliä. Ensimmäisessä syklissä käsiteltiin yrityksen käyttämän dokumentaation roolia jäljitettävyyden näkökulmasta ja toisessa syklissä käsiteltiin yrityksen toimintamalleja- sekä prosesseja jäljitettävyyden näkökulmasta. Molemmissa sykleissä luotiin katsaus yrityksen nykytilanteeseen ja pyrittiin luomaan käsitys ongelman juurisyystä ja esitettiin muutosehdotuksia tilanteen korjaamiseksi perustuen alan kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa havaittiin vaatimushallinnassa olevan suuria puutoksia sekä dokumentaation että toiminta- ja prosessimallien osalta, ja tutkimustulokset osoittivat, että vaatimushallinnan implementoinnilla olisi todennäköistä saavuttaa parannuksia testauksen jäljitettävyyteen ja sitä kautta vaikuttaa yrityksen tuotosten laatuun positiivisesti. Tutkimuksessa esitetään useita parannusehdotuksia tilanteen korjaamiseksi, mutta niiden implementointia ei suoritettu johtuen vaatimushallinnan totaalisesta puuttumisesta yrityksessä. Näistä kehitysehdotuksista tärkeimpiä olivat vaatimushallinnan perustan muodostaminen määrittämällä yksittäisen vaatimuksen vaatimukset, vaatimusten kerrosmallin määrittely, sekä dokumentaation yhtenäistäminen. Näiden toimien jatkotoimia olisi esimerkiksi testauksen uudelleensuunnittelu vastaamaan vaatimuskerrosmallia. The aim of the study was to investigate how traceability in testing could be improved in a company that manufactures automation systems by examining the company's practices and documentation. The research problem was the poor traceability of factory test cases to system design, which is a critical issue for system design and the company's business and can lead to quality problems in the delivery projects of the company and hinder project management.
The study was conducted as action research, consisting of two cycles. The first cycle addressed the role of documentation used by the company in terms of traceability, while the second cycle focused on the company's practices and processes from a traceability perspective. In both cycles, an overview of the company's current situation was created, and an understanding of the root cause of the problem was sought. Proposed changes to address the situation were presented based on relevant literature in the field.
The study identified significant deficiencies in both documentation and operational and process models related to requirements management. The research findings indicated that implementing requirements management could likely lead to improvements in traceability and positively impact the quality of the company's products. Several improvement suggestions were proposed in the study to address the situation, but their implementation was not carried out due to the complete absence of requirements management in the company. The most important development proposals included establishing the foundation of requirements management by defining individual requirement specifications, defining a requirements hierarchy model, and standardizing documentation. Further actions resulting from these measures could include redesigning testing to align with the requirements hierarchy model.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa oli kaksi sykliä. Ensimmäisessä syklissä käsiteltiin yrityksen käyttämän dokumentaation roolia jäljitettävyyden näkökulmasta ja toisessa syklissä käsiteltiin yrityksen toimintamalleja- sekä prosesseja jäljitettävyyden näkökulmasta. Molemmissa sykleissä luotiin katsaus yrityksen nykytilanteeseen ja pyrittiin luomaan käsitys ongelman juurisyystä ja esitettiin muutosehdotuksia tilanteen korjaamiseksi perustuen alan kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa havaittiin vaatimushallinnassa olevan suuria puutoksia sekä dokumentaation että toiminta- ja prosessimallien osalta, ja tutkimustulokset osoittivat, että vaatimushallinnan implementoinnilla olisi todennäköistä saavuttaa parannuksia testauksen jäljitettävyyteen ja sitä kautta vaikuttaa yrityksen tuotosten laatuun positiivisesti. Tutkimuksessa esitetään useita parannusehdotuksia tilanteen korjaamiseksi, mutta niiden implementointia ei suoritettu johtuen vaatimushallinnan totaalisesta puuttumisesta yrityksessä. Näistä kehitysehdotuksista tärkeimpiä olivat vaatimushallinnan perustan muodostaminen määrittämällä yksittäisen vaatimuksen vaatimukset, vaatimusten kerrosmallin määrittely, sekä dokumentaation yhtenäistäminen. Näiden toimien jatkotoimia olisi esimerkiksi testauksen uudelleensuunnittelu vastaamaan vaatimuskerrosmallia.
The study was conducted as action research, consisting of two cycles. The first cycle addressed the role of documentation used by the company in terms of traceability, while the second cycle focused on the company's practices and processes from a traceability perspective. In both cycles, an overview of the company's current situation was created, and an understanding of the root cause of the problem was sought. Proposed changes to address the situation were presented based on relevant literature in the field.
The study identified significant deficiencies in both documentation and operational and process models related to requirements management. The research findings indicated that implementing requirements management could likely lead to improvements in traceability and positively impact the quality of the company's products. Several improvement suggestions were proposed in the study to address the situation, but their implementation was not carried out due to the complete absence of requirements management in the company. The most important development proposals included establishing the foundation of requirements management by defining individual requirement specifications, defining a requirements hierarchy model, and standardizing documentation. Further actions resulting from these measures could include redesigning testing to align with the requirements hierarchy model.