Nuorten mielenterveyssovellusten yhteisluominen : Menetelmät ja nuorten osallisuus prosessissa
Lemieux, Sofi (2023)
Lemieux, Sofi
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305296226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305296226
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan nuorten osallisuutta mielenterveyssovellusten yhteisluomisprosesseissa, sekä sitä, millaisia osallistavia menetelmiä niissä hyödynnetään. Aihe on tärkeä, sillä mielenterveysongelmat ovat yleisiä nuorten keskuudessa, ja mobiiliteknologian avulla voidaan tarjota uusia ratkaisuja tuen ja avun saamiseen. Nuorten osallisuus mielenterveyssovellusten kehittämisessä voi lisätä sovellusten käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä, sekä käyttäjien sitoutumista palveluun.
Tutkimuskysymyksinä ovat: ”Miten nuoret ovat osallisina heille suunnattujen mielenterveyssovellusten yhteisluontiprosesseissa?”, sekä ”Minkälaisia nuoria osallistavia menetelmiä on hyödynnetty yhteisluomisprosessin eri osa-alueilla?”. Aineistona on hyödynnetty tieteellisiä artikkeleita, joissa on esitelty mielenterveyssovelluksen kehitysprosessi nuorten osallisuuden näkökulmasta.
Prosesseissa hyödynnetyt osallistavat menetelmät sijoitettiin Oertzenin (2018) palveluiden yhteisluomisen malliin yhteisideoimisen, yhteisarvioinnin, yhteissuunnittelun ja yhteistestaamisen kategorioihin. Aineistossa esiintyneet menetelmät vaihtelivat paljon projekteittain, mutta eri yhteisluomisen osa-alueilla oli tunnistettavissa toistuvuutta. Yleisimmät menetelmät yhteisideoinnissa olivat ryhmäkeskustelut, yhteisarvioinnissa olemassa olevan teknologian arvioiminen, yhteissuunnittelussa paperiprototyyppityöskentely ja testausvaiheessa ”ajattele ääneen” -menetelmä.
Huomattiin, että kehittämistä nuorten osallistamisessa on erityisesti yhteisideoinnin osa-alueella.Yhteisideoinnin menetelmiä tunnistettiin alle puolesta aineiston artikkeleista. Tämän tuloksen pohjalta voidaan todeta, että nuoret tulisi saada paremmin osallisiksi mielenterveyssovellusten luomisprojekteja jo alkuvaiheessa, jotta yhteisluomisen periaate asiakkaan aktiivisesta osallisuudesta toteutuisi läpi koko luomisprosessin.
Tutkimus antoi uutta ymmärrystä siitä, miten nuorten osallisuus näkyy projekteissa osallistavien menetelmien kautta tarkasteltuna. Tätä ymmärrystä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää nuorten osallisuuden edistämisessä yhteisluomisprojekteissa. Huomiota voidaan jatkossa tietoisemmin kiinnittää hyödynnettyjen menetelmien monipuolisuuteen ja nuorten osallisuuteen yhteisluomisen eri osa-alueilla.
Tutkimuskysymyksinä ovat: ”Miten nuoret ovat osallisina heille suunnattujen mielenterveyssovellusten yhteisluontiprosesseissa?”, sekä ”Minkälaisia nuoria osallistavia menetelmiä on hyödynnetty yhteisluomisprosessin eri osa-alueilla?”. Aineistona on hyödynnetty tieteellisiä artikkeleita, joissa on esitelty mielenterveyssovelluksen kehitysprosessi nuorten osallisuuden näkökulmasta.
Prosesseissa hyödynnetyt osallistavat menetelmät sijoitettiin Oertzenin (2018) palveluiden yhteisluomisen malliin yhteisideoimisen, yhteisarvioinnin, yhteissuunnittelun ja yhteistestaamisen kategorioihin. Aineistossa esiintyneet menetelmät vaihtelivat paljon projekteittain, mutta eri yhteisluomisen osa-alueilla oli tunnistettavissa toistuvuutta. Yleisimmät menetelmät yhteisideoinnissa olivat ryhmäkeskustelut, yhteisarvioinnissa olemassa olevan teknologian arvioiminen, yhteissuunnittelussa paperiprototyyppityöskentely ja testausvaiheessa ”ajattele ääneen” -menetelmä.
Huomattiin, että kehittämistä nuorten osallistamisessa on erityisesti yhteisideoinnin osa-alueella.Yhteisideoinnin menetelmiä tunnistettiin alle puolesta aineiston artikkeleista. Tämän tuloksen pohjalta voidaan todeta, että nuoret tulisi saada paremmin osallisiksi mielenterveyssovellusten luomisprojekteja jo alkuvaiheessa, jotta yhteisluomisen periaate asiakkaan aktiivisesta osallisuudesta toteutuisi läpi koko luomisprosessin.
Tutkimus antoi uutta ymmärrystä siitä, miten nuorten osallisuus näkyy projekteissa osallistavien menetelmien kautta tarkasteltuna. Tätä ymmärrystä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää nuorten osallisuuden edistämisessä yhteisluomisprojekteissa. Huomiota voidaan jatkossa tietoisemmin kiinnittää hyödynnettyjen menetelmien monipuolisuuteen ja nuorten osallisuuteen yhteisluomisen eri osa-alueilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]