Pilvialustojen identiteetin- ja pääsynhallinnan käytettävyys ja vertailu: Heuristinen asiantuntija-arviointi
Loimuvirta, Milla (2023)
Loimuvirta, Milla
2023
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305306289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305306289
Tiivistelmä
Työn aiheena on markkinoiden suurimpien pilvipalveluntarjoajien pilvipalveluiden identiteetin- ja pääsynhallinnan toimintojen käytettävyyden arviointi ja palveluiden vertailu keskenään. Heuristiseen asiantuntija-arviointiin käytettiin Nielsenin kymmentä heuristiikkaa, sekä sovellettua rajatun kognitiivisen läpikäynnin menetelmää, joiden pohjalta tutkittiin, esiintyykö palveluissa selkeitä käytettävyysongelmia ja oliko tuloksissa merkittäviä eroja palveluntarjoajien välillä.
Tuloksista nousi esiin neljä keskeistä teemaa: roolien ja oikeuksien ongelmat, epäselvät termit, tiedon kulkuun liittyvät ongelmat ja ongelmat navigoinnissa. Palveluntarjoajien välisessä vertailussa ei erottunut yksikään palvelu selkeästi suhteessa muihin, ja kaikissa palveluissa havaittiin tasaisesti käytettävyysongelmia. Amazon Web Services (AWS) palvelun kohdalla havaittiin 39 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja 72 kertaa. Microsoft Azuressa havaittiin 38 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja 69 kertaa. Google Cloud Platformin (GCP) osalta havaittiin 34 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja yhteensä 63 kertaa. Yleisimmin rikottu heuristiikka kaikissa palveluissa oli Nielsenin 1. heuristiikka liittyen järjestelmän tilan näkyvyyteen.
Tutkimuksen otannan ollessa suhteellisen pieni, on aiheesta hyvä tehdä vielä enemmän jatkotutkimusta, varsinkin liittyen termeihin palveluissa ja palveluiden välillä, joissa ei ole käytössä mitään vakiintunutta standardia, ja samaa tarkoittavat termit eroavat palveluiden välillä, tehden aiheesta jo nykyistä haastavamman, sekä vaikuttaen palveluiden käytettävyyteen.
Tuloksista nousi esiin neljä keskeistä teemaa: roolien ja oikeuksien ongelmat, epäselvät termit, tiedon kulkuun liittyvät ongelmat ja ongelmat navigoinnissa. Palveluntarjoajien välisessä vertailussa ei erottunut yksikään palvelu selkeästi suhteessa muihin, ja kaikissa palveluissa havaittiin tasaisesti käytettävyysongelmia. Amazon Web Services (AWS) palvelun kohdalla havaittiin 39 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja 72 kertaa. Microsoft Azuressa havaittiin 38 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja 69 kertaa. Google Cloud Platformin (GCP) osalta havaittiin 34 käytettävyysongelmaa, rikkoen heuristiikkoja yhteensä 63 kertaa. Yleisimmin rikottu heuristiikka kaikissa palveluissa oli Nielsenin 1. heuristiikka liittyen järjestelmän tilan näkyvyyteen.
Tutkimuksen otannan ollessa suhteellisen pieni, on aiheesta hyvä tehdä vielä enemmän jatkotutkimusta, varsinkin liittyen termeihin palveluissa ja palveluiden välillä, joissa ei ole käytössä mitään vakiintunutta standardia, ja samaa tarkoittavat termit eroavat palveluiden välillä, tehden aiheesta jo nykyistä haastavamman, sekä vaikuttaen palveluiden käytettävyyteen.