Thaimaalaisten opettajien kokemuksia suomalaisesta täydennyskoulutuksesta
Nuutinen, Netta (2023)
Nuutinen, Netta
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305286202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305286202
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten kouluttajien järjestämä opettajien täydennyskoulutus on vaikuttanut thaimaalaisten opettajien opetustyöhön, miten menetelmät ovat soveltuneet Thaimaan kontekstiin ja millaisia haasteita soveltamiseen on liittynyt. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten suomalaista koulutusosaamista voidaan hyödyntää toisenlaisessa kulttuurissa ja koulutusjärjestelmässä, ja millaisia haasteita siinä voi ilmetä. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1) Miten thaimaalaiset opettajat ovat kokeneet täydennyskoulutuksen vaikuttaneen opetustyöhön? 2) Millaisia haasteita täydennyskoulutuksen sisältöjen soveltamiseen on thaimaalaisten opettajien kokemusten mukaan liittynyt?
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena fenomenologista lähestymistapaa seuraten. Aineisto koostui viiden täydennyskoulutukseen osallistuneen thaimaalasien opettajan vastauksista. He olivat kaikki osallistuneet suomalisten kouluttajien järjestämään kuuden kuukauden mittaiseen täydennyskoulutukseen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, ja analyysi toteutettiin laadullisena aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki vastaajat olivat kokeneet koulutuksen hyödylliseksi. Opettajat raportoivat koulutuksen muuttaneen heidän opetustapaansa, ja he olivat omaksuneet uusia menetelmiä osaksi opetustyötä. Myös heidän oppilaidensa reaktiot muutoksiin olivat opettajien mukaan pitkälti positiivisia. Toisaalta uusien menetelmien käyttöönotossa oli koettu myös haasteita, jotka liittyivät opettajien kertoman mukaan pääosin Suomen ja Thaimaan koulutusjärjestelmien eroavaisuuksiin sekä kulttuurisiin eroihin. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että suomalaisen täydennyskoulutuksen menetelmiä on otettu käyttöön ja pystytty soveltamaan thaimaalaisessa koulussa, mutta samalla koulutusjärjestelmien ja kulttuurin erojen huomioiminen osoittautui todella tärkeäksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena fenomenologista lähestymistapaa seuraten. Aineisto koostui viiden täydennyskoulutukseen osallistuneen thaimaalasien opettajan vastauksista. He olivat kaikki osallistuneet suomalisten kouluttajien järjestämään kuuden kuukauden mittaiseen täydennyskoulutukseen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, ja analyysi toteutettiin laadullisena aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki vastaajat olivat kokeneet koulutuksen hyödylliseksi. Opettajat raportoivat koulutuksen muuttaneen heidän opetustapaansa, ja he olivat omaksuneet uusia menetelmiä osaksi opetustyötä. Myös heidän oppilaidensa reaktiot muutoksiin olivat opettajien mukaan pitkälti positiivisia. Toisaalta uusien menetelmien käyttöönotossa oli koettu myös haasteita, jotka liittyivät opettajien kertoman mukaan pääosin Suomen ja Thaimaan koulutusjärjestelmien eroavaisuuksiin sekä kulttuurisiin eroihin. Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että suomalaisen täydennyskoulutuksen menetelmiä on otettu käyttöön ja pystytty soveltamaan thaimaalaisessa koulussa, mutta samalla koulutusjärjestelmien ja kulttuurin erojen huomioiminen osoittautui todella tärkeäksi.