Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyden yhteys oppimiseen
Vesaranta, Heini (2023)
Vesaranta, Heini
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305256151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305256151
Tiivistelmä
Tulevaisuus korkeakoulutuksessa rakentuu vahvasti eri verkko-oppimisympäristöjen, digitalisaation ja tekoälyn varaan. Verkko-oppimisympäristöjen pedagoginen merkitys korkeakouluopiskelijalle on suuri, sillä oppimisympäristöt ovat muuttuneet ja teknologistuminen on edellyttänyt uusia lähestymistapoja niin opettamiseen kuin oppimiseen. Korkeakouluopetuksen kontekstissa on tärkeää huomioida myös oppimiseen ja opetukseen liitettävät pedagogiset lähtökohdat, jotka konkretisoituvat verkko-oppimisympäristöjen käytettävyydessä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tarkastella verkko-oppimisympäristöjä korkeakoulutuksessa ja kartoittaa opiskelijoiden käsityksiä verkko-oppimisympäristöjen käytettävyydestä. Lähdemateriaali perustuu Tampereen yliopiston kirjaston Andor-hakupalvelusta löydettyihin artikkeleihin. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui päälähteiksi kolme kansainvälistä tutkimusta, jotka tarkastelevat verkko-oppimisympäristöjen ominaisuuksia käytettävyyden viitekehityksestä liittäen ne opiskelijoiden kokemuksiin käytettävyydestä. Oppimisen ja digitalisaation yhteyttä tarkastellaan kansallisen tutkimusraportin kautta sekä aihetta laajennetaan toisella kansainvälisellä tutkimuksella. Näiden tutkimusten kautta tuodaan esille digitaalisten oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen. Opiskelijoiden käsityksiä avataan kotimaisessa tutkimusartikkelissa, jossa käsitellään verkkovälitteiseen oppimistapahtumaan liittyvän osallistumisen merkitystä osana opiskelijan oppimisprosessia.
Tulokset osoittavat, että korkeakoulutuksessa käytetään monipuolisesti ja laajasti eri verkko- oppimisympäristöjä. Tutkimustulosten mukaan oppimisympäristön käytettävyys (helppokäyttöisyys, selkeys ja asianmukainen sisältö) on suoraan yhteydessä opiskelumotivaatioon. Tämä tukee sitä, että käytettävyyden ominaisuudet ovat yhteydessä oppimiseen. Myös opiskelijoiden käsityksen mukaan oppimisprosessin tukemisen ja myönteisen oppimisilmapiirin rakentamisen pitäisi olla verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyden ja pedagogisen suunnittelun ydintä. Pelkät tekniset ratkaisut eivät kuitenkaan yksistään pysty tätä tavoitetta saavuttamaan, vaan opiskelijoiden mukaan oppiminen tapahtuu aina vuorovaikutuksessa.
Kirjallisuuskatsaus antoi tietoa verkko-oppimisympäristöjen käytettävyydestä ja käytettävyyden eri muodoista sekä niiden merkityksestä oppimiseen. Tutkimukset herättivät paljon mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita. Erityisen tärkeää olisi kartoittaa miten verkko-oppimisympäristön saavutettavuus ja käytettävyys vaikuttavat oppisisällön sisäistämiseen sekä oppimistuloksiin. Kansainväliset tutkimukset aiheesta antaisivat lisätietoa siitä, miten eri verkko-oppimisympäristöjä käytetään eri koulujärjestelmissä ja miten niitä voitaisiin yhdenmukaistaa vastaamaan globaaleja tarpeita.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tarkastella verkko-oppimisympäristöjä korkeakoulutuksessa ja kartoittaa opiskelijoiden käsityksiä verkko-oppimisympäristöjen käytettävyydestä. Lähdemateriaali perustuu Tampereen yliopiston kirjaston Andor-hakupalvelusta löydettyihin artikkeleihin. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui päälähteiksi kolme kansainvälistä tutkimusta, jotka tarkastelevat verkko-oppimisympäristöjen ominaisuuksia käytettävyyden viitekehityksestä liittäen ne opiskelijoiden kokemuksiin käytettävyydestä. Oppimisen ja digitalisaation yhteyttä tarkastellaan kansallisen tutkimusraportin kautta sekä aihetta laajennetaan toisella kansainvälisellä tutkimuksella. Näiden tutkimusten kautta tuodaan esille digitaalisten oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen. Opiskelijoiden käsityksiä avataan kotimaisessa tutkimusartikkelissa, jossa käsitellään verkkovälitteiseen oppimistapahtumaan liittyvän osallistumisen merkitystä osana opiskelijan oppimisprosessia.
Tulokset osoittavat, että korkeakoulutuksessa käytetään monipuolisesti ja laajasti eri verkko- oppimisympäristöjä. Tutkimustulosten mukaan oppimisympäristön käytettävyys (helppokäyttöisyys, selkeys ja asianmukainen sisältö) on suoraan yhteydessä opiskelumotivaatioon. Tämä tukee sitä, että käytettävyyden ominaisuudet ovat yhteydessä oppimiseen. Myös opiskelijoiden käsityksen mukaan oppimisprosessin tukemisen ja myönteisen oppimisilmapiirin rakentamisen pitäisi olla verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyden ja pedagogisen suunnittelun ydintä. Pelkät tekniset ratkaisut eivät kuitenkaan yksistään pysty tätä tavoitetta saavuttamaan, vaan opiskelijoiden mukaan oppiminen tapahtuu aina vuorovaikutuksessa.
Kirjallisuuskatsaus antoi tietoa verkko-oppimisympäristöjen käytettävyydestä ja käytettävyyden eri muodoista sekä niiden merkityksestä oppimiseen. Tutkimukset herättivät paljon mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita. Erityisen tärkeää olisi kartoittaa miten verkko-oppimisympäristön saavutettavuus ja käytettävyys vaikuttavat oppisisällön sisäistämiseen sekä oppimistuloksiin. Kansainväliset tutkimukset aiheesta antaisivat lisätietoa siitä, miten eri verkko-oppimisympäristöjä käytetään eri koulujärjestelmissä ja miten niitä voitaisiin yhdenmukaistaa vastaamaan globaaleja tarpeita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]