”Varmasti tulee olemaan toimiva, kunhan vaan saadaan ne palikat kohdalleen”: Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen tuen lakimuutoksesta
Isaksson, Emmi (2023)
Isaksson, Emmi
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305236068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305236068
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia varhaiskasvatuslain tuen lakiuudistuksesta. Tuen järjestämistä varhaiskasvatuksessa oli jo pitkään toivottu laissa määriteltäväksi ja lakimuutos astui voimaan 1.8.2022. Lakiuudistuksen myötä päivitettiin myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on ollut paljon uutta haltuun otettavaa tietoa ja osaamista, mitkä tulisi pystyä viemään varhaiskasvatuksen toimintaan samalla huomioiden lasten yksilölliset vahvuudet ja tarpeet sekä tukea heitä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastateltaviksi valikoitui viisi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joista jokainen työskenteli haastattelujen aikaan eri kunnissa. Kaksi haastateltavista oli kunnassaan jo aiemmin toteuttanut kolmitasoista tukea esi- ja perusopetuksen mallin mukaan, kolmelle tuen kolmitasoisuus tuli uutena syksyllä 2022. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia kolmitasoisen tuen vahvuuksista ja sen tuomista haasteista, mitä tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti tarkoittaa ja miten se tällä hetkellä käytännössä toteutuu.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat pitivät tuen lakiuudistusta toivottuna muutoksena. Kolmitasoisen tuen koettiin lisänneen lasten yksilöllistä tukea, tuen toteuttamisen tasavertaisuutta sekä tukeen panostamista. Kolmitasoisen tuen järjestäminen nähtiin olevan vielä pitkälti alkutekijöissä ja haastateltavat näkivät alkuvaiheen olleen haastavaa muun muassa käytänteiden luomisessa sekä lain tulkitsemisessa. Tukea nähtiin toteutettavan hyvin eri tavoin eri kunnissa ja tämän vuoksi yhdenvertaisuuden toteutumattomuutta pelättiin. Tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti nähtiin laajana ja monitahoisena asiana, johon ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Näkemykset vastasivat pitkälti aiempaa teoria- ja tutkimustietoa. Tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti oli vaihtelevaa ja sen toteutumiseksi korostettiin tarvittavan erityisesti riittävää tietoa, osaamista ja resursointia tukeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastateltaviksi valikoitui viisi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joista jokainen työskenteli haastattelujen aikaan eri kunnissa. Kaksi haastateltavista oli kunnassaan jo aiemmin toteuttanut kolmitasoista tukea esi- ja perusopetuksen mallin mukaan, kolmelle tuen kolmitasoisuus tuli uutena syksyllä 2022. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia kolmitasoisen tuen vahvuuksista ja sen tuomista haasteista, mitä tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti tarkoittaa ja miten se tällä hetkellä käytännössä toteutuu.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat pitivät tuen lakiuudistusta toivottuna muutoksena. Kolmitasoisen tuen koettiin lisänneen lasten yksilöllistä tukea, tuen toteuttamisen tasavertaisuutta sekä tukeen panostamista. Kolmitasoisen tuen järjestäminen nähtiin olevan vielä pitkälti alkutekijöissä ja haastateltavat näkivät alkuvaiheen olleen haastavaa muun muassa käytänteiden luomisessa sekä lain tulkitsemisessa. Tukea nähtiin toteutettavan hyvin eri tavoin eri kunnissa ja tämän vuoksi yhdenvertaisuuden toteutumattomuutta pelättiin. Tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti nähtiin laajana ja monitahoisena asiana, johon ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Näkemykset vastasivat pitkälti aiempaa teoria- ja tutkimustietoa. Tuen toteuttaminen inklusiivisten periaatteiden mukaisesti oli vaihtelevaa ja sen toteutumiseksi korostettiin tarvittavan erityisesti riittävää tietoa, osaamista ja resursointia tukeen.