"Parhaimmillaan luontokasvatus antaa lapsille voimaa ja iloa": Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia eri-ikäisten lasten luontokasvatuksesta ja lasten luontosuhteiden tukemisesta
Ohtonen, Silja (2023)
Ohtonen, Silja
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305236044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305236044
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia eri-ikäisten lasten luontokasvatuksesta ja sen ulottuvuuksien toteuttamisesta. Luontokasvatuksen ulottuvuuksia ovat luonnossa oppiminen, luonnosta oppiminen sekä luonnon puolesta toimiminen. Tarkoituksena oli lisäksi tutkia, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on lasten luontosuhteisiin vaikuttavista tekijöistä ja lasten luontosuhteiden tukemisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kolmesta varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatusta Facebook-ryhmästä huhtikuussa 2023. Kyselylomake muodostui viidestä avoimesta kysymyksestä ja kyselyyn vastasi kolmetoista varhaiskasvatuksen opettajana työskennellyttä henkilöä. Aineiston analyysi perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, minkä lisäksi luontokasvatuksen ulottuvuuksia käsiteltäessä hyödynnettiin myös teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten perusteella aikuisen asenteella ja toiminnalla on suuri vaikutus sekä luontokasvatuksen ulottuvuuksien toteutumiseen että lasten luontosuhteiden muodostumiseen. Luontokasvatuksella voidaan tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja luontosuhdetta sekä yhteisten luontoon liittyvien arvojen ja asenteiden omaksumista. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat luontokasvatuksen ulottuvuuksista varsinkin luonnossa oppimista ja luonnosta oppimista, mutta luonnon puolesta toimimisen ulottuvuus jää hieman kahden edellisen ulottuvuuden varjoon. Vaikka luonnossa oppimisen ja luonnosta oppimisen ulottuvuuksia toteutetaan sekä yli että alle 3- vuotiaiden lasten kanssa, keskittyy luonnon puolesta toimimisen ulottuvuus opettajien kokemusten mukaan enemmän yli 3-vuotiaisiin lapsiin. Tulosten mukaan luontokasvatuksen mahdollisuudet koetaan samankaltaisina kaikenikäisille lapsille, kun taas luontokasvatuksen haasteet koetaan erilaisiksi yli ja alle 3-vuotiailla lapsilla. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan lasten luontosuhteisiin vaikuttavat tekijät ovat samanlaisia kaikenikäisillä lapsilla ja ne jakautuvat luontosuhdetta tukeviin sekä sitä heikentäviin tekijöihin. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on vaikutusta siihen, millaiseksi lapsen luontosuhde muodostuu.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kolmesta varhaiskasvatuksen työntekijöille suunnatusta Facebook-ryhmästä huhtikuussa 2023. Kyselylomake muodostui viidestä avoimesta kysymyksestä ja kyselyyn vastasi kolmetoista varhaiskasvatuksen opettajana työskennellyttä henkilöä. Aineiston analyysi perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, minkä lisäksi luontokasvatuksen ulottuvuuksia käsiteltäessä hyödynnettiin myös teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten perusteella aikuisen asenteella ja toiminnalla on suuri vaikutus sekä luontokasvatuksen ulottuvuuksien toteutumiseen että lasten luontosuhteiden muodostumiseen. Luontokasvatuksella voidaan tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja luontosuhdetta sekä yhteisten luontoon liittyvien arvojen ja asenteiden omaksumista. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat luontokasvatuksen ulottuvuuksista varsinkin luonnossa oppimista ja luonnosta oppimista, mutta luonnon puolesta toimimisen ulottuvuus jää hieman kahden edellisen ulottuvuuden varjoon. Vaikka luonnossa oppimisen ja luonnosta oppimisen ulottuvuuksia toteutetaan sekä yli että alle 3- vuotiaiden lasten kanssa, keskittyy luonnon puolesta toimimisen ulottuvuus opettajien kokemusten mukaan enemmän yli 3-vuotiaisiin lapsiin. Tulosten mukaan luontokasvatuksen mahdollisuudet koetaan samankaltaisina kaikenikäisille lapsille, kun taas luontokasvatuksen haasteet koetaan erilaisiksi yli ja alle 3-vuotiailla lapsilla. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan lasten luontosuhteisiin vaikuttavat tekijät ovat samanlaisia kaikenikäisillä lapsilla ja ne jakautuvat luontosuhdetta tukeviin sekä sitä heikentäviin tekijöihin. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on vaikutusta siihen, millaiseksi lapsen luontosuhde muodostuu.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]