Organisaation ohjelmistotestauspolitiikka ja -strategia
Pohja, Jari (2023)
Pohja, Jari
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226042
Tiivistelmä
Ohjelmistotestaus on paitsi tärkeä osa ohjelmistotuotantoprosessia myös työkalu ohjelmistotuotteen loppukäyttäjälle tuotteen käyttöönotossa ja sen elinkaaren aikaisessa ylläpidossa. Testauksen päätavoite on parantaa tuotteen laatua ja varmistua siitä, että tuote täyttää sille asetetut toiveet ja vaatimukset. Mitä varhaisemmassa vaiheessa testauksella tuotteessa olevia virheitä voidaan havaita ja korjata, sitä pienemmiksi käyvät riskit tuotekehityskustannusten kasvusta, tuotteen huonosta laadusta ja loppukäyttäjän tyytymättömyydestä.
Käsiteenä ohjelmistotestaus kattaa laajan valikoiman eri osa-alueita, menetelmiä ja testausmalleja sekä vaatimuksia testausta suorittavalle organisaatiolle. Ohjelmistotestauksen eri prosessien määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen tueksi on tarjolla joukko standardeja, jotka tarjoavat ohjeita, periaatteita ja parhaita käytänteitä testausprosessien tehokkuuden, luotettavuuden ja vaikuttavuuden saavuttamiseksi.
Organisaation onnistumista testausprosessien soveltamisesta käytännössä eli testausta suorittavan organisaation kypsyyttä toiminnassaan voidaan arvioida erilaisilla kypsyysmalleilla ja kypsyyden arviointimalleilla. Organisaatiot voivat käyttää tällaisia malleja referensseinä ja verrata omaa toimintaansa niissä esitettyihin toimintamalleihin ja edelleen arvioida omaa toimintaansa. Varsinaiset kypsyyttä ja kyvykkyyttä arvioivat mallit perustuvat ulkoisen, riippumattoman toimijan tekemään auditointiin, joissa sovelletaan kyseessä olevaa arviointimallia ja -menetelmiä.
Organisaatiotason ohjelmistotestauspolitiikka ja -strategia ovat dokumentteja, jotka sisältävät ohjeita, prosesseja sekä käytänteitä siitä mikä organisaation lähestymistapa testaukseen on organisaation johdon näkökulmasta. Testauspolitiikka ja -strategia määrittelevät korkean tason tavoitteet testauksella, käytettävissä olevat resurssit sekä testausprosessit.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden avulla. Haastattelu oli kaksiosainen - ensimmäisessä osassa kerättiin tietoa organisaation kypsyydestä ja kyvykkyydestä ohjelmistotestauksen hyödyntämällä TMMI-arviointikehystä, jälkimmäinen osa käsitteli organisaatiotason testauspolitiikkaa ja -strategiaa. Tutkimuksen lopputuloksena on kohdeorganisaatiolle laadittu ehdotus testausstrategiamallista sekä siinä käsiteltävistä testaukseen liittyvistä käytänteistä ja menetelmistä.
Tutkimus tuotti tietoa kohdeorganisaation vahvuuksista ja kehittämiskohteista TMMi-kehyksen viidellä eri prosessialueella. Tutkimuksessa todettiin, että kohdeorganisaatiolla ei ole käytössään organisaatiotason ohjelmistotestauspolitiikkaa ja -strategiaa. Tutkimuksessa tunnistettiin testausstrategian osatekijät kuten standardien hyödyntäminen, tuotteisiin liittyvien riskien huomioiminen testauksen varhaisessa vaiheessa sekä sidosryhmien huomiointi käytäntöinä, joita testauspolitiikan ja strategian laatimisella ja jalkauttamisella voitaisiin luoda ja kehittää.
Käsiteenä ohjelmistotestaus kattaa laajan valikoiman eri osa-alueita, menetelmiä ja testausmalleja sekä vaatimuksia testausta suorittavalle organisaatiolle. Ohjelmistotestauksen eri prosessien määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen tueksi on tarjolla joukko standardeja, jotka tarjoavat ohjeita, periaatteita ja parhaita käytänteitä testausprosessien tehokkuuden, luotettavuuden ja vaikuttavuuden saavuttamiseksi.
Organisaation onnistumista testausprosessien soveltamisesta käytännössä eli testausta suorittavan organisaation kypsyyttä toiminnassaan voidaan arvioida erilaisilla kypsyysmalleilla ja kypsyyden arviointimalleilla. Organisaatiot voivat käyttää tällaisia malleja referensseinä ja verrata omaa toimintaansa niissä esitettyihin toimintamalleihin ja edelleen arvioida omaa toimintaansa. Varsinaiset kypsyyttä ja kyvykkyyttä arvioivat mallit perustuvat ulkoisen, riippumattoman toimijan tekemään auditointiin, joissa sovelletaan kyseessä olevaa arviointimallia ja -menetelmiä.
Organisaatiotason ohjelmistotestauspolitiikka ja -strategia ovat dokumentteja, jotka sisältävät ohjeita, prosesseja sekä käytänteitä siitä mikä organisaation lähestymistapa testaukseen on organisaation johdon näkökulmasta. Testauspolitiikka ja -strategia määrittelevät korkean tason tavoitteet testauksella, käytettävissä olevat resurssit sekä testausprosessit.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden avulla. Haastattelu oli kaksiosainen - ensimmäisessä osassa kerättiin tietoa organisaation kypsyydestä ja kyvykkyydestä ohjelmistotestauksen hyödyntämällä TMMI-arviointikehystä, jälkimmäinen osa käsitteli organisaatiotason testauspolitiikkaa ja -strategiaa. Tutkimuksen lopputuloksena on kohdeorganisaatiolle laadittu ehdotus testausstrategiamallista sekä siinä käsiteltävistä testaukseen liittyvistä käytänteistä ja menetelmistä.
Tutkimus tuotti tietoa kohdeorganisaation vahvuuksista ja kehittämiskohteista TMMi-kehyksen viidellä eri prosessialueella. Tutkimuksessa todettiin, että kohdeorganisaatiolla ei ole käytössään organisaatiotason ohjelmistotestauspolitiikkaa ja -strategiaa. Tutkimuksessa tunnistettiin testausstrategian osatekijät kuten standardien hyödyntäminen, tuotteisiin liittyvien riskien huomioiminen testauksen varhaisessa vaiheessa sekä sidosryhmien huomiointi käytäntöinä, joita testauspolitiikan ja strategian laatimisella ja jalkauttamisella voitaisiin luoda ja kehittää.