Implementing Personalized Product Recommendations: A Case Study on Power Finland
Rautiainen, Saara (2023)
Rautiainen, Saara
2023
Master's Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226035
Tiivistelmä
Kaupankäynti ja kulutus ovat siirtyneet tämän vuosituhannen aikana yhä voimakkaammin verkkoon, ja verkkokaupan kehitystyöstä on muodostunut tärkeä osa yrityksen liiketoimintastrategiaa. Verkkokauppa on käytännöllisen luonteensa vuoksi kuluttajien suosiossa, ja se tarjoaa myös yrityksille uusia mahdollisuuksia kohdeyleisön tavoittamiseen, kuten personoinnin. Konseptina personointi ei ole uusi, mutta verkkokaupan tarjoamat käyttötarkoitukset ovat muokanneet siitä entistä toimivamman. Tämä kehitys on kuitenkin tuonut ilmi myös personoinnin mahdollisia haittapuolia, kuten kuluttajien huolen tietoturvasta.
Tutkielman tarkoitus on kokonaisvaltaisesti kartoittaa personoinnin toteutukseen liittyviä mahdollisuuksia ja uhkia sekä selvittää, vaikuttaako personoinnin käyttöönotto merkittävästi Power Finlandin keskeisiin suorituskykymittareihin verkkokaupassa. Tutkimus tarkastelee personointia verkkokauppakontekstissa selvittämällä ensin personoinnin implementointiin liittyviä käytännön käsitteitä. Tämän jälkeen tutkimus etenee kuluttajan ja yrityksen väliseen vuorovaikutukseen, sekä kuluttajan kognitioon digitaalisessa ympäristössä. Teoreettinen tausta käsittää myös kolme tapaustutkimusta, jotka havainnollistavat personoinnin käyttöönottoa kolmessa samalla toimialla toimivassa yrityksessä.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi toteutettiin aineiston pohjalta SWOT-analyysi sekä A/B-testi, joka vertasi Powerin olemassa olevaa tuotesuosituskarusellia tutkimusta varten toteutettuun personoituun karuselliin. A/B-testi ei antanut tilastollisesti merkittävää tulosta personoinnin toimivuudesta tuotesuosituskarusellissa. SWOT-analyysissa esille tulleet huomiot osoittivat personoinnin kuitenkin olevan yhteensopiva Powerin liiketoimintastrategian kanssa. SWOT-analyysi toi esiin erityisesti MyPowerin ja personoinnin positiivisen vaikutuksen toisiinsa sekä mahdollisuuden luoda kokonaisvaltaisempia asiakassuhteita personoinnin kehityksen avulla. Over the last decade, online shopping has grown in popularity among consumers due to its convenience and efficiency and has made the development of e-commerce an indis-pensable part of companies’ business strategies. It also provides businesses with new ways to address their target audience, such as personalization. While the field of market-ing research has long recognized the advantages of personalized content in advertising and commerce, there are a plethora of additional variables to consider when personaliza-tion is integrated into digital platforms. There exist public apprehensions on the topic and experts have raised words of caution indicating that the implementation of automated personalization in a digital context needs careful consideration of additional variables and potential threats.
The purpose of this thesis is to comprehensively map the opportunities and threats related to the implementation of personalization and to determine whether the introduction of a web store personalization feature significantly affects Power Finland's key performance indicators. The study examines personalization in the context of e-commerce by first exploring practical concepts related to its implementation. The litera-ture review then proceeds to the interaction between the consumer and the company, as well as the consumer's cognition in the digital environment. The theoretical background also includes three case studies that illustrate the implementation of personalization in three companies operating in the same industry.
To answer the research questions, a SWOT analysis based on the data and an A/B test comparing Power's existing product recommendation carousel to a personalized carousel were conducted. The A/B test did not provide statistically significant results regarding the effectiveness of personalization in the product recommendation carousel. However, the observations made in the SWOT analysis showed that personalization is compatible with Power's business strategy. The SWOT analysis highlighted in particular the positive impact of MyPower and personalization on each other and the possibility of creating more comprehensive customer relationships through the development of personalization.
Tutkielman tarkoitus on kokonaisvaltaisesti kartoittaa personoinnin toteutukseen liittyviä mahdollisuuksia ja uhkia sekä selvittää, vaikuttaako personoinnin käyttöönotto merkittävästi Power Finlandin keskeisiin suorituskykymittareihin verkkokaupassa. Tutkimus tarkastelee personointia verkkokauppakontekstissa selvittämällä ensin personoinnin implementointiin liittyviä käytännön käsitteitä. Tämän jälkeen tutkimus etenee kuluttajan ja yrityksen väliseen vuorovaikutukseen, sekä kuluttajan kognitioon digitaalisessa ympäristössä. Teoreettinen tausta käsittää myös kolme tapaustutkimusta, jotka havainnollistavat personoinnin käyttöönottoa kolmessa samalla toimialla toimivassa yrityksessä.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi toteutettiin aineiston pohjalta SWOT-analyysi sekä A/B-testi, joka vertasi Powerin olemassa olevaa tuotesuosituskarusellia tutkimusta varten toteutettuun personoituun karuselliin. A/B-testi ei antanut tilastollisesti merkittävää tulosta personoinnin toimivuudesta tuotesuosituskarusellissa. SWOT-analyysissa esille tulleet huomiot osoittivat personoinnin kuitenkin olevan yhteensopiva Powerin liiketoimintastrategian kanssa. SWOT-analyysi toi esiin erityisesti MyPowerin ja personoinnin positiivisen vaikutuksen toisiinsa sekä mahdollisuuden luoda kokonaisvaltaisempia asiakassuhteita personoinnin kehityksen avulla.
The purpose of this thesis is to comprehensively map the opportunities and threats related to the implementation of personalization and to determine whether the introduction of a web store personalization feature significantly affects Power Finland's key performance indicators. The study examines personalization in the context of e-commerce by first exploring practical concepts related to its implementation. The litera-ture review then proceeds to the interaction between the consumer and the company, as well as the consumer's cognition in the digital environment. The theoretical background also includes three case studies that illustrate the implementation of personalization in three companies operating in the same industry.
To answer the research questions, a SWOT analysis based on the data and an A/B test comparing Power's existing product recommendation carousel to a personalized carousel were conducted. The A/B test did not provide statistically significant results regarding the effectiveness of personalization in the product recommendation carousel. However, the observations made in the SWOT analysis showed that personalization is compatible with Power's business strategy. The SWOT analysis highlighted in particular the positive impact of MyPower and personalization on each other and the possibility of creating more comprehensive customer relationships through the development of personalization.