Ulkoisen työnantajamielikuvan muodostuminen IT-alan opiskelijoiden keskuudessa
Salonen, Nikolas (2023)
Salonen, Nikolas
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226034
Tiivistelmä
Osaajapula on kasvava ongelma kehittyneissä talouksissa, joissa on pitkälti siirrytty tietointensiiviseen palveluyhteiskuntaan. Viime vuosikymmeninä yritykset ovat joutuneet pohtimaan rekrytointistrategioitansa uudestaan. Tämän tutkimuksen toimeksiantajana toimivalla yrityksellä on ongelmia opiskelijoiden rekrytoinnin kanssa. Tutkimuksia työnantajamielikuvan eri ulottuvuuksien merkityksestä opiskelijoiden mielissä on suomalaisessa kontekstissa erittäin vähän. Yrityksillä on kasvava tarve saada tietoa opiskelijoiden mieltymyksistä jo ennen kuin he astuvat työmarkkinoille, jotta rekrytointia voidaan tehdä etupainotteisesti.
Tutkimusprosessin ensimmäisessä osassa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jolla pyrittiin ymmärtämään työnantajamielikuvan ilmiötä tarkemmin ja tutustumaan aihetta käsitteleviin aiempiin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen toteutettiin kyselytutkimus, jonka osana kerättiin aineistoa opiskelijoilta koskien työnantajamielikuvaa kyselylomakkeen avulla. Kerättyä aineistoa analysoitiin faktorianalyysin, regressioanalyysin ja kuvailevien tunnuslukujen avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä työnantajamielikuvan ulottuvuudet ja ominaisuudet ovat opiskelijoille tärkeitä sekä mistä lähteistä houkuttelevista työnantajista kerätään tietoa. Aiemmin kuvattujen toimenpiteiden avulla tavoitteet saavutettiin. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen arvo on erittäin tärkeä ulottuvuus houkuttelevan työnantajamielikuvan muodostumisessa. Yksittäisistä muuttujista tärkeimpiä ovat mahdollisuus korkeakoulussa opitun soveltamiseen ja uran kehittämiseen sekä yrityksen tuotteen tai palvelun tyyppi. Tärkeimmiksi tiedon lähteiksi osoittautuivat Word-of-Mouth, rekrytointitapahtumat sekä Linkedin.
Tutkimusprosessin ensimmäisessä osassa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jolla pyrittiin ymmärtämään työnantajamielikuvan ilmiötä tarkemmin ja tutustumaan aihetta käsitteleviin aiempiin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen toteutettiin kyselytutkimus, jonka osana kerättiin aineistoa opiskelijoilta koskien työnantajamielikuvaa kyselylomakkeen avulla. Kerättyä aineistoa analysoitiin faktorianalyysin, regressioanalyysin ja kuvailevien tunnuslukujen avulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä työnantajamielikuvan ulottuvuudet ja ominaisuudet ovat opiskelijoille tärkeitä sekä mistä lähteistä houkuttelevista työnantajista kerätään tietoa. Aiemmin kuvattujen toimenpiteiden avulla tavoitteet saavutettiin. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalinen arvo on erittäin tärkeä ulottuvuus houkuttelevan työnantajamielikuvan muodostumisessa. Yksittäisistä muuttujista tärkeimpiä ovat mahdollisuus korkeakoulussa opitun soveltamiseen ja uran kehittämiseen sekä yrityksen tuotteen tai palvelun tyyppi. Tärkeimmiksi tiedon lähteiksi osoittautuivat Word-of-Mouth, rekrytointitapahtumat sekä Linkedin.