Monialainen yhteistyö luonnollinen osa varhaiskasvatuksen arkea?: Monialaisen yhteistyön tulevaisuuden näkymiä varhaiskasvatuksen ja muiden toimijoiden välillä Kittilässä
Rauhala, Janna (2023)
Rauhala, Janna
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305226011
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada vastaus kysymyksiin, millaista monialainen yhteistyö voisi onnistuessaan olla ja mitkä tekijät sitä edistävät ja estävät. Tutkimuksessa käsitellään monialaista yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja muiden toimijoiden välillä. Monialainen yhteistyö on paitsi merkityksellinen tapa mahdollistaa monipuolisia oppimisympäristöjä myös tärkeä keino toteuttaa oppimisen, kehityksen ja kasvun tukea yhdessä muiden eri alojen ammattilaisten kanssa. Monialainen yhteistyö tukee tavoitetta laadukkaasta varhaiskasvatuksesta.
Tämä tutkimus keskittyy varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmaan Kittilän kunnassa. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää ja aineiston keruuta varten luotiin kaksi kehyskertomusvariaatiota. Toisessa variaatiossa tuli luoda kuvitteellinen tarina hyvästä monialaisesta yhteistyöstä ja toisessa huonosta monialaisesta yhteistyöstä. Aineisto kerättiin Forms-lomakkeella sähköpostin avulla ja vastauksia tuli yhteensä 23.
Tulosten mukaan onnistuessaan monialainen yhteistyö olisi lasten tarpeet huomioonottavaa, säännöllistä ja luonnollinen osa varhaiskasvatuksen arkea. Se mahdollistaisi monipuoliset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksen tavoitteita vastaaviksi. Estävät ja edistävät tekijät muodostuivat monialaisen yhteistyön kolmijalaksi, joka käsitti vuorovaikutus-, resurssi- ja toimintakulttuuritekijät. Nämä tekijät toimivat monialaisen yhteistyön mahdollistajina. The topic of the thesis was to explore multi-professional collaboration between early childhood education and other actors in the municipality of Kittilä. The aim in the early childhood education and care is to promote children’s growth, development and learning. Multi-professional collaboration is a significant tool for early support, for example. It is also a development tool for learning environment with other companies and areas.
The Research questions asked what would be successful multi-professional collaboration and what factors promote and hinder it. The data was collected by the method of empathy-based stories and create alternative visions of future prospects about multi-professional collaboration. According to the results, interaction, resources and culture of action promoted multi-professional collaboration. Also, successful multi-professional collaboration would be child-oriented, enthusiastic and regular which would enable a diverse learning environment.
There is a new amendment about three-step support which has introduced in the autumn of 2022. After that in early childhood education there are more research and development operations about multi-professional collaboration than before. In the first place there could be more research about that and it is the reason why this thesis is topical.
Tämä tutkimus keskittyy varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmaan Kittilän kunnassa. Aineiston keräämiseen käytettiin eläytymismenetelmää ja aineiston keruuta varten luotiin kaksi kehyskertomusvariaatiota. Toisessa variaatiossa tuli luoda kuvitteellinen tarina hyvästä monialaisesta yhteistyöstä ja toisessa huonosta monialaisesta yhteistyöstä. Aineisto kerättiin Forms-lomakkeella sähköpostin avulla ja vastauksia tuli yhteensä 23.
Tulosten mukaan onnistuessaan monialainen yhteistyö olisi lasten tarpeet huomioonottavaa, säännöllistä ja luonnollinen osa varhaiskasvatuksen arkea. Se mahdollistaisi monipuoliset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksen tavoitteita vastaaviksi. Estävät ja edistävät tekijät muodostuivat monialaisen yhteistyön kolmijalaksi, joka käsitti vuorovaikutus-, resurssi- ja toimintakulttuuritekijät. Nämä tekijät toimivat monialaisen yhteistyön mahdollistajina.
The Research questions asked what would be successful multi-professional collaboration and what factors promote and hinder it. The data was collected by the method of empathy-based stories and create alternative visions of future prospects about multi-professional collaboration. According to the results, interaction, resources and culture of action promoted multi-professional collaboration. Also, successful multi-professional collaboration would be child-oriented, enthusiastic and regular which would enable a diverse learning environment.
There is a new amendment about three-step support which has introduced in the autumn of 2022. After that in early childhood education there are more research and development operations about multi-professional collaboration than before. In the first place there could be more research about that and it is the reason why this thesis is topical.