Puurakentamisen ja esivalmistusasteen nostamisen haasteet: Toimintaympäristön vaikutukset
Pinola, Marianne (2023)
Pinola, Marianne
2023
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305225978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305225978
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on selvittää, miten rakennusalan institutionaalinen ympäristö vaikuttaa puurakennusalan kehitykseen. Lisäksi selvitetään, minkälaisia haasteita alan nykyisiin toteutusmuotoihin liittyy puurakentamisen kontekstissa.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitetään institutionaalisin ympäristön vaikutuksia sen vaikutuspiiriin kuuluvien organisaatioiden toimintaan kirjallisuuden perusteella. Toisessa vaiheessa selvitetään teemahaastattelujen avulla puurakentamiseen ja esivalmistusasteen nostamiseen liittyviä haasteita.
Institutionaalinen ympäristö sekä rajoittaa että mahdollistaa ympäristössä vaikuttavien organisaatioiden toimintaa. Instituutio luo raamit, joiden puitteissa organisaatioiden on helppo toimia. Toisaalta instituution yleisesti hyväksyttyjen toimintamallien muuttaminen vaatii paljon töitä ja aiheuttaa usein muutosvastarintaa. Haastatteluiden pohjalta havaitaan, että nykyinen institutionaalinen ympäristö aiheuttaa haasteita teollisen puurakentamisen kehittymiselle.
Pääasiallisiksi haasteiksi alan toimintaympäristön kannalta tunnistetaan osaamisen ja kokemuksen puute niin puurakentamisen alalla kuin korkean esivalmistusasteen rakentamisessakin. Alan tässä kehitysvaiheessa ratkaisuiksi nähdään hankkeen alkuvaiheen kehittämiseen sekä osapuolten väliseen vuoropuheluun panostaminen. Näiden avulla voidaan varmistua sekä prosessien että teknisten ratkaisuiden yhteensovittamisen onnistumisesta. Lisäksi alkuvaiheen vuoropuhelulla voidaan varmistua siitä, että kaikki hankeosapuolet ymmärtävät hankkeeseen vaikuttavat puurakentamiseen ja esivalmistusasteeseen liittyvät reunaehdot.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitetään institutionaalisin ympäristön vaikutuksia sen vaikutuspiiriin kuuluvien organisaatioiden toimintaan kirjallisuuden perusteella. Toisessa vaiheessa selvitetään teemahaastattelujen avulla puurakentamiseen ja esivalmistusasteen nostamiseen liittyviä haasteita.
Institutionaalinen ympäristö sekä rajoittaa että mahdollistaa ympäristössä vaikuttavien organisaatioiden toimintaa. Instituutio luo raamit, joiden puitteissa organisaatioiden on helppo toimia. Toisaalta instituution yleisesti hyväksyttyjen toimintamallien muuttaminen vaatii paljon töitä ja aiheuttaa usein muutosvastarintaa. Haastatteluiden pohjalta havaitaan, että nykyinen institutionaalinen ympäristö aiheuttaa haasteita teollisen puurakentamisen kehittymiselle.
Pääasiallisiksi haasteiksi alan toimintaympäristön kannalta tunnistetaan osaamisen ja kokemuksen puute niin puurakentamisen alalla kuin korkean esivalmistusasteen rakentamisessakin. Alan tässä kehitysvaiheessa ratkaisuiksi nähdään hankkeen alkuvaiheen kehittämiseen sekä osapuolten väliseen vuoropuheluun panostaminen. Näiden avulla voidaan varmistua sekä prosessien että teknisten ratkaisuiden yhteensovittamisen onnistumisesta. Lisäksi alkuvaiheen vuoropuhelulla voidaan varmistua siitä, että kaikki hankeosapuolet ymmärtävät hankkeeseen vaikuttavat puurakentamiseen ja esivalmistusasteeseen liittyvät reunaehdot.