Johtamiskulttuurin kehittäminen valmennusprosessina: Case tutkimus Balentor Oy
Krastins, Elviss (2023)
Krastins, Elviss
2023
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305195954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305195954
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan johtamiskulttuuria ja miten sitä voidaan kehittää ulkoisen valmennusprosessin avulla. Tutkimuksessa kuvataan, kuinka johtamiskulttuuri koostuu johtamisen rakenteista ja käytänteistä sekä johtamiseen liittyvistä uskomuksista ja asenteista. Johtamiskulttuuri vaikuttaa laajasti organisaation toimintoihin sekä menestymiseen, joten sen kehittäminen on tärkeää organisaation kilpailukyvyn parantamiseksi. Tutkimuksen taustalla toimii ajatus, että ulkopuolisena tarkkailijana yritysvalmentaja on erityisasemassa ja voi tarkastella kohdeorganisaatiota objektiivisesti sekä räätälöidä valmennusta asiakkaan tarpeiden mukaan ja näin ollen olla hyvä kumppani johtamiskulttuurin kehittämisessä.
Tutkimuksessa tarkastelun alla ovat johtamiskulttuurin valmennusprosessin eri vaiheet sekä niihin liittyvät keskeiset asiat. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda johtamiskulttuurin valmentamisen malli, mikä avaa valmennusprosessin vaiheita ja niihin liittyviä asioita prosessimaiseen kaavioon. Tavoitteena oli analysoida johtamiskulttuurin valmennusprosessia ja selvittää tarkemmin, mitkä asiat ovat keskeisiä valmennusprosessin eri vaiheiden kannalta sekä miten näitä asioita voidaan hoitaa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena, missä kohdeorganisaatio oli Balentor Oy. Balentor Oy toimii organisaatioiden kehityskumppanina ja muutoksen vauhdittajana. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Balentor Oy:n työntekijää. Kaksi haastateltavaa työskentelevät yritysvalmentajina ja yksi työskentelee tutkimusjohtajana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niitä varten muodostettiin haastattelurunko, minkä mukaan käytiin johtamiskulttuurin valmennusprosessin vaiheita järjestelmällisesti. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja se esitetään taulukossa, johon kerättiin alaluokat, yläluokat, pääluokat ja kokoava käsite.
Tutkimuksen tulokseksi laadittiin johtamiskulttuurin valmennusprosessin malli. Tulokset osoittivat, että johtamiskulttuuria voidaan kehittää selkeästi rakennetun valmennusprosessin avulla. Valmennusprosessissa korostuu johtamiskulttuurin tavoitetilan määrittäminen, johtamiskulttuurin nykytilan kartoittaminen suhteessa tavoitetilaan ja muutoksen toteuttamisen toimenpiteet. Empiirinen aineisto toi kirjallisuudesta eroavaa tietoa esiin. Näin ollen valmennusprosessin mallia varten yhdisteltiin kirjallisuutta ja empiiristä aineistoa. Empiirisen aineiston pohjalta yritysvalmennuksessa korostuu sen prosessinomaisuus, jotta osaaminen ja vastuu saadaan siirrettyä organisaatioon järjestelmällisesti.
Tutkimus avaa johtamiskulttuurin valmennusprosessia ja esittää syventävää tietoa prosessin eri vaiheista. Kaaviota voidaan hyödyntää valmennusprosessin suunnittelussa ja läpiviennissä sekä sillä voidaan esittää asiakkaalle, että mitä valmennuskonseptilla tarkoitetaan ja mitä sillä voidaan tehdä.
Tutkimuksessa tarkastelun alla ovat johtamiskulttuurin valmennusprosessin eri vaiheet sekä niihin liittyvät keskeiset asiat. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda johtamiskulttuurin valmentamisen malli, mikä avaa valmennusprosessin vaiheita ja niihin liittyviä asioita prosessimaiseen kaavioon. Tavoitteena oli analysoida johtamiskulttuurin valmennusprosessia ja selvittää tarkemmin, mitkä asiat ovat keskeisiä valmennusprosessin eri vaiheiden kannalta sekä miten näitä asioita voidaan hoitaa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena, missä kohdeorganisaatio oli Balentor Oy. Balentor Oy toimii organisaatioiden kehityskumppanina ja muutoksen vauhdittajana. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea Balentor Oy:n työntekijää. Kaksi haastateltavaa työskentelevät yritysvalmentajina ja yksi työskentelee tutkimusjohtajana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niitä varten muodostettiin haastattelurunko, minkä mukaan käytiin johtamiskulttuurin valmennusprosessin vaiheita järjestelmällisesti. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja se esitetään taulukossa, johon kerättiin alaluokat, yläluokat, pääluokat ja kokoava käsite.
Tutkimuksen tulokseksi laadittiin johtamiskulttuurin valmennusprosessin malli. Tulokset osoittivat, että johtamiskulttuuria voidaan kehittää selkeästi rakennetun valmennusprosessin avulla. Valmennusprosessissa korostuu johtamiskulttuurin tavoitetilan määrittäminen, johtamiskulttuurin nykytilan kartoittaminen suhteessa tavoitetilaan ja muutoksen toteuttamisen toimenpiteet. Empiirinen aineisto toi kirjallisuudesta eroavaa tietoa esiin. Näin ollen valmennusprosessin mallia varten yhdisteltiin kirjallisuutta ja empiiristä aineistoa. Empiirisen aineiston pohjalta yritysvalmennuksessa korostuu sen prosessinomaisuus, jotta osaaminen ja vastuu saadaan siirrettyä organisaatioon järjestelmällisesti.
Tutkimus avaa johtamiskulttuurin valmennusprosessia ja esittää syventävää tietoa prosessin eri vaiheista. Kaaviota voidaan hyödyntää valmennusprosessin suunnittelussa ja läpiviennissä sekä sillä voidaan esittää asiakkaalle, että mitä valmennuskonseptilla tarkoitetaan ja mitä sillä voidaan tehdä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]