Мотив надежды в фильме Юрия Быкова «Дурак»
Potashova, Marina (2023)
Potashova, Marina
2023
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105574
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan ja analysoidaan toivon motiivia Juri Bykovin Durak-elokuvassa psykologi ja filosofi Erich Frommin näkökulman kautta. Työn tarkoituksena on tutkia, miten ja millaisten taiteellisten keinojen kautta toivon motiivi ilmenee elokuvassa.
Tämä tutkimus on suoritettu käyttämällä elokuvan tarkkaa analyysiä. Tieteellisen ongelman ratkaisemiseksi on käytetty Erich Frommin psykososiaalisia teorioita. On havaittu, että toivo on keskeinen käsite Durak-elokuvassa.
Johdannossa käsitellään, miten toivo näyttäytyy venäläisessä kulttuurissa ja mitä chernuha-käsite tarkoittaa. Lisäksi johdannossa annetaan tietoa elokuvaohjaaja Juri Bykovista.
Analyysissa tarkastellaan elokuvan keskeisiä visuaalisia elementtejä ja johtoajatuksia Erich Frommin toivo-käsitteen kautta. Lisäksi tarkastelussa on värin symboliikka ja hölmö-käsitteen tulkinta niin venäläisessä kulttuurissa kuin myös Durak-elokuvassa.
Analyysi osoittaa, että toivon motiivi on läsnä Durak-elokuvan arjen vaikeista realiteeteista huolimatta. Toivottomuus ei kuitenkaan jää elokuvaohjaajalta kuvaamatta, mikä erityisesti näyttäytyy elokuvan henkilöhahmoissa. Rohkeuden ja mielenlujuuden ansiosta päähenkilö rikkoo arjen rutiinien status quon niin perheensä kuin virkamiesten ja asuntolan asukkaiden tasolla. Elokuvassa hölmö on se henkilö, joka rikkoo sosiaalisia stereotypioita ja käyttäytymisnormeja. Elokuva ei anna suoria vastauksia siihen, miten elokuvassa tunnistetut psykososiaaliset ongelmat tulisi ratkaista, mutta se auttaa katsojaa tunnistamaan ja tunnustamaan ne.
Tämä tutkimus on suoritettu käyttämällä elokuvan tarkkaa analyysiä. Tieteellisen ongelman ratkaisemiseksi on käytetty Erich Frommin psykososiaalisia teorioita. On havaittu, että toivo on keskeinen käsite Durak-elokuvassa.
Johdannossa käsitellään, miten toivo näyttäytyy venäläisessä kulttuurissa ja mitä chernuha-käsite tarkoittaa. Lisäksi johdannossa annetaan tietoa elokuvaohjaaja Juri Bykovista.
Analyysissa tarkastellaan elokuvan keskeisiä visuaalisia elementtejä ja johtoajatuksia Erich Frommin toivo-käsitteen kautta. Lisäksi tarkastelussa on värin symboliikka ja hölmö-käsitteen tulkinta niin venäläisessä kulttuurissa kuin myös Durak-elokuvassa.
Analyysi osoittaa, että toivon motiivi on läsnä Durak-elokuvan arjen vaikeista realiteeteista huolimatta. Toivottomuus ei kuitenkaan jää elokuvaohjaajalta kuvaamatta, mikä erityisesti näyttäytyy elokuvan henkilöhahmoissa. Rohkeuden ja mielenlujuuden ansiosta päähenkilö rikkoo arjen rutiinien status quon niin perheensä kuin virkamiesten ja asuntolan asukkaiden tasolla. Elokuvassa hölmö on se henkilö, joka rikkoo sosiaalisia stereotypioita ja käyttäytymisnormeja. Elokuva ei anna suoria vastauksia siihen, miten elokuvassa tunnistetut psykososiaaliset ongelmat tulisi ratkaista, mutta se auttaa katsojaa tunnistamaan ja tunnustamaan ne.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]