Oppimisvaikeuksien vaikutukset tulevaisuuden koulutuspolkuun: Matematiikka ja äidinkieli tulevaisuuden määrittäjänä
Laitinen, Julia (2023)
Laitinen, Julia
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305175901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305175901
Tiivistelmä
Matematiikan ja äidinkielen osaamisen arvostus on noussut nykyisessä yhteiskunnassa. Näistä aineista on tehty lähes kynnyskysymyksiä jatko-opintoihin hakeutuessa. Tämä näkyy muun muassa siten, että näiden oppiaineiden suorituksesta ylioppilaskokeissa saa enemmän pisteitä opiskelijavalinnoissa kuin monesta muusta aineesta. Kaikille nämä aineet eivät kuitenkaan ole helppoja ja haasteet näissä oppiaineissa näkyvät jo varhain oppilaiden koulutuspolulla. Haasteet osaamisessa eivät vain rajaudu oppiaineen sisälle, vaan ne vaikuttavat myös muihin oppiaineisiin ja jopa yksilön arkielämään.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia matematiikan oppimisvaikeuden ja lukivaikeuden vaikutusta oppilaiden koulutuspolkuun peruskoulusta toiselle asteelle. Koulutuspolkuun vaikuttaviksi tekijöiksi tässä tutkielmassa oli valittu koulumenestys ja oppimisvaikeuksien pysyvyys. Tutkielmassa myös tutustuttiin siihen, kuinka kyseiset oppimisvaikeudet vaikuttivat oppilaan toisen asteen opiskeluvalintoihin. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tulokset tulkittiin käyttämällä temaattista analyysia. Aineisto koostui 10 teoksesta, jotka olivat julkaistu vuosien 2009–2018 välillä.
Tutkimustulokset vahvistivat näkemystä siitä, että matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeudet ovat usein yhteydessä toisiinsa. Oppilailla, joilla oli haasteita matematiikassa, oli usein haasteita myös lukemisessa ja kirjoittamisessa, erityisesti lukemisessa. Oppimisvaikeuden pysyvyydestä saatiin näyttöä. Haasteiden pysyvyys oli voimakkaampaa matematiikan puolella kuin lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeuden kanssa. Näyttöä saatiin myös oppimisvaikeuksien vaikutuksesta toisen asteen opiskelupaikka valintoihin. Oppilaat, joilla oli oppimisvaikeuksia, hakeutuivat useammin ammatilliseen koulutukseen kuin lukioon. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella oppimisvaikeudet vaikuttivat oppilaiden koulutuspolkuihin ja tekivät siitä rajoitetumman kuin oppilaille, joilla näitä haasteita ei ollut.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia matematiikan oppimisvaikeuden ja lukivaikeuden vaikutusta oppilaiden koulutuspolkuun peruskoulusta toiselle asteelle. Koulutuspolkuun vaikuttaviksi tekijöiksi tässä tutkielmassa oli valittu koulumenestys ja oppimisvaikeuksien pysyvyys. Tutkielmassa myös tutustuttiin siihen, kuinka kyseiset oppimisvaikeudet vaikuttivat oppilaan toisen asteen opiskeluvalintoihin. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tulokset tulkittiin käyttämällä temaattista analyysia. Aineisto koostui 10 teoksesta, jotka olivat julkaistu vuosien 2009–2018 välillä.
Tutkimustulokset vahvistivat näkemystä siitä, että matematiikan, lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeudet ovat usein yhteydessä toisiinsa. Oppilailla, joilla oli haasteita matematiikassa, oli usein haasteita myös lukemisessa ja kirjoittamisessa, erityisesti lukemisessa. Oppimisvaikeuden pysyvyydestä saatiin näyttöä. Haasteiden pysyvyys oli voimakkaampaa matematiikan puolella kuin lukemisen ja kirjoittamisen oppimisvaikeuden kanssa. Näyttöä saatiin myös oppimisvaikeuksien vaikutuksesta toisen asteen opiskelupaikka valintoihin. Oppilaat, joilla oli oppimisvaikeuksia, hakeutuivat useammin ammatilliseen koulutukseen kuin lukioon. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella oppimisvaikeudet vaikuttivat oppilaiden koulutuspolkuihin ja tekivät siitä rajoitetumman kuin oppilaille, joilla näitä haasteita ei ollut.