Yleiskatsaus virtuaalitodellisuuspelien käytettävyysongelmiin
Georgiev, Roni (2023)
Georgiev, Roni
2023
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305185915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305185915
Tiivistelmä
Kandidaattitutkielman tarkoituksena on tutkia virtuaalitodellisuuteen (VR) liittyviä käytettävyysongelmia virtuaalitodellisuuspelien näkökulmasta, kun peliä pelataan sisäänsä sulkevan visiirin ja ohjainten avulla. Virtuaalitodellisuus on kasvava tekniikan muoto ja täten ihmisten käsitykset sekä suhtautuminen kyseiseen teknologiaan ovat tärkeitä kuluttajatason hyväksymisen kannalta. Yksi merkittävä tekijä positiivisen suhtautumisen muodostumiseen on virtuaalitodellisuuden käytettävyys ja erityisesti se, miten käytettävyys näyttäytyy kuluttajille. Virtuaalitodellisuuspelit ovat kuluttajille lähestyttävä tapa olla vuorovaikutuksessa virtuaalitodellisuuden kanssa, joten niiden tarkastelu on hyvä rajaus aihepiirille.
Tutkielmassa tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti virtuaalitodellisuuden käytettävyyteen. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus ja aihepiiriä käsitellään 20 tutkimuksen avulla. Tutkimusjulkaisuista on poimittu monentyyppisiä VR-käyttöön liittyviä ongelmatekijöitä. Tässä tutkielmassa nämä tekijät on lajiteltu kolmeen alaluokkaan: laitetason, sovellustason ja virtuaalitodellisuuden ulkopuolisiin käytettävyysongelmiin. Laitetaso keskittyy fyysisten virtuaalitodellisuuslaitteiden käytettävyysongelmiin, sovellustaso keskittyy virtuaalitodellisuuslaitteiden ohjelmistotason käytettävyysongelmiin ja virtuaalitodellisuuden ulkopuolinen taso keskittyy tekijöihin, jotka eivät suoraan vaikuta virtuaalitodellisuuslaitteisiin, mutta saattavat vaikuttaa muuten negatiivisesti kuluttajien näkemykseen virtuaalitodellisuudesta. Jokaisesta alakategoriasta löytyi useita käytettävyysongelmia. Käytettävyysongelmien tunnistamisen lisäksi tutkielmassa keskustellaan myös potentiaalisista ratkaisumenetelmistä esille tuotuihin käytettävyysongelmiin.
Tutkielman tulokset osoittavat sen, että virtuaalitodellisuuden käytettävyysongelmat ovat monisäikeinen aihepiiri, jota pystyy tarkastelemaan useasta näkökulmasta. Havaitut ongelmat ovat luonteeltaan erilaisia ja niiden vaikutukset virtuaalitodellisuuden kokonaisuuteen heijastavat tätä käytettävyysongelmien moninaisuutta. Muutamat ongelmista ovat korjattavissa suunnitteluprosessin parantamisella, mutta toiset ongelmat ovat abstraktimpia ja kaipaavat täten luovempia ratkaisuja. Vaikka erityyppisiä käytettävyysongelmia on useita, tarkoituksena on valottaa nykyistä tilannetta ja täten antaa suuntaa sille, mihin tuotekehittäjien tulisi pyrkiä jatkossa parantaakseen virtuaalitodellisuuden käytettävyyttä kuluttajan näkökulmasta.
Tutkielmassa tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti virtuaalitodellisuuden käytettävyyteen. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus ja aihepiiriä käsitellään 20 tutkimuksen avulla. Tutkimusjulkaisuista on poimittu monentyyppisiä VR-käyttöön liittyviä ongelmatekijöitä. Tässä tutkielmassa nämä tekijät on lajiteltu kolmeen alaluokkaan: laitetason, sovellustason ja virtuaalitodellisuuden ulkopuolisiin käytettävyysongelmiin. Laitetaso keskittyy fyysisten virtuaalitodellisuuslaitteiden käytettävyysongelmiin, sovellustaso keskittyy virtuaalitodellisuuslaitteiden ohjelmistotason käytettävyysongelmiin ja virtuaalitodellisuuden ulkopuolinen taso keskittyy tekijöihin, jotka eivät suoraan vaikuta virtuaalitodellisuuslaitteisiin, mutta saattavat vaikuttaa muuten negatiivisesti kuluttajien näkemykseen virtuaalitodellisuudesta. Jokaisesta alakategoriasta löytyi useita käytettävyysongelmia. Käytettävyysongelmien tunnistamisen lisäksi tutkielmassa keskustellaan myös potentiaalisista ratkaisumenetelmistä esille tuotuihin käytettävyysongelmiin.
Tutkielman tulokset osoittavat sen, että virtuaalitodellisuuden käytettävyysongelmat ovat monisäikeinen aihepiiri, jota pystyy tarkastelemaan useasta näkökulmasta. Havaitut ongelmat ovat luonteeltaan erilaisia ja niiden vaikutukset virtuaalitodellisuuden kokonaisuuteen heijastavat tätä käytettävyysongelmien moninaisuutta. Muutamat ongelmista ovat korjattavissa suunnitteluprosessin parantamisella, mutta toiset ongelmat ovat abstraktimpia ja kaipaavat täten luovempia ratkaisuja. Vaikka erityyppisiä käytettävyysongelmia on useita, tarkoituksena on valottaa nykyistä tilannetta ja täten antaa suuntaa sille, mihin tuotekehittäjien tulisi pyrkiä jatkossa parantaakseen virtuaalitodellisuuden käytettävyyttä kuluttajan näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]