Suojateiden turvajärjestelmien vaikutukset väistämiskäyttäytymiseen
Kantola, Samu (2023)
Kantola, Samu
2023
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305175899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305175899
Tiivistelmä
Suomessa liikenneturvallisuus on parantunut sekä yleisesti että suojatieturvallisuuden osalta 2000-luvulla. Turvallisuuden parantaminen myös tulevaisuudessa vaatii jatkuvia toimia etenkin, kun tavoitteena on liikenneturvallisuusstrategian nollavisio, jonka mukaan tieliikennekuolemien sekä vakavien loukkaantumisien määrä tulisi pudottaa nollaan vuoteen 2050 mennessä. Turvallisuutta parantavat rakenteelliset liikenteenrauhoittamistoimenpiteet ovat usein suhteellisen kalliita, joten viimeisen vuosikymmenen aikana teknologisen kehityksen myötä on otettu käyttöön erilaisia suojateiden turvallisuuden parantamiseen pyrkiviä järjestelmiä. Suojateiden turvajärjestelmät ovat yksi yleistynyt vaihtoehto.
Tässä työssä tarkastellaan suojateiden turvajärjestelmien vaikutuksia väistämiskäyttäytymiseen valo-ohjaamattomilla suojateillä. Väistämiskäyttäytymistä käsitellään erityisesti väistämisasteen sekä väistämisvelvollisuuden noudattamisasteen osalta ja työ rajataan koskemaan jalankulkijoita. Työssä esitellään joitakin yleisesti käytössä olevia suojateiden turvajärjestelmien tyyppejä, jotka luokitellaan toimintatapojensa perusteella passiivisiin sekä aktiivisiin järjestelmiin sen perusteella, onko järjestelmä toiminnassa koko ajan, vai aktivoituuko se jalankulkijan toiminnasta. Pääpainoisesti työssä perehdytään aktiivisten järjestelmien vaikutuksiin.
Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena ja se pohjautuu vertaisarvioituihin tieteellisiin julkaisuihin. Koska pohjoismaisia ja eurooppalaisia tutkimuksia suojateiden turvajärjestelmistä on hyvin rajoitetusti saatavilla, työ perustuu suurelta osin pohjoisamerikkalaisiin tutkimuksiin. Tämä saattaa heikentää tulosten yleistettävyyttä suomalaisessa liikenneympäristössä.
Tutkimukset osoittavat, että suojateiden turvajärjestelmät voivat vaikuttaa myönteisesti ajoneuvojen kuljettajien väistämiskäyttäytymiseen parantamalla väistämisastetta tai väistämisvelvollisuuden noudattamisastetta. Tämän perusteella on mahdollista, että jalankulkijoiden ja ajoneuvojen väliset konfliktit vähenevät suojateillä, joissa turvajärjestelmä on käytössä. Konfliktien väheneminen voi johtaa suojatieturvallisuuden paranemiseen. Monet tekijät, kuten vallitseva liikenneympäristö, vaikuttavat kuitenkin siihen, kuinka suuri suojateiden turvajärjestelmien vaikutus väistämiskäyttäytymiseen on. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että suojateiden turvajärjestelmät voivat olla yksi keino liikenneturvallisuusstrategian mukaisen nollavision saavuttamisessa. Toisaalta erityisesti suomalaiselle jatkotutkimukselle olisi tarvetta, jos oletetaan järjestelmien yleistyvän laajemmin Suomessa.
Tässä työssä tarkastellaan suojateiden turvajärjestelmien vaikutuksia väistämiskäyttäytymiseen valo-ohjaamattomilla suojateillä. Väistämiskäyttäytymistä käsitellään erityisesti väistämisasteen sekä väistämisvelvollisuuden noudattamisasteen osalta ja työ rajataan koskemaan jalankulkijoita. Työssä esitellään joitakin yleisesti käytössä olevia suojateiden turvajärjestelmien tyyppejä, jotka luokitellaan toimintatapojensa perusteella passiivisiin sekä aktiivisiin järjestelmiin sen perusteella, onko järjestelmä toiminnassa koko ajan, vai aktivoituuko se jalankulkijan toiminnasta. Pääpainoisesti työssä perehdytään aktiivisten järjestelmien vaikutuksiin.
Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena ja se pohjautuu vertaisarvioituihin tieteellisiin julkaisuihin. Koska pohjoismaisia ja eurooppalaisia tutkimuksia suojateiden turvajärjestelmistä on hyvin rajoitetusti saatavilla, työ perustuu suurelta osin pohjoisamerikkalaisiin tutkimuksiin. Tämä saattaa heikentää tulosten yleistettävyyttä suomalaisessa liikenneympäristössä.
Tutkimukset osoittavat, että suojateiden turvajärjestelmät voivat vaikuttaa myönteisesti ajoneuvojen kuljettajien väistämiskäyttäytymiseen parantamalla väistämisastetta tai väistämisvelvollisuuden noudattamisastetta. Tämän perusteella on mahdollista, että jalankulkijoiden ja ajoneuvojen väliset konfliktit vähenevät suojateillä, joissa turvajärjestelmä on käytössä. Konfliktien väheneminen voi johtaa suojatieturvallisuuden paranemiseen. Monet tekijät, kuten vallitseva liikenneympäristö, vaikuttavat kuitenkin siihen, kuinka suuri suojateiden turvajärjestelmien vaikutus väistämiskäyttäytymiseen on. Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että suojateiden turvajärjestelmät voivat olla yksi keino liikenneturvallisuusstrategian mukaisen nollavision saavuttamisessa. Toisaalta erityisesti suomalaiselle jatkotutkimukselle olisi tarvetta, jos oletetaan järjestelmien yleistyvän laajemmin Suomessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]