Aikuinen leikin tukijana varhaiskasvatuksen taaperoryhmissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Toivonen, Tia (2023)
Toivonen, Tia
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305165835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305165835
Tiivistelmä
Leikki on merkittävä lapsen kehitykseen vaikuttava tekijä, tärkein oppimisen väylä sekä suunnattoman mielihyvän lähde. Siitä huolimatta alle kolmevuotiaiden lasten leikkipedagogiikka on puutteellista ja tuetun leikin osuus varhaiskasvatuksen taaperoryhmien aamupäivistä on vain 2,7%, minkä vuoksi tuetun leikin hyödyt jäävät realisoitumatta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena oli selvittää, millaisia tutkimuksia on tehty aikuisen roolista leikin tukijana ja pedaogisista keinoista, joilla leikkiä voidaan tukea taaperoryhmässä. Tutkimus pyrkii kuvaamaan mahdollisimman tarkasti tutkimuksia aikuisen roolista ja pedagogisista keinoista, joilla opettajat voivat tukea taaperoiden leikkiä. Tutkimushaussa kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia vuosilta 2010-2022. Katsausaineisto muodostuu neljästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, yhdestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, yhdestä vertaisarvioidusta kirjan luvusta ja yhdestä artikkeliväitöskirjasta.
Kirjallisuuskatsauksessa olleiden tutkimusten tuloksissa ilmeni, että aikuiset ottavat erilaisia rooleja, kuten tarkkailija, leikin seuraaja, leikkikumppani, ohjaaja, kommentaattori, tulkki, leikin tukija, leikin johtaja, leikin keskeyttäjä, turvallisuus- ja konfliktijohtaja, leikin rakentaja, leikin keskushahmo, monivastaaja ja usean roolin ottaja. Roolien luonne kehittyy ja muuttuu ajan myötä suhteessa pikkulasten nopeaan kasvuun, ryhmädynamiikkaan sekä lapsen ja opettajan väliseen suhteeseen. Leikkiä voidaan tukea pedagogisesti eri ajatus- ja toimintamallien herättämien ajatusten kautta, huomioimalla oppimisympäristöjen kolme ulottuvuutta mahdollisuuksineen sekä tarjoamalla aikuisen mallin ja tarkasti ajoitetun tuen ja ohjaamisen avulla.
Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että leikin tukeminen varhaiskasvatuksen taaperoryhmissä edellyttää aikuisilta laajaa osaamista ja ymmärrystä lasten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja sen tavoitteena oli selvittää, millaisia tutkimuksia on tehty aikuisen roolista leikin tukijana ja pedaogisista keinoista, joilla leikkiä voidaan tukea taaperoryhmässä. Tutkimus pyrkii kuvaamaan mahdollisimman tarkasti tutkimuksia aikuisen roolista ja pedagogisista keinoista, joilla opettajat voivat tukea taaperoiden leikkiä. Tutkimushaussa kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän artikkelia vuosilta 2010-2022. Katsausaineisto muodostuu neljästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, yhdestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, yhdestä vertaisarvioidusta kirjan luvusta ja yhdestä artikkeliväitöskirjasta.
Kirjallisuuskatsauksessa olleiden tutkimusten tuloksissa ilmeni, että aikuiset ottavat erilaisia rooleja, kuten tarkkailija, leikin seuraaja, leikkikumppani, ohjaaja, kommentaattori, tulkki, leikin tukija, leikin johtaja, leikin keskeyttäjä, turvallisuus- ja konfliktijohtaja, leikin rakentaja, leikin keskushahmo, monivastaaja ja usean roolin ottaja. Roolien luonne kehittyy ja muuttuu ajan myötä suhteessa pikkulasten nopeaan kasvuun, ryhmädynamiikkaan sekä lapsen ja opettajan väliseen suhteeseen. Leikkiä voidaan tukea pedagogisesti eri ajatus- ja toimintamallien herättämien ajatusten kautta, huomioimalla oppimisympäristöjen kolme ulottuvuutta mahdollisuuksineen sekä tarjoamalla aikuisen mallin ja tarkasti ajoitetun tuen ja ohjaamisen avulla.
Tuloksien perusteella voidaan päätellä, että leikin tukeminen varhaiskasvatuksen taaperoryhmissä edellyttää aikuisilta laajaa osaamista ja ymmärrystä lasten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]