Asiakasverkkotietojen ylläpidon haasteet kantaverkkoyhtiössä
Rautiainen, Kalle (2023)
Rautiainen, Kalle
2023
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305165841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305165841
Tiivistelmä
Sähköjärjestelmä on kokonaisuus, jossa keskeisiä toimijoita ovat kantaverkkoyhtiö, jakeluverkkoyhtiöt, sähkön tuotantoyhtiöt ja sähkön kuluttajat. Koska kyseessä on yhtenäinen kokonaisuus, jonka eri osilla on vaikutusta toisiinsa, tulee tiedon siirtyä eri toimijoiden välillä tehokkaasti. Energiamurroksen seurauksena muutosten määrä fyysisessä sähköjärjestelmässä on tällä hetkellä suuri. Tämä tuo haasteita myös tiedonsiirron prosesseihin. Kantaverkkoyhtiö Fingrid tarvitsee omaa toimintaansa varten muun muassa tiedot jakeluverkkoyhtiöiden 110 kV verkon muutoksista, koska ne vaikuttavat myös Fingridin oman verkon toimintaan. Työn tavoitteena on selvittää asiakasverkkotietojen toimitusprosessia, sen haasteita sekä löytää kehitysehdotuksia näihin haasteisiin.
Työ jakaantuu kirjallisuustutkimukseen sekä haastattelututkimukseen. Kirjallisuustutkimus esittelee Suomen sähköjärjestelmää, globaalilla tasolla vaikuttavaa energiamurrosta sekä näistä johtuvia kehitystarpeita sähköjärjestelmälle. Kirjallisuustutkimuksessa vertaillaan myös Fingridin asiakastiedon toimitusprosesseja muiden infratoimijoiden vastaaviin. Lisäksi esitellään itse toimitusprosessia sen vaatimusten ja siihen käytettävän palvelun kautta. Kirjallisuustutkimuksessa käytetään lähteinä internetistä löytyviä selvityksiä ja raportteja, kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita sekä yritysten verkkosivuja.
Haastattelututkimusosaa varten haastateltiin Fingridin asiantuntijoita asiakasverkon tietoihin liittyen. Haastattelujen avulla selvitettiin asiakasverkon tietojen hyödyntämistä, tiedontoimitusprosessin haasteita ja etsittiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Haastatteluiden aikana tehtiin muistiinpanoja, joiden pohjalta muodostettiin yhtenäinen kokonaisuus.
Hyvän tiedontoimitusprosessin lähtökohtana täytyy olla prosessin selkeys kaikille osapuolille. Keskeisenä päätelmänä voidaan todeta, että sähköjärjestelmän tiedontoimitusprosessin haasteet liittyvät usein olennaisesti Fingridin sähköiseen Oma Fingrid -palveluun, jossa tietojen toimitus tapahtuu. Oma Fingridin haasteet liittyvät itse palveluun tai sen käyttäjiin. Kehitysehdotuksissa esiin nousee tiedontoimitusprosessin kehittäminen selkeämmäksi ja ohjatummaksi. Kehitysehdotuksissa esitellään myös Oma Fingrid -palvelun päivitetty versio sekä kannustinten luominen asiakkaille.
Työ jakaantuu kirjallisuustutkimukseen sekä haastattelututkimukseen. Kirjallisuustutkimus esittelee Suomen sähköjärjestelmää, globaalilla tasolla vaikuttavaa energiamurrosta sekä näistä johtuvia kehitystarpeita sähköjärjestelmälle. Kirjallisuustutkimuksessa vertaillaan myös Fingridin asiakastiedon toimitusprosesseja muiden infratoimijoiden vastaaviin. Lisäksi esitellään itse toimitusprosessia sen vaatimusten ja siihen käytettävän palvelun kautta. Kirjallisuustutkimuksessa käytetään lähteinä internetistä löytyviä selvityksiä ja raportteja, kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita sekä yritysten verkkosivuja.
Haastattelututkimusosaa varten haastateltiin Fingridin asiantuntijoita asiakasverkon tietoihin liittyen. Haastattelujen avulla selvitettiin asiakasverkon tietojen hyödyntämistä, tiedontoimitusprosessin haasteita ja etsittiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Haastatteluiden aikana tehtiin muistiinpanoja, joiden pohjalta muodostettiin yhtenäinen kokonaisuus.
Hyvän tiedontoimitusprosessin lähtökohtana täytyy olla prosessin selkeys kaikille osapuolille. Keskeisenä päätelmänä voidaan todeta, että sähköjärjestelmän tiedontoimitusprosessin haasteet liittyvät usein olennaisesti Fingridin sähköiseen Oma Fingrid -palveluun, jossa tietojen toimitus tapahtuu. Oma Fingridin haasteet liittyvät itse palveluun tai sen käyttäjiin. Kehitysehdotuksissa esiin nousee tiedontoimitusprosessin kehittäminen selkeämmäksi ja ohjatummaksi. Kehitysehdotuksissa esitellään myös Oma Fingrid -palvelun päivitetty versio sekä kannustinten luominen asiakkaille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]