Laajennettu todellisuus opetuksessa: Hyödyt ja mahdollisuudet opiskelijan näkökulmasta
Mattila, Maria (2023)
Mattila, Maria
2023
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305155790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305155790
Tiivistelmä
Laajennetun todellisuuden teknologiat (Extented Reality, XR), sisältäen virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality, VR) ja lisätyn todellisuuden (Augmented Realty, AR), ovat yleistymässä opetuksessa, johon ne soveltuvat erinomaisesti. Kirjallisuuskatsauksen avulla selvitetään, mitkä ovat tällaisen teknologian tuomat hyödyt ja mahdollisuudet opiskelijoille ja kuinka merkittäviä kyseiset hyödyt ja mahdollisuudet ovat. Perehdytään myös siihen, kannattaisiko opetuksen olla kokonaan vai osittain varustettuna laajennetulla todellisuudella ja onko teknologian käyttö tosiaan kannattavaa opetuksessa.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia analysoimalla laajasti kirjallisuutta, jonka pohjalta tehtiin johtopäätöksiä motivaatiosta sekä yleisesti oppimisesta. Myös teknologian tarjoamia vuorovaikutustapoja tarkasteltiin ja pohdittiin niiden hyötyjä opiskelijoiden näkökulmasta.
Laajennettu todellisuus tarjoaa immersiivistä oppimista ja mukaansatempaavia kokemuksia opiskelijoille. Tutkimusten mukaan tämä teknologia auttaa opiskelijoita ymmärtämään monimutkaisia konsepteja ja parantaa heidän oppimistuloksiaan. Lisäksi laajennetun todellisuuden avulla voidaan kehittää tärkeitä opiskelutaitoja kuten ongelmanratkaisukykyä, kriittistä ajattelua ja ryhmätyöskentelyä. Vuorovaikuttaminen tapahtuu esimerkiksi simulaation tai virtuaalisten interaktiivisten elementtien kautta, jolloin opiskelija on itse aktiivisesti osallisena oppimisessa. Tällainen immersiivinen oppiminen vahvistaa tunneyhteyttä, kasvattaa opiskelumotivaatiota ja näin tehostaa itse oppimista. XR-teknologian käyttö opetuksessa vaikuttaa positiivisesti ja näkyvästi oppimistuloksiin sekä erityisesti opiskelijoiden tunteisiin.
Tutkimuksen perusteella on kuitenkin tarvetta jatkotutkimukselle siitä, miten XR-teknologiat voitaisiin integroida tehokkaammin opetukseen. Haasteet ja rajoitukset teknologian käytössä liittyvät käytettävyysongelmiin, erillisen koulutuksen tarpeeseen sekä laitekustannuksiin, jotka ovat kuitenkin koko ajan pienentymässä. Siksi ei ole mahdollista eikä todellisuudessa edes tarpeellista varustaa ja soveltaa opetus kokonaan laajennetulla todellisuudella. Yleisesti ottaen laajennetulla todellisuudella on potentiaalia mullistaa koko opetus ja luoda uusia mahdollisuuksia opiskelijoille käsitellä monimutkaisia konsepteja mielekiintoisella, immersiivisellä ja interaktiivisella tavalla.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia analysoimalla laajasti kirjallisuutta, jonka pohjalta tehtiin johtopäätöksiä motivaatiosta sekä yleisesti oppimisesta. Myös teknologian tarjoamia vuorovaikutustapoja tarkasteltiin ja pohdittiin niiden hyötyjä opiskelijoiden näkökulmasta.
Laajennettu todellisuus tarjoaa immersiivistä oppimista ja mukaansatempaavia kokemuksia opiskelijoille. Tutkimusten mukaan tämä teknologia auttaa opiskelijoita ymmärtämään monimutkaisia konsepteja ja parantaa heidän oppimistuloksiaan. Lisäksi laajennetun todellisuuden avulla voidaan kehittää tärkeitä opiskelutaitoja kuten ongelmanratkaisukykyä, kriittistä ajattelua ja ryhmätyöskentelyä. Vuorovaikuttaminen tapahtuu esimerkiksi simulaation tai virtuaalisten interaktiivisten elementtien kautta, jolloin opiskelija on itse aktiivisesti osallisena oppimisessa. Tällainen immersiivinen oppiminen vahvistaa tunneyhteyttä, kasvattaa opiskelumotivaatiota ja näin tehostaa itse oppimista. XR-teknologian käyttö opetuksessa vaikuttaa positiivisesti ja näkyvästi oppimistuloksiin sekä erityisesti opiskelijoiden tunteisiin.
Tutkimuksen perusteella on kuitenkin tarvetta jatkotutkimukselle siitä, miten XR-teknologiat voitaisiin integroida tehokkaammin opetukseen. Haasteet ja rajoitukset teknologian käytössä liittyvät käytettävyysongelmiin, erillisen koulutuksen tarpeeseen sekä laitekustannuksiin, jotka ovat kuitenkin koko ajan pienentymässä. Siksi ei ole mahdollista eikä todellisuudessa edes tarpeellista varustaa ja soveltaa opetus kokonaan laajennetulla todellisuudella. Yleisesti ottaen laajennetulla todellisuudella on potentiaalia mullistaa koko opetus ja luoda uusia mahdollisuuksia opiskelijoille käsitellä monimutkaisia konsepteja mielekiintoisella, immersiivisellä ja interaktiivisella tavalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]