Asiakkaiden osallistaminen innovointiin : Yhteisinnovoinnin haasteet ja edistävät tekijät
Lahti, Emma (2023)
Lahti, Emma
2023
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305125698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305125698
Tiivistelmä
Innovointikenttä on ollut vallitsevien megatrendien, teknologisen kehityksen sekä asiakaslähtöisen ajattelutavan nousun myötä murroksessa. Avoin innovointi on kiinnostanut niin käytännön toimijoita kuin tutkijoitakin. Sen ympärille on kehittynyt erilaisia yhteistyöllisen innovoinnin käsitteitä ja toimintamalleja eri sidosryhmien osallistamiseen. Yhteisinnovoinnissa eri toimijat osallistuvat tiiviisti mukaan yhteiseen jaettuun kehittämiseen ja luovat yhdessä arvoa. Asiakkaiden kanssa innovoinnilla on jo todettu olevan paljon erilaisia hyötyjä muun muassa markkinoita mukailevien tuotteiden ja asiakastyytyväisyyden muodossa. Kuitenkaan laajasti asiakkaita osallistava toimintatapa ei ole vielä noussut valtaosalla päätavaksi innovoida, eikä tutkimusta löydy tarpeeksi toiminnan toteutukseen liittyen.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ja analysoida yhteisinnovoinnin haasteita ja edistäviä tekijöitä. Aihetta tarkastellaan yrityksen näkökulmasta ja tutkitaan käytännön kokemusten perusteella todettuja haastavia tekijöitä ja onnistumisen kannalta olennaisia tekijöitä. Yhteisinnovointi on rajattu tässä tutkielmassa koskemaan vain yrityksen ja sen asiakkaiden välistä toimintaa. Tällä tutkimuksella pyritään luomaan tietoa, jonka pohjalta yhteisinnovoinnin toimintatapaa voidaan kehittää organisaatioissa. Teoreettinen viitekehys muodostui yhteisinnovoinnin elementtien ympärille, jossa haasteita ja edistäviä tekijöitä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti läpi yhteisinnovoinnin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena käyttäen haastattelumenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin joulukuun 2022 – helmikuun 2023 aikana. Haastatteluita pidettiin yhteensä 14, joihin osallistui innovaatiotoiminnasta vastuussa organisaatiossaan, tai siinä tiiviisti mukana olevia henkilöitä. Osallistuvat organisaatiot ottivat asiakkaitaan tavalla tai toisella mukaan innovointiin, mutta haastateltavilta ei vaadittu vakiintuneita yhteisinnovoinnin toimintatapoja. Empiirinen aineisto analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti kategorisoimalla aineiston havaintoja.
Aineistosta tunnistettiin kuusi pääkategoriaa yhteisinnovoinnin haasteille, joita ovat yrityksen sisäiset tekijät, sopimukset ja salassapito, osallistujien valinta, odotusten kohtaamattomuus, resurssien allokointi ja yhteensovittaminen sekä ulkoiset tekijät. Edistäviin tekijöihin taas löytyi viisi pääkategoriaa: rajattu ja asiakaslähtöinen aiheenvalinta, systemaattinen lähestymistapa, avoimuus, avainhenkilöiden sitoutuminen sekä työkalut ja menetelmät. Näiden sisältä oli löydettävissä myös alakategorioita. Kategoriat voitiin jakaa yleisempiin ja erityisempiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisinnovoinnin haasteita ja tunnistettuja edistäviä tekijöitä voi ilmetä aiempaan teoriaan peilaten kaikissa yhteisinnovoinnin elementeissä, mutta olemassa olevaa mallia oli tarpeellista laajentaa. Malliin lisättiin yleinen ja erityinen taso haasteille ja edistäville tekijöille. Lisäksi tunnistettiin kategorioita, jotka nousivat aiemman teorian yläpuolelle, eivätkä olleet suoraan liitettävissä siihen. Tutkimus osoittaa siten, että asiakkaiden kanssa innovointi on kompleksinen kokonaisuus, jossa ilmenee monenlaisia ominaispiirteitä ja joka vaatii monenlaisia käytänteitä ja osaamista niin asiakkaalta kuin toimintaa järjestävältä yritykseltäkin. Näiden lisäksi toiminnan taustalla on myös ulkoisia ja itsestä riippumattomia tekijöitä.
Tämä tutkimus tarjoaa liikkeenjohdollista relevanssia käytännön toimijoille, sillä tulosten perusteella yritykset voivat tarkastella yhteisinnovointia ja kehittää yhteisinnovoinnin toimintatapojansa. Lisäksi tutkimus tarjoaa tieteellistä kontribuutiota täydentäen yhteisinnovoinnin teoriaa ja lisäten tietoa asiakkaiden kanssa innovoinnista.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ja analysoida yhteisinnovoinnin haasteita ja edistäviä tekijöitä. Aihetta tarkastellaan yrityksen näkökulmasta ja tutkitaan käytännön kokemusten perusteella todettuja haastavia tekijöitä ja onnistumisen kannalta olennaisia tekijöitä. Yhteisinnovointi on rajattu tässä tutkielmassa koskemaan vain yrityksen ja sen asiakkaiden välistä toimintaa. Tällä tutkimuksella pyritään luomaan tietoa, jonka pohjalta yhteisinnovoinnin toimintatapaa voidaan kehittää organisaatioissa. Teoreettinen viitekehys muodostui yhteisinnovoinnin elementtien ympärille, jossa haasteita ja edistäviä tekijöitä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti läpi yhteisinnovoinnin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena käyttäen haastattelumenetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin joulukuun 2022 – helmikuun 2023 aikana. Haastatteluita pidettiin yhteensä 14, joihin osallistui innovaatiotoiminnasta vastuussa organisaatiossaan, tai siinä tiiviisti mukana olevia henkilöitä. Osallistuvat organisaatiot ottivat asiakkaitaan tavalla tai toisella mukaan innovointiin, mutta haastateltavilta ei vaadittu vakiintuneita yhteisinnovoinnin toimintatapoja. Empiirinen aineisto analysoitiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti kategorisoimalla aineiston havaintoja.
Aineistosta tunnistettiin kuusi pääkategoriaa yhteisinnovoinnin haasteille, joita ovat yrityksen sisäiset tekijät, sopimukset ja salassapito, osallistujien valinta, odotusten kohtaamattomuus, resurssien allokointi ja yhteensovittaminen sekä ulkoiset tekijät. Edistäviin tekijöihin taas löytyi viisi pääkategoriaa: rajattu ja asiakaslähtöinen aiheenvalinta, systemaattinen lähestymistapa, avoimuus, avainhenkilöiden sitoutuminen sekä työkalut ja menetelmät. Näiden sisältä oli löydettävissä myös alakategorioita. Kategoriat voitiin jakaa yleisempiin ja erityisempiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisinnovoinnin haasteita ja tunnistettuja edistäviä tekijöitä voi ilmetä aiempaan teoriaan peilaten kaikissa yhteisinnovoinnin elementeissä, mutta olemassa olevaa mallia oli tarpeellista laajentaa. Malliin lisättiin yleinen ja erityinen taso haasteille ja edistäville tekijöille. Lisäksi tunnistettiin kategorioita, jotka nousivat aiemman teorian yläpuolelle, eivätkä olleet suoraan liitettävissä siihen. Tutkimus osoittaa siten, että asiakkaiden kanssa innovointi on kompleksinen kokonaisuus, jossa ilmenee monenlaisia ominaispiirteitä ja joka vaatii monenlaisia käytänteitä ja osaamista niin asiakkaalta kuin toimintaa järjestävältä yritykseltäkin. Näiden lisäksi toiminnan taustalla on myös ulkoisia ja itsestä riippumattomia tekijöitä.
Tämä tutkimus tarjoaa liikkeenjohdollista relevanssia käytännön toimijoille, sillä tulosten perusteella yritykset voivat tarkastella yhteisinnovointia ja kehittää yhteisinnovoinnin toimintatapojansa. Lisäksi tutkimus tarjoaa tieteellistä kontribuutiota täydentäen yhteisinnovoinnin teoriaa ja lisäten tietoa asiakkaiden kanssa innovoinnista.