”Se on ihan tiätsää kuin ne ottaa ne kehut” : Työntekijöiden kokemuksia rakennusalan palautekulttuurista
Stenvik, Kalle (2023)
Stenvik, Kalle
2023
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305115681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305115681
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin ja kuvaan työntekijöiden kokemuksia palautteesta rakennusalalla. Palautteen rooli työhyvinvoinnissa ja työsuorituksessa on tärkeä, mutta varsinkin rakennusalan kohdalla niukasti tutkittu. Tutkin miten rakennusalalle spesifit piirteet kuten työn fyysisyys, työvoiman suuri vaihtuvuus, kiire, alihankintaketjut sekä suorasukainen ja humoristinen kommunikaatiokulttuuri vaikuttavat palautetilanteisiin.
Tutkielman analyysia taustoittaa empiirinen tutkimus rakennusalan ominaispiirteistä ja luonteesta, sekä palautteen sosiaalipsykologinen ja psykologinen tutkimus. Palautteen teoreettinen viitekehys tutkielmassa rakentuu pitkälti Manuel Londonin mallin perustalta. Tässä mallissa palaute ymmärretään kahden ulottuvuuden perusteella: positiivinen – negatiivinen & rakentava – hajottava.
Aineiston olen kerännyt haastattelututkimuksena talvella 2022 - 2023 käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua haastattelumenetelmänä. Teemahaastattelu menetelmänä mahdollistaa haastateltavien työntekijöiden itse sanoittamien kokemusten nostamisen tarkastelun keskiöön. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin teoreettisena viitekehyksenään Londonin palautemalli.
Haastatteluiden pohjalta tehdyn analyysin tulokset kuvaavat monimuotoisesti rakennusalan palautetta. Positiivinen palaute on harvassa, esiintyen yleensä urakoiden lopussa tai jonkun hyvin paljon odotukset ylittävän suorituksen jälkeen. Negatiivinen palaute on huomattavasti yleisempää. Pienet huomautukset työsuorituksesta ovat jatkuva osa työtä, jossa paine on alati läsnä ja virheille ei ole tilaa. Rakentava palaute on yleisesti työntekijöiden arvostamaa, vaikka iso osa tästäkin tulee nimenomaan negatiivisen palautteen muodossa. Hajottava palaute ei ole säännönmukaista, mutta harmittavan yleistä haastatteluiden perusteella. Huumori osoittautuu olennaiseksi osaksi palautekulttuuria tekijänä, joka helpottaa palautteen vastaanottamista ja antamista mahdollistaen onnistuneen rakentavan palautteen. Haastateltavat kuvailevat palautekulttuuria monimuotoisena ilmiönä, joka vaihtelee selkeästi riippuen yrityksestä ja esihenkilöstä, mutta jossa esiintyy kuitenkin tiettyjä säännönmukaisuuksia ja yhtenäisiä piirteitä rakennusalan sisällä. Haastateltavien näkemykset palautteesta eroavat selkeästi, osa on tyytyväinen yleisesti negatiiviseen, mutta rakentavaan palautteeseen. Osa kaipaisi selkeästi enemmän rakentavaa palautetta ja varsinkin positiivista palautetta esihenkilöiltä. Osalle kysymys palautteesta näyttäytyy toissijaisena seikkana verrattuna kouriintuntuvampiin palkkioihin.
Tutkielman analyysia taustoittaa empiirinen tutkimus rakennusalan ominaispiirteistä ja luonteesta, sekä palautteen sosiaalipsykologinen ja psykologinen tutkimus. Palautteen teoreettinen viitekehys tutkielmassa rakentuu pitkälti Manuel Londonin mallin perustalta. Tässä mallissa palaute ymmärretään kahden ulottuvuuden perusteella: positiivinen – negatiivinen & rakentava – hajottava.
Aineiston olen kerännyt haastattelututkimuksena talvella 2022 - 2023 käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua haastattelumenetelmänä. Teemahaastattelu menetelmänä mahdollistaa haastateltavien työntekijöiden itse sanoittamien kokemusten nostamisen tarkastelun keskiöön. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin teoreettisena viitekehyksenään Londonin palautemalli.
Haastatteluiden pohjalta tehdyn analyysin tulokset kuvaavat monimuotoisesti rakennusalan palautetta. Positiivinen palaute on harvassa, esiintyen yleensä urakoiden lopussa tai jonkun hyvin paljon odotukset ylittävän suorituksen jälkeen. Negatiivinen palaute on huomattavasti yleisempää. Pienet huomautukset työsuorituksesta ovat jatkuva osa työtä, jossa paine on alati läsnä ja virheille ei ole tilaa. Rakentava palaute on yleisesti työntekijöiden arvostamaa, vaikka iso osa tästäkin tulee nimenomaan negatiivisen palautteen muodossa. Hajottava palaute ei ole säännönmukaista, mutta harmittavan yleistä haastatteluiden perusteella. Huumori osoittautuu olennaiseksi osaksi palautekulttuuria tekijänä, joka helpottaa palautteen vastaanottamista ja antamista mahdollistaen onnistuneen rakentavan palautteen. Haastateltavat kuvailevat palautekulttuuria monimuotoisena ilmiönä, joka vaihtelee selkeästi riippuen yrityksestä ja esihenkilöstä, mutta jossa esiintyy kuitenkin tiettyjä säännönmukaisuuksia ja yhtenäisiä piirteitä rakennusalan sisällä. Haastateltavien näkemykset palautteesta eroavat selkeästi, osa on tyytyväinen yleisesti negatiiviseen, mutta rakentavaan palautteeseen. Osa kaipaisi selkeästi enemmän rakentavaa palautetta ja varsinkin positiivista palautetta esihenkilöiltä. Osalle kysymys palautteesta näyttäytyy toissijaisena seikkana verrattuna kouriintuntuvampiin palkkioihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]