Systemaattinen kirjallisuuskatsaus opettajien näkökulmista maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen
Hämäläinen, Sofianna (2023)
Hämäläinen, Sofianna
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105546
Tiivistelmä
Maahanmuutto lisääntyy Suomessa jatkuvasti, ja Karvin (2020) tuoreen tutkimuksen mukaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamisessa on vakavia puutteita. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia tuoreita tutkimuksia opettajien näkökulmasta siitä, mitä huolia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen liittyy sekä mitkä pedagogiset ratkaisut toimivat näiden oppilaiden opetuksessa hyvin.
Tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimus on toteutettu hakemalla kahdesta tietokannasta vertaisarvioituja ja tuoreita tutkimuksia, joissa on tutkittu opettajien näkökulmia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen liittyen. Tutkimuksessa on keskitytty opettajien huoliin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen liittyen sekä pedagogisiin ratkaisuihin, jotka opettajien mielestä toimivat hyvin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan opettajia huolettavat maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamisessa omat taidot, resurssit, muiden opettajien asenteet sekä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kotoutuminen ja hyvinvointi. Tulosten perusteella opettajia helpottaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamisessa opetussuunnitelma (2014), monipuolisuus ja leikillisyys opetuksessa sekä kollegiaalinen yhteistyö. Katsauksen perusteella erityisesti vastavalmistuneiden ja S2 (suomi toisena kielenä) -opettajien kielitietoisuus on hyvällä pohjalla.
Tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimus on toteutettu hakemalla kahdesta tietokannasta vertaisarvioituja ja tuoreita tutkimuksia, joissa on tutkittu opettajien näkökulmia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen liittyen. Tutkimuksessa on keskitytty opettajien huoliin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamiseen liittyen sekä pedagogisiin ratkaisuihin, jotka opettajien mielestä toimivat hyvin maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan opettajia huolettavat maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamisessa omat taidot, resurssit, muiden opettajien asenteet sekä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kotoutuminen ja hyvinvointi. Tulosten perusteella opettajia helpottaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opettamisessa opetussuunnitelma (2014), monipuolisuus ja leikillisyys opetuksessa sekä kollegiaalinen yhteistyö. Katsauksen perusteella erityisesti vastavalmistuneiden ja S2 (suomi toisena kielenä) -opettajien kielitietoisuus on hyvällä pohjalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]