Lean-tekniikoista apua Citrix-asiantuntijoille
Malmberg, Joni (2023)
Malmberg, Joni
2023
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305105536
Tiivistelmä
Erilaisten organisaatioiden kasvaessa isommiksi, on johtamismenetelmistä tullut erityisen tärkeitä käytännössä jokaisella alalla. Tuoreempi ja erittäin olennaiseksi osaksi maailmaa kasvanut IT-ala on luonnollisesti etsinyt inspiraatiota perinteisempien alojen johtamismenetelmistä. Yksi näistä, Lean-ajattelu, on jalostettu japanilaisen autoteollisuuden mullistaneesta menetelmästä. Lean-ajattelusta onkin 90-luvun aikana kasvanut erittäin tunnettu johtamisfilosofia, jota on kuitenkin vasta myöhemmin alettu ottamaan käyttöön IT-alan organisaatioissa, muun muassa turvaamaan toiminta erilaisten ongelmatilanteiden varalta.
Citrix on IT-alan yritys, joka on perustettu 1980-luvulla. He erikoistuivat alusta asti sovellusten virtualisoimiseen käyttäjien kevytpäätteille. Citrix-järjestelmät toimivatkin eräänlaisena liimana verkon, sovelluspalvelimen ja käyttäjän välillä. Tämän yhdistelmän takia Citrix-järjestelmät näyttelevät tärkeää roolia käyttäjien ongelmattoman käyttökokemuksen takaamiseksi. Samalla Citrix on verrattain haavoittuvassa asemassa, sillä verkon tai sovelluspalvelimen rikkoutuessa katseet kääntyvät helposti siihen. Tämän tutkielman osalta pyritäänkin selvittämään Citrix-asiantuntijoiden kohtaamia ongelmia ja Lean-ajattelun niihin tarjoamia ratkaisuja.
Tutkimukseen osallistuneilta asiantuntijoilta nousi esiin useita erilaisia haasteita ulottuen useampaan eri organisaation tasoon, yksittäisestä käyttäjästä yrityksen kulttuuriin ja toimintatapoihin. Asiantuntijoiden vastauksista pyrittiin löytämään yhteisiä nimittäjiä, joiden perusteella niistä luotiin neljä erilaisiin haasteisiin liittyvää ryhmää; vähäiset Citrix-tiedot, prosessit, organisaation käytännöt ja viimeisenä Lean-ajattelun ulkopuolelle asettuvat haasteet. Vastausten laajasta skaalasta huolimatta osaan haasteista löytyi ratkaisuja Lean-ajattelun laajasta kirjosta tekniikoista. Ratkaisuista esiin nousi muun muassa ristiin opiskelu ja kahdeksannen, vähemmän tunnetun hukan väistäminen. Näiden kahden avulla on mahdollista ratkaista eniten huolta asiantuntijoiden keskuudessa herättäneet haasteet.
Citrix on IT-alan yritys, joka on perustettu 1980-luvulla. He erikoistuivat alusta asti sovellusten virtualisoimiseen käyttäjien kevytpäätteille. Citrix-järjestelmät toimivatkin eräänlaisena liimana verkon, sovelluspalvelimen ja käyttäjän välillä. Tämän yhdistelmän takia Citrix-järjestelmät näyttelevät tärkeää roolia käyttäjien ongelmattoman käyttökokemuksen takaamiseksi. Samalla Citrix on verrattain haavoittuvassa asemassa, sillä verkon tai sovelluspalvelimen rikkoutuessa katseet kääntyvät helposti siihen. Tämän tutkielman osalta pyritäänkin selvittämään Citrix-asiantuntijoiden kohtaamia ongelmia ja Lean-ajattelun niihin tarjoamia ratkaisuja.
Tutkimukseen osallistuneilta asiantuntijoilta nousi esiin useita erilaisia haasteita ulottuen useampaan eri organisaation tasoon, yksittäisestä käyttäjästä yrityksen kulttuuriin ja toimintatapoihin. Asiantuntijoiden vastauksista pyrittiin löytämään yhteisiä nimittäjiä, joiden perusteella niistä luotiin neljä erilaisiin haasteisiin liittyvää ryhmää; vähäiset Citrix-tiedot, prosessit, organisaation käytännöt ja viimeisenä Lean-ajattelun ulkopuolelle asettuvat haasteet. Vastausten laajasta skaalasta huolimatta osaan haasteista löytyi ratkaisuja Lean-ajattelun laajasta kirjosta tekniikoista. Ratkaisuista esiin nousi muun muassa ristiin opiskelu ja kahdeksannen, vähemmän tunnetun hukan väistäminen. Näiden kahden avulla on mahdollista ratkaista eniten huolta asiantuntijoiden keskuudessa herättäneet haasteet.