LinkedInin merkitys B2B-markkinoinnissa
Sankelo, Antton (2023)
Sankelo, Antton
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095515
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on LinkedInin merkitys yritysten välisessä markkinoinnissa eli B2B-markkinoinnissa. LinkedIn on sosiaalisen median kanava, jossa ammattilaiset kohtaavat ja jakavat ammatillisia tietoja itsestään toisille. LinkedIniä voivat käyttää sekä yksityishenkilöt että yritykset. Koska yritysten päättäjät ovat usein LinkedInissä, tarjoaa LinkedIn lukuisia mahdollisuuksia yritysten B2B-markkinointiin. Tämän työn tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä yritys pystyy saamaan käyttämällä LinkedIniä B2B-markkinointiin, ja kuinka yrityksen tulisi LinkedIniä B2B-markkinointiin käyttää.
Tämä työ on kirjallisuustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty systemaattisesti toteutetun kirjallisuushaun perusteella. Tutkimusaineisto on valittu kirjallisuushaun tuloksista pohtimalla jokaisen lähteen kohdalla sitä, kykeneekö se vastaamaan työn tutkimuskysymyksiin. Työssä käyttämäni tutkimusaineisto on hyvin uutta, joten työ antaa tutkimusaiheesta ajankohtaisen kuvan.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti B2B-markkinoinnista ja B2B-markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuden tarkoitus on antaa pohjatiedot työn tulososion käsittelyyn. Työn tulososiossa käsitellään LinkedIniä sosiaalisen median kanavana ja kerrotaan LinkedInin hyödyistä ja tehokkaasta käytöstä B2B-markkinoinnissa. Näiden lisäksi tulososiossa kerrotaan asiakkaiden sitouttamisesta ja LinkedIniä vertaillaan muihin sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimuksessa tunnistetaan, että LinkedIn on hyödyllinen B2B-markkinointikanava. Yritysten on LinkedInin avulla mahdollista saada uusia asiakkaita, luoda brändiä ja tavoittaa toimialansa ammattilaiset. Näiden hyötyjen saavuttaminen edellyttää kuitenkin yritykseltä selkeää profiilia, kiinnostavia julkaisuja ja aktiivisuutta LinkedIn-ryhmissä. Jatkuva hyötyjen saavuttaminen edellyttää sitä, että yritys onnistuu sitouttamaan asiakkaitaan brändinsä puolestapuhujiksi. Tällä tavalla yrityksen on mahdollista tavoittaa LinkedInissä koko ajan suurempi määrä ihmisiä.
Tämä työ on kirjallisuustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty systemaattisesti toteutetun kirjallisuushaun perusteella. Tutkimusaineisto on valittu kirjallisuushaun tuloksista pohtimalla jokaisen lähteen kohdalla sitä, kykeneekö se vastaamaan työn tutkimuskysymyksiin. Työssä käyttämäni tutkimusaineisto on hyvin uutta, joten työ antaa tutkimusaiheesta ajankohtaisen kuvan.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti B2B-markkinoinnista ja B2B-markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuuden tarkoitus on antaa pohjatiedot työn tulososion käsittelyyn. Työn tulososiossa käsitellään LinkedIniä sosiaalisen median kanavana ja kerrotaan LinkedInin hyödyistä ja tehokkaasta käytöstä B2B-markkinoinnissa. Näiden lisäksi tulososiossa kerrotaan asiakkaiden sitouttamisesta ja LinkedIniä vertaillaan muihin sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimuksessa tunnistetaan, että LinkedIn on hyödyllinen B2B-markkinointikanava. Yritysten on LinkedInin avulla mahdollista saada uusia asiakkaita, luoda brändiä ja tavoittaa toimialansa ammattilaiset. Näiden hyötyjen saavuttaminen edellyttää kuitenkin yritykseltä selkeää profiilia, kiinnostavia julkaisuja ja aktiivisuutta LinkedIn-ryhmissä. Jatkuva hyötyjen saavuttaminen edellyttää sitä, että yritys onnistuu sitouttamaan asiakkaitaan brändinsä puolestapuhujiksi. Tällä tavalla yrityksen on mahdollista tavoittaa LinkedInissä koko ajan suurempi määrä ihmisiä.