Goethe, Kaiserschmarrn und Töffli: Vergleich eines französischen und eines finnischen DaF-Lehrbuchs hinsichtlich des Aspekts Landeskunde
Nick, Alina (2023)
Nick, Alina
2023
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in German Language, Culture and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095490
Tiivistelmä
Maantuntemuksen kasvava merkitys vieraiden kielten opetuksessa ja tämän aiheen didaktisten ohjeiden puute muodostavat ristiriidan, joka toimii lähtökohtana tämän kandidaatintutkielman tutkimuskysymyksille. Tässä työssä verrattiin ranskalaista oppikirjaa Wanderlust suomalaiseen oppikirjaan Plan D maantuntemuksen suhteen. Nämä teokset valittiin riittävän vertailupohjan perusteella kohderyhmän kannalta.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä maantuntemuksellisia sisältöjä oppikirjoissa käsitellään, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja maantuntemuksen esittämisessä on ja mihin ne voisivat perustua. Analyysin aikana hypoteesi, jonka mukaan maantuntemukseen liittyvät sisällöt riippuvat oppikirjojen lähtömaasta, vahvistui.
Analysointia varten oppikirjojen maantuntemukseen liittyvä materiaali kerättiin ja järjestettiin ensin taulukkomuotoon ja sen jälkeen sitä tarkasteltiin systemaattisesti. Molemmat oppikirjat käsittelevät ihmissuhteita, matkustamista, urheilua, juhlia, liikennettä sekä musiikkia. Näiden aiheiden lisäksi Plan D käsittelee asumista ja Wanderlust työelämää, elokuvia, kestävää kehitystä ja historiaa. Siinä missä Plan D suosii jokapäiväistä maantuntemusta, Wanderlust käsittelee myös eri taiteen muotoja ja esittelee siten taiteiden yhteiskunnallista arvoa kulttuurimaa Ranskan näkökulmasta.
Molemmissa kirjoissa esitellään omasta kulttuurista poikkeavaa maantuntemusta (esim. Oktoberfest, karnevaalit ja teitittely) ja kulttuurienvälisiä vaikutteita, jolloin eroja voidaan löytää positiivisella tavalla. Sveitsiin ja Itävaltaan verrattuna Saksa on teoksissa eniten edustettuna, mikä johtuu sen suuresta vaikutuksesta molempien oppikirjojen maihin. Maantuntemuksena esiintyy usein maantieteellisiä nimiä, nähtävyyksiä, ruokia ja juomia sekä henkilöitä. Wanderlust esittelee enemmän ja kompleksisempaa maantuntemusta, mutta siinä on myös enemmän sivuja kuin Plan D -kirjassa. Maantuntemus esitetään mieluiten implisiittisesti osana kielitaidon muita osa-alueita ja se esiintyy kaikissa mahdollisissa esitysmuodoissa. Oppikirjan tekijöiden mieltymykset vaikuttavat oletettavasti myös maantuntemuksellisten sisältöjen valintaan. Der Widerspruch zwischen steigender Relevanz der Landeskunde im Fremdsprachenunterricht und fehlenden didaktischen Richtlinien zu diesem Thema dient als Ausgangspunkt für die Forschungsfragen der vorliegenden Bachelorarbeit. In dieser Arbeit wurde das französische Lehrbuch Wanderlust mit dem finnischen Lehrbuch Plan D in Hinblick auf die Darstellung von Landeskunde verglichen. Diese Werke wurden aufgrund von einer ausreichenden Vergleichsbasis hinsichtlich der Zielgruppe ausgewählt.
Ziel der Arbeit war es, herauszufinden, welche landeskundlichen Inhalte in den Lehrbüchern verarbeitet werden, welche Gemeinsamkeiten und Unterschiede es in der Darstellung von Landeskunde gibt und womit diese begründet werden könnten. Die Hypothese, dass die vermittelte Landeskunde vom jeweiligen Ausgangsland der Lehrbücher geprägt ist, hat sich im Laufe der Analyse bestätigt.
Zum Zweck der Lehrwerkanalyse wurde zunächst jegliches landeskundliche Material in Tabellenform gesammelt und geordnet und anschließend systematisch untersucht. Beide Lehrbücher gehen auf die Themen zwischenmenschliche Beziehungen, Reisen, Sport, Festlichkeiten, Verkehr und Musik ein. Daneben behandelt Plan D das Thema Wohnen und Wanderlust das Berufsleben, Filme, Nachhaltigkeit und Geschichte. Plan D bevorzugt alltägliche Landeskunde, Wanderlust geht auch auf unterschiedliche Kunstformen ein und präsentiert somit den gesellschaftlichen Wert der Künste aus der Sicht Frankreichs als Kulturland.
Beide Bücher stellen Landeskunde vor, die von der eigenen Kultur abweicht (z.B. Oktoberfest, Karneval, Höflichkeitsform) und auch interkulturelle Einflüsse werden thematisiert und somit kann Andersartigkeit auf positive Weise entdeckt werden. Deutschland ist gegenüber der Schweiz und Österreich am häufigsten vertreten, was durch den großen Einfluss auf beide Länder der Lehrbücher begründet ist. Besonders oft werden geographische Namen, Sehenswürdigkeiten, Essen und Trinken und Persönlichkeiten als Landeskunde verarbeitet. Wanderlust präsentiert mehr und komplexere Landeskunde, wobei es auch einen höheren Seitenumfang besitzt. Landeskunde wird bevorzugt implizit als Teil anderer Sprachkompetenzen vorgestellt und tritt in allen möglichen Darstellungsformen auf. Bei der Auswahl der landeskundlichen Inhalte spielen vermutlich auch die Präferenzen der Lehrbuchautoren eine Rolle.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä maantuntemuksellisia sisältöjä oppikirjoissa käsitellään, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja maantuntemuksen esittämisessä on ja mihin ne voisivat perustua. Analyysin aikana hypoteesi, jonka mukaan maantuntemukseen liittyvät sisällöt riippuvat oppikirjojen lähtömaasta, vahvistui.
Analysointia varten oppikirjojen maantuntemukseen liittyvä materiaali kerättiin ja järjestettiin ensin taulukkomuotoon ja sen jälkeen sitä tarkasteltiin systemaattisesti. Molemmat oppikirjat käsittelevät ihmissuhteita, matkustamista, urheilua, juhlia, liikennettä sekä musiikkia. Näiden aiheiden lisäksi Plan D käsittelee asumista ja Wanderlust työelämää, elokuvia, kestävää kehitystä ja historiaa. Siinä missä Plan D suosii jokapäiväistä maantuntemusta, Wanderlust käsittelee myös eri taiteen muotoja ja esittelee siten taiteiden yhteiskunnallista arvoa kulttuurimaa Ranskan näkökulmasta.
Molemmissa kirjoissa esitellään omasta kulttuurista poikkeavaa maantuntemusta (esim. Oktoberfest, karnevaalit ja teitittely) ja kulttuurienvälisiä vaikutteita, jolloin eroja voidaan löytää positiivisella tavalla. Sveitsiin ja Itävaltaan verrattuna Saksa on teoksissa eniten edustettuna, mikä johtuu sen suuresta vaikutuksesta molempien oppikirjojen maihin. Maantuntemuksena esiintyy usein maantieteellisiä nimiä, nähtävyyksiä, ruokia ja juomia sekä henkilöitä. Wanderlust esittelee enemmän ja kompleksisempaa maantuntemusta, mutta siinä on myös enemmän sivuja kuin Plan D -kirjassa. Maantuntemus esitetään mieluiten implisiittisesti osana kielitaidon muita osa-alueita ja se esiintyy kaikissa mahdollisissa esitysmuodoissa. Oppikirjan tekijöiden mieltymykset vaikuttavat oletettavasti myös maantuntemuksellisten sisältöjen valintaan.
Ziel der Arbeit war es, herauszufinden, welche landeskundlichen Inhalte in den Lehrbüchern verarbeitet werden, welche Gemeinsamkeiten und Unterschiede es in der Darstellung von Landeskunde gibt und womit diese begründet werden könnten. Die Hypothese, dass die vermittelte Landeskunde vom jeweiligen Ausgangsland der Lehrbücher geprägt ist, hat sich im Laufe der Analyse bestätigt.
Zum Zweck der Lehrwerkanalyse wurde zunächst jegliches landeskundliche Material in Tabellenform gesammelt und geordnet und anschließend systematisch untersucht. Beide Lehrbücher gehen auf die Themen zwischenmenschliche Beziehungen, Reisen, Sport, Festlichkeiten, Verkehr und Musik ein. Daneben behandelt Plan D das Thema Wohnen und Wanderlust das Berufsleben, Filme, Nachhaltigkeit und Geschichte. Plan D bevorzugt alltägliche Landeskunde, Wanderlust geht auch auf unterschiedliche Kunstformen ein und präsentiert somit den gesellschaftlichen Wert der Künste aus der Sicht Frankreichs als Kulturland.
Beide Bücher stellen Landeskunde vor, die von der eigenen Kultur abweicht (z.B. Oktoberfest, Karneval, Höflichkeitsform) und auch interkulturelle Einflüsse werden thematisiert und somit kann Andersartigkeit auf positive Weise entdeckt werden. Deutschland ist gegenüber der Schweiz und Österreich am häufigsten vertreten, was durch den großen Einfluss auf beide Länder der Lehrbücher begründet ist. Besonders oft werden geographische Namen, Sehenswürdigkeiten, Essen und Trinken und Persönlichkeiten als Landeskunde verarbeitet. Wanderlust präsentiert mehr und komplexere Landeskunde, wobei es auch einen höheren Seitenumfang besitzt. Landeskunde wird bevorzugt implizit als Teil anderer Sprachkompetenzen vorgestellt und tritt in allen möglichen Darstellungsformen auf. Bei der Auswahl der landeskundlichen Inhalte spielen vermutlich auch die Präferenzen der Lehrbuchautoren eine Rolle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]