Minimalistisen pelisuunnittelun edut: Miten Braid luo mielekkäitä pulmia?
Katajisto, Tuomas (2023)
Katajisto, Tuomas
2023
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305095484
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin minimalistisen pelisuunnittelun etuja sekä sitä, miten minimalistisen pelisuunnittelun periaatteita hyödynnetään Jonathan Blowin tekemässä Braidissa ja miten minimalistisen pelisuunnittelun edut näkyvät siinä. Braid on pienen tiimin tekemä menestynyt pulmapeli, jossa pelaajalle annetaan kyky kelata aikaa taaksepäin.
Minimalistinen pelisuunnittelu pyrkii poistamaan pelistä kaiken, mikä ei ole pakollista pelin toteuttamiseksi. Näin pyritään korostamaan pelimekaniikkojen ja pelin sääntöjen seurauksia. Näin myös pyritään tekemään valintojen teko pelaajalle selkeäksi. Braidissa keskitytään siihen, että pulmat eivät sisältäisi ylimääräisiä ratkaisua hankaloittavia elementtejä.
Minimalistisen pelisuunnittelun edut johtuvat pääasiassa pelin toteutuksen yksinkertaisuudesta ja siitä, että minimalistiset pelit usein perustuvat pelaajan vuorovaikutukseen jonkin yksinkertaisista säännöistä muodostuvan järjestelmän kanssa. Tällaiseen yksinkertaiseen järjestelmään perustuva peli on yksinkertainen ohjelmoida, ja pelin kehitykseen saadaan ideoita tarkkailemalla ohjelmoidun järjestelmän käyttäytymistä.
Pelin toteutuksen yksinkertaisuus mahdollistaa pelin tekemisen pienelle tiimille kohtuullisessa ajassa. Pienessä tiimissä pelin luova visio voi olla yhden henkilön käsissä. Tällä tavalla saadaan aikaiseksi tarkasti visiota noudattava kaikilta osa-alueiltaan yhtenäinen peli. Braid on suurilta osin yhden ihmisen tekemä ja selkeästi yhden ihmisen visiota noudattava. Tämä yhtenäisyys mahdollistaa sen, että Braidia voidaan pitää uskottavana taideteoksena ja sen osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, jonka merkitystä on mielekästä tulkita.
Järjestelmään perustuvan pelin pelaaminen tuntuu pelaajasta selkeältä, ja pelin tapahtumat tuntuvat loogiselta seuraukselta pelin säännöistä. Braid hyödyntää tätä pulmissaan ja luo pulman ratkaisseelle pelaajalle oivalluksen tunteen.
Minimalistinen pelisuunnittelu pyrkii poistamaan pelistä kaiken, mikä ei ole pakollista pelin toteuttamiseksi. Näin pyritään korostamaan pelimekaniikkojen ja pelin sääntöjen seurauksia. Näin myös pyritään tekemään valintojen teko pelaajalle selkeäksi. Braidissa keskitytään siihen, että pulmat eivät sisältäisi ylimääräisiä ratkaisua hankaloittavia elementtejä.
Minimalistisen pelisuunnittelun edut johtuvat pääasiassa pelin toteutuksen yksinkertaisuudesta ja siitä, että minimalistiset pelit usein perustuvat pelaajan vuorovaikutukseen jonkin yksinkertaisista säännöistä muodostuvan järjestelmän kanssa. Tällaiseen yksinkertaiseen järjestelmään perustuva peli on yksinkertainen ohjelmoida, ja pelin kehitykseen saadaan ideoita tarkkailemalla ohjelmoidun järjestelmän käyttäytymistä.
Pelin toteutuksen yksinkertaisuus mahdollistaa pelin tekemisen pienelle tiimille kohtuullisessa ajassa. Pienessä tiimissä pelin luova visio voi olla yhden henkilön käsissä. Tällä tavalla saadaan aikaiseksi tarkasti visiota noudattava kaikilta osa-alueiltaan yhtenäinen peli. Braid on suurilta osin yhden ihmisen tekemä ja selkeästi yhden ihmisen visiota noudattava. Tämä yhtenäisyys mahdollistaa sen, että Braidia voidaan pitää uskottavana taideteoksena ja sen osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, jonka merkitystä on mielekästä tulkita.
Järjestelmään perustuvan pelin pelaaminen tuntuu pelaajasta selkeältä, ja pelin tapahtumat tuntuvat loogiselta seuraukselta pelin säännöistä. Braid hyödyntää tätä pulmissaan ja luo pulman ratkaisseelle pelaajalle oivalluksen tunteen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]