Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen etätyöskentelyssä
Tuomioja, Joona (2023)
Tuomioja, Joona
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075390
Tiivistelmä
Organisaatiot etsivät jatkuvasti uusi tapoja tehdä työnteosta tehokkaampaa. Uudet teknologiat tarjoavat tähän useita ratkaisuja. Tietokoneet paransivat monia organisaation toimintoja ja nyt ne ovat jo arkipäivää niissä. Etätyöskentelyn suosio oli kasvussa jo ennen Covid-19-pandemiaa, mutta pandemia kiihdytti sitä entisestään. Monet organisaatioiden johtajat ovat olleet huolissaan etätyöskentelyn vaikutuksista epävirallisen viestinnän ja vuorovaikutuksen vähenemiseen. Toimiva kommunikaatio muiden työntekijöiden kanssa luokin pohjan tehokkaalle työskentelylle sekä päätöksenteolle. Viime vuosina ja vuosikymmeninä tapahtunut teknologian nopea kehittyminen on tuonut organisaatioille uusia mahdollisuuksia. Virtuaalitodellisuus on hyötynyt tästä nopeasta kehityksestä paljon ja organisaatiot ovatkin ottaneet virtuaalitodellisuuslaitteita ja -ympäristöjä käyttöön omassa toiminnassaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia virtuaalitodellisuuden vaikutuksia etätyöskentelyyn. Tutkimuksen pääongelmana oli miten virtuaalitodellisuutta ja siihen liittyvää teknologiaa voidaan hyödyntää etätyöskentelyn parantamisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin kuten artikkeleihin ja kirjoihin. Materiaalia kerättiin useista eri lähteistä ja niiden tuloksia keskenään yhdistelemällä pyrittiin löytämään vastaus tutkimuskysymykseen. Tutkimuksessa esiteltiin virtuaalitodellisuutta teorian ja käytännön sovellusten kautta, pyrittiin löytämään virtuaalitodellisuuden tuomat keskeisimmät hyödyt etätyöskentelyyn sekä tarkasteltiin mitä mahdollisia haasteita virtuaalitodellisuuden käyttöönotossa voi olla organisaatioiden kohdalla.
Tutkimuksessa havaittiin, että monissa organisaatioissa oli jo kokeiltu virtuaalitodellisuutta, mutta silti valtaosassa ei ollut vielä eri syistä implementoitu virtuaalitodellisuutta osaksi organisaatioita. Selvisi myös, että virtuaalitodellisuuden käyttöönotto vaati innovatiivista organisaatiokulttuuria ja muun muassa kustannussyyt sekä olemassa olevien järjestelmien integrointi virtuaalitodellisuuteen osoittautuivat haasteiksi. Sosiaalinen vuorovaikutus ja käyttäjien ohjaamat avatarit taas nähtiin auttavan työntekijöiden kokemukseen virtuaalitodellisuudesta positiivisesti. Teknologian kehityksellä ja sen tuomilla eri mahdollisuuksilla huomattiin myös olevan suuri vaikutus organisaatioiden kykyyn implementoida virtuaalitodellisuutta eri organisaation toimintoihin.
Virtuaalitodellisuus nähdäänkin tulevaisuuden teknologiana, joka tulee kasvamaan organisaatioissa teknologian kehityksen edetessä. Tutkimuksessa selvisi lähtökohdat virtuaalitodellisuuden hyödyntämiselle etätyöskentelyssä, mutta laajemman kokonaiskuvan saamiseksi olisi hyvä tehdä mittavampia tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia virtuaalitodellisuuden vaikutuksia etätyöskentelyyn. Tutkimuksen pääongelmana oli miten virtuaalitodellisuutta ja siihen liittyvää teknologiaa voidaan hyödyntää etätyöskentelyn parantamisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin kuten artikkeleihin ja kirjoihin. Materiaalia kerättiin useista eri lähteistä ja niiden tuloksia keskenään yhdistelemällä pyrittiin löytämään vastaus tutkimuskysymykseen. Tutkimuksessa esiteltiin virtuaalitodellisuutta teorian ja käytännön sovellusten kautta, pyrittiin löytämään virtuaalitodellisuuden tuomat keskeisimmät hyödyt etätyöskentelyyn sekä tarkasteltiin mitä mahdollisia haasteita virtuaalitodellisuuden käyttöönotossa voi olla organisaatioiden kohdalla.
Tutkimuksessa havaittiin, että monissa organisaatioissa oli jo kokeiltu virtuaalitodellisuutta, mutta silti valtaosassa ei ollut vielä eri syistä implementoitu virtuaalitodellisuutta osaksi organisaatioita. Selvisi myös, että virtuaalitodellisuuden käyttöönotto vaati innovatiivista organisaatiokulttuuria ja muun muassa kustannussyyt sekä olemassa olevien järjestelmien integrointi virtuaalitodellisuuteen osoittautuivat haasteiksi. Sosiaalinen vuorovaikutus ja käyttäjien ohjaamat avatarit taas nähtiin auttavan työntekijöiden kokemukseen virtuaalitodellisuudesta positiivisesti. Teknologian kehityksellä ja sen tuomilla eri mahdollisuuksilla huomattiin myös olevan suuri vaikutus organisaatioiden kykyyn implementoida virtuaalitodellisuutta eri organisaation toimintoihin.
Virtuaalitodellisuus nähdäänkin tulevaisuuden teknologiana, joka tulee kasvamaan organisaatioissa teknologian kehityksen edetessä. Tutkimuksessa selvisi lähtökohdat virtuaalitodellisuuden hyödyntämiselle etätyöskentelyssä, mutta laajemman kokonaiskuvan saamiseksi olisi hyvä tehdä mittavampia tutkimuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9204]