Analytiikan rooli yritysten strategian luomisen tukena
Syrjäniemi, Carolus (2023)
Syrjäniemi, Carolus
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075398
Tiivistelmä
Datan määrä on kasvanut valtavasti teknologian kehityksen myötä. Lisäksi teknologia mahdollistaa uusia tapoja hyödyntää dataa liiketoiminnassa. Yritysten kilpaillessa keskenään mielenkiintoisena voidaan pitää sitä, miten tätä dataa ja erilaisia analytiikkaratkaisuja voidaan käyttää hyödyksi. Koska yrityksen toiminnan taustalla on usein strategia, tutkimuksen tavoitteena on tutkia, mitä analytiikan käyttäminen mahdollistaa ja vaatii strategian luomisen tukena.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin prosessimallia. Tutkimusaineisto kerättiin Scopus -tietokannasta tutkimusaiheen ydinkäsitteistä muodostetuin hakutermein. Aineisto koostuu pääosin vertaisarvioiduista artikkeleista, kirjoista, tutkimusraporteista ja konferenssijulkaisuista, jotka käsittelevät analytiikan käyttämistä strategian luomisessa ja laajemmin päätöksenteon kontekstissa yrityksissä.
Tutkimuksen teoriaosuus datasta, big datasta ja niiden hyödyntämiseen liittyvästä teoriasta yhdistettiin aineiston avulla strategian teoreettiseen kontekstiin. Tämän avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Dataohjautuvuus ja datastrategia yhdistävät organisaatiokulttuurin ja analytiikan mahdollistavan arkkitehtuurin muokkaamisen niin, että päätöksenteosta tulisi mahdollisimman tehokasta. Tämä toimii pohjustuksena sille, miten analytiikkaa voidaan ylipäätään käyttää strategian luomisen tukena. Strategian ulkoiset ja sisäiset tietotarpeet sekä datasta analytiikan avulla saatu informaatio tukevat toisiaan, mutta myös ongelmakohtia analytiikan käyttöönottamisessa löydetään. Ongelmia liiketoimintatiedon hallinnan työkalujen käyttämiseen päätöksenteossa voi aiheuttaa esimerkiksi luotettavan datan puute, joka voi johtua muun muassa datan keräämisestä diskreeteillä ajanjaksoilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritykset, jotka ovat harjaantuneempia analytiikan käytössä pystyvät käyttämään analytiikkaa strategian apuna. Strategian kontekstissa analytiikalla voidaan vähentää päätöksenteon puolueellisuutta, löytää uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia, tunnistaa trendejä ja lopulta luoda kilpailuetua. Myös tiedon oikea-aikaisuus, relevanttius ja luotettavuus ovat mittareita, jotka määrittelevät tiedon käyttämistä strategian luomisessa. Lisäksi havaittiin, että analytiikka vaatii dynaamisempaa ajattelua strategiasta. Tutkimuksia on aiheesta hyvin rajoitetusti, joka korostaa tarvetta aiheen tutkimiselle jatkossakin.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin prosessimallia. Tutkimusaineisto kerättiin Scopus -tietokannasta tutkimusaiheen ydinkäsitteistä muodostetuin hakutermein. Aineisto koostuu pääosin vertaisarvioiduista artikkeleista, kirjoista, tutkimusraporteista ja konferenssijulkaisuista, jotka käsittelevät analytiikan käyttämistä strategian luomisessa ja laajemmin päätöksenteon kontekstissa yrityksissä.
Tutkimuksen teoriaosuus datasta, big datasta ja niiden hyödyntämiseen liittyvästä teoriasta yhdistettiin aineiston avulla strategian teoreettiseen kontekstiin. Tämän avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Dataohjautuvuus ja datastrategia yhdistävät organisaatiokulttuurin ja analytiikan mahdollistavan arkkitehtuurin muokkaamisen niin, että päätöksenteosta tulisi mahdollisimman tehokasta. Tämä toimii pohjustuksena sille, miten analytiikkaa voidaan ylipäätään käyttää strategian luomisen tukena. Strategian ulkoiset ja sisäiset tietotarpeet sekä datasta analytiikan avulla saatu informaatio tukevat toisiaan, mutta myös ongelmakohtia analytiikan käyttöönottamisessa löydetään. Ongelmia liiketoimintatiedon hallinnan työkalujen käyttämiseen päätöksenteossa voi aiheuttaa esimerkiksi luotettavan datan puute, joka voi johtua muun muassa datan keräämisestä diskreeteillä ajanjaksoilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että yritykset, jotka ovat harjaantuneempia analytiikan käytössä pystyvät käyttämään analytiikkaa strategian apuna. Strategian kontekstissa analytiikalla voidaan vähentää päätöksenteon puolueellisuutta, löytää uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia, tunnistaa trendejä ja lopulta luoda kilpailuetua. Myös tiedon oikea-aikaisuus, relevanttius ja luotettavuus ovat mittareita, jotka määrittelevät tiedon käyttämistä strategian luomisessa. Lisäksi havaittiin, että analytiikka vaatii dynaamisempaa ajattelua strategiasta. Tutkimuksia on aiheesta hyvin rajoitetusti, joka korostaa tarvetta aiheen tutkimiselle jatkossakin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]