SaaS-palveluiden myyntiprosessi B2B-markkinoilla
Viitala, Anssi (2023)
Viitala, Anssi
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305075371
Tiivistelmä
Digitalisaation ja teknologian kehityksen myötä yritysmaailmaan on tullut uusia tapoja suorittaa dokumentaatiota sekä toimintojen automatisointia. Näihin toimintaympäristön tarpeisiin on vastattu luomalla ohjelmistoteknologiaan perustuvia SaaS-palveluita, joiden kehitys on ollut valtavaa viime vuosikymmenten ajan. Tutkielma yhdistää edellä mainitut SaaS-palvelut ja tarkastelee sitä, miten kyseisiä palveluita tulisi myydä B2B-markkinoilla. Kandidaatintyön ensimmäinen osa koostuu yritysmaailman myyntiprosessien määrittelemisestä, lähestymistavoista sekä arvonluonnin periaatteesta. Tutkielman toisessa osassa tarkastellaan tarkemmin SaaS-palveluiden ominaisuuksia, luotettavuustekijöitä sekä tarpeita yritysasiakkaille. Loppuvaiheessa esitellään mitä digitaalinen myyntiprosessi sisältää ja mitkä ovat sen arvonluontimenetelmät.
Kandidaatintyö muodostaa kirjallisuuskatsauksen. Tutkielman tukena on käytetty ulkopuolisia vertaisarvioituja artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Aineistojen hakuun on käytetty yleisiä yliopiston tukemia tietokantoja: Andor- sekä Scopus-verkkopalveluita. Tarkastaakseen lähteiden laadun niiden viittausmäärä sekä alkuperäinen julkaisualusta on tarkistettu.
Tutkielma tunnistaa ohjelmistopohjaisten palveluiden eroavaisuudet sekä yritysmaailman myyntiprosessien ainutkertaisuudet. Tarkempi tarkastelu kohdistuukin yleistettäviin digitaalisiin myynnin prosesseihin B2B-markkinoilla, jossa on käyttötarvetta ohjelmistopohjaisille ratkaisuille. Tutkielman ensimmäinen havainto pohjautuu digitaalisten myyntiprosessien osatekijöiden toiminnallisuuteen markkinaorientoituneessa toimintaympäristössä. Digitaalisen myyntiprosessin arvonluonti on tutkielman toisena havaintokohteena, joka tuo esille menetelmiä yrityksen arvoperusteiseen myyntiin.
Kandidaatintyö muodostaa kirjallisuuskatsauksen. Tutkielman tukena on käytetty ulkopuolisia vertaisarvioituja artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Aineistojen hakuun on käytetty yleisiä yliopiston tukemia tietokantoja: Andor- sekä Scopus-verkkopalveluita. Tarkastaakseen lähteiden laadun niiden viittausmäärä sekä alkuperäinen julkaisualusta on tarkistettu.
Tutkielma tunnistaa ohjelmistopohjaisten palveluiden eroavaisuudet sekä yritysmaailman myyntiprosessien ainutkertaisuudet. Tarkempi tarkastelu kohdistuukin yleistettäviin digitaalisiin myynnin prosesseihin B2B-markkinoilla, jossa on käyttötarvetta ohjelmistopohjaisille ratkaisuille. Tutkielman ensimmäinen havainto pohjautuu digitaalisten myyntiprosessien osatekijöiden toiminnallisuuteen markkinaorientoituneessa toimintaympäristössä. Digitaalisen myyntiprosessin arvonluonti on tutkielman toisena havaintokohteena, joka tuo esille menetelmiä yrityksen arvoperusteiseen myyntiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]