Palvelevan johtamisen vaikutukset tiimin suoriutumiseen
Hyytiäinen, Roosa (2023)
Hyytiäinen, Roosa
2023
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065347
Tiivistelmä
Tietointensiivinen tiimityö yleistyy organisaatioissa jatkuvasti ja tiimeissä tehdään yhä suurempi osa keskeisistä työsuorituksista. Siten myös niiden suoriutumiseen ja tulokseen kohdistuu kasvava kiinnostus liiketoiminnan näkökulmasta. Johtamisella voidaan vaikuttaa tiimien suoriutumiseen esimerkiksi varmistamalla tarvittavat resurssit ja parantamalla vuorovaikutusta. Yksi vaihtoehto tiimien johtamiseen voisi olla palveleva johtaminen, missä johtaja keskittyy työntekijöiden tarpeisiin, auttamiseen, psykologiseen turvallisuuteen ja yksilöiden kehittämiseen. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä yhteen palvelevan johtamisen tunnistettuja vaikutuksia tiimin suoriutumiseen ja siten selvittää, kannattaisiko organisaatiossa pyrkiä kohti palvelevaa johtamista.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin seitsemän kohdan prosessimallia. Tutkimusaineisto kerättiin Scopus- ja Andor -tietokannoista tutkimusaiheen ydinkäsitteistä muodostetuin hakutermein. Aineisto koostuu tieteellisistä artikkeleista ja kirjoista. Tutkimuksessa syvennyttiin aineiston avulla ensin palvelevaan johtamisen teoriaan sekä tietointensiivisen tiimin suoriutumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimusaineistosta pyrittiin sitten keräämään yhteen palvelevan johtamisen ja tiimin suoriutumisen välillä tunnistettuja yhteyksiä sekä vertailemaan niitä keskenään. Tiimin suoriutumisen käsitettä käytetään tutkimuksessa kuvaamaan suoriutumisen osa-alueiden, kuten tuottavuuden, vaikuttavuuden ja oppimisen, kokonaisuutta.
Tutkimus osoittaa, että palvelevan johtamisen ja tiimin suoriutumisen välillä on tunnistettu useita positiivisia yhteyksiä. Palvelevan johtamisen vaikutuksen välittyminen tiimin suoriutumiseen tapahtuu luottamuksen, psykologisten tarpeiden täyttymisen ja psykologisen turvallisuuden, tiimin yhteisten tavoitteiden ja pystyvyyden tunteen, selkeiden työprosessien ja tavoitteiden, työyhteisötaitojen sekä tiedon jakamisen kautta. Tietointensiivisten tiimien suoriutumisessa keskeiseksi tunnistettiin ainakin tiedon jakaminen, tiimin yhtenäisyys, autonomia ja jatkuva kehittyminen. Palvelevan johtamisen hyödyntämisestä on siis saatu lupaavia tuloksia tietointensiivissä tiimeissä, joten sen laajemmasta soveltamisesta organisaatioissa voisi olla hyötyä tiimien suoriutumisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen Finkin seitsemän kohdan prosessimallia. Tutkimusaineisto kerättiin Scopus- ja Andor -tietokannoista tutkimusaiheen ydinkäsitteistä muodostetuin hakutermein. Aineisto koostuu tieteellisistä artikkeleista ja kirjoista. Tutkimuksessa syvennyttiin aineiston avulla ensin palvelevaan johtamisen teoriaan sekä tietointensiivisen tiimin suoriutumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimusaineistosta pyrittiin sitten keräämään yhteen palvelevan johtamisen ja tiimin suoriutumisen välillä tunnistettuja yhteyksiä sekä vertailemaan niitä keskenään. Tiimin suoriutumisen käsitettä käytetään tutkimuksessa kuvaamaan suoriutumisen osa-alueiden, kuten tuottavuuden, vaikuttavuuden ja oppimisen, kokonaisuutta.
Tutkimus osoittaa, että palvelevan johtamisen ja tiimin suoriutumisen välillä on tunnistettu useita positiivisia yhteyksiä. Palvelevan johtamisen vaikutuksen välittyminen tiimin suoriutumiseen tapahtuu luottamuksen, psykologisten tarpeiden täyttymisen ja psykologisen turvallisuuden, tiimin yhteisten tavoitteiden ja pystyvyyden tunteen, selkeiden työprosessien ja tavoitteiden, työyhteisötaitojen sekä tiedon jakamisen kautta. Tietointensiivisten tiimien suoriutumisessa keskeiseksi tunnistettiin ainakin tiedon jakaminen, tiimin yhtenäisyys, autonomia ja jatkuva kehittyminen. Palvelevan johtamisen hyödyntämisestä on siis saatu lupaavia tuloksia tietointensiivissä tiimeissä, joten sen laajemmasta soveltamisesta organisaatioissa voisi olla hyötyä tiimien suoriutumisen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]