Microsoftin Common Data Modelin yleistettävyys Master Data Management-kontekstissa
Kauppila, Ville (2023)
Kauppila, Ville
2023
Tietojenkäsittelyopin maisteriohjelma - Master's Programme in Computer Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065342
Tiivistelmä
Käsitetietomallinnus on tarpeellinen, mutta resursseja vievä osa dataprojektia. Se ei myöskään välttämättä tuota arvoa, sillä asiakkaan tai ihmisten tapaiset yleiset kohdealueet ovat hyvin samankaltaisia tietosisällöltään organisaatiosta riippumatta. Tämä pätee erityisesti Master Dataan, joka pyrkii löytämään organisaation olennaisimman ydintiedon ja tällainen data on yleensä samankaltaista organisaatioissa. Referenssitietomallit tarjoavat ongelmaan mahdollisen ratkaisun ja niillä on mahdollista siirtää resursseja mallinnustyöstä arvoa tuottavaan työhön, kuten datan laadun hallintaan ja informaatiosta saataviin löydöksiin.
Jotta käsitetietomalli voisi palvella Master Data-tarkoitusta, täytyy sen olla yleistettävä ja riittävän pitkälle normalisoitu, jotta sen rakenne takaa organisaation ydintiedon laadun. Normalisaation työkaluna toimii funktionaalisten riippuvuuksien tarkastelu.
Microsoftin Dynamics 365-asiakkuushallintajärjestelmään pohjautuva Common Data Model on esimerkki referenssitietomallista ja tässä opinnäytteessä keskitytään sen Account-entiteettityyppiin, joka vastaa asiakasta tai liikekumppania. Tutkielmaa tehdessä havaittiin, että vaikka CDM:n Account-entiteetissä on paljon puoltavia tekijöitä, kuten kattava metadata asiakastiedon hallintaan, käsitemalli on teknisesti liian kytköksissä Dynamics-taustaan ja liian denormalisoitu, että sitä voisi suositella yleiseen käyttöön Master Data-hankkeissa.
Jotta käsitetietomalli voisi palvella Master Data-tarkoitusta, täytyy sen olla yleistettävä ja riittävän pitkälle normalisoitu, jotta sen rakenne takaa organisaation ydintiedon laadun. Normalisaation työkaluna toimii funktionaalisten riippuvuuksien tarkastelu.
Microsoftin Dynamics 365-asiakkuushallintajärjestelmään pohjautuva Common Data Model on esimerkki referenssitietomallista ja tässä opinnäytteessä keskitytään sen Account-entiteettityyppiin, joka vastaa asiakasta tai liikekumppania. Tutkielmaa tehdessä havaittiin, että vaikka CDM:n Account-entiteetissä on paljon puoltavia tekijöitä, kuten kattava metadata asiakastiedon hallintaan, käsitemalli on teknisesti liian kytköksissä Dynamics-taustaan ja liian denormalisoitu, että sitä voisi suositella yleiseen käyttöön Master Data-hankkeissa.