Verkkosivut kuntien viestinnän välineenä
Taavitsainen, Sanni (2023)
Taavitsainen, Sanni
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305065346
Tiivistelmä
Kuntien viestintä on muuttunut yksisuuntaisesta tiedottamisesta kaksisuuntaiseksi – ellei jopa monisuuntiaseksi – vuorovaikutteiseksi viestinnäksi. Tämä luo kunnille niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin niiden viestinnän kentällä. Yksi suurimmista muutoksista kuntien viestinnässä on ollut verkkoviestinnän kehitys digitalisaation myötä, jonka seurauksena kuntien verkkosivuista on tullut kuntalaisille merkittävä tiedonhakukanava. Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälainen merkitys kuntien verkkosivuilla on niiden viestinnässä ja miten niitä käytetään kuntien viestinnässä. Tutkimuksessa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia nimenomaan kuntien viestintäasiantuntijoiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kuntien viestinnän tavoitteisiin ja periaatteisiin, digitalisaatioon ja verkkoviestintään.
Tutkimuksen tapauksiksi valikoituvat kolme eri Suomen kaupunkia, joista kahdessa on yli 100 000 asukasta ja yhdessä yli 70 000 asukasta, kaikki kaupungit ovat myös yliopistokaupunkeja. Kaupungeiksi valikoituivat Jyväskylä, Lahti ja Lappeenranta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui näiden kolmen kaupungin viestinnän asiantuntijoita, joilla oli paras tietämys verkkosivuista ja verkkoviestinnästä. Haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että verkkoviestintä ja verkkosivut ovat tärkein osa kuntien viestintää tänä päivänä. Verkkosivuja kehitetään koko ajan ja niistä pyritään tekemään yhä kiinnostavampia eli niiden avulla pyritään myös brändäämään kaupunkia. Verkkosivujen merkittävin viestintäsisältö liittyy perinteiseen tiedottamiseen, joka on nimenomaan kohdistettu kuntien pääkohderyhmälle, kuntalaisille. Näiden tulosten lisäksi kuntien verkkosivujen merkittävimpänä roolina voidaan kuitenkin nähdä olevan tietynlainen tiedon kotipesä, jonka kautta lukija pääsee oikean tiedon tai palvelun äärelle. Tässä tutkimuksessa tapauksina oli kolme hyvin samankaltaista kaupunkia, joten jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, vaikuttaisiko kuntien erilaisuus myös verkkosivujen merkityksiin.
Tutkimuksen tapauksiksi valikoituvat kolme eri Suomen kaupunkia, joista kahdessa on yli 100 000 asukasta ja yhdessä yli 70 000 asukasta, kaikki kaupungit ovat myös yliopistokaupunkeja. Kaupungeiksi valikoituivat Jyväskylä, Lahti ja Lappeenranta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui näiden kolmen kaupungin viestinnän asiantuntijoita, joilla oli paras tietämys verkkosivuista ja verkkoviestinnästä. Haastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että verkkoviestintä ja verkkosivut ovat tärkein osa kuntien viestintää tänä päivänä. Verkkosivuja kehitetään koko ajan ja niistä pyritään tekemään yhä kiinnostavampia eli niiden avulla pyritään myös brändäämään kaupunkia. Verkkosivujen merkittävin viestintäsisältö liittyy perinteiseen tiedottamiseen, joka on nimenomaan kohdistettu kuntien pääkohderyhmälle, kuntalaisille. Näiden tulosten lisäksi kuntien verkkosivujen merkittävimpänä roolina voidaan kuitenkin nähdä olevan tietynlainen tiedon kotipesä, jonka kautta lukija pääsee oikean tiedon tai palvelun äärelle. Tässä tutkimuksessa tapauksina oli kolme hyvin samankaltaista kaupunkia, joten jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, vaikuttaisiko kuntien erilaisuus myös verkkosivujen merkityksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]