Renkaan paistotyynyn kiinnitysratkaisu
Viskari, Jari (2023)
Viskari, Jari
2023
Materiaalitekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Materials Engineering
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305055332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305055332
Tiivistelmä
Renkaan paistoprosessissa on käytetty samaa paistotyynyn kiinnitysratkaisua jo 1950-luvulta lähtien. Vuosikymmenten kuluessa paistoprosessin olosuhteet ovat kuitenkin muuttuneet merkittävästi: renkaiden kokoluokka on kasvanut, renkaisiin kohdistuvien vaatimusten taso on noussut, valmistettavat sarjakoot ovat pienentyneet ja valmistuksessa käytettävä tuotantoteknologia on muuttunut. Vaikka olemassa oleva kiinnitysratkaisu on edelleen käyttökelpoinen, ei sitä edellä mainittujen olosuhteiden muutosten vuoksi voida kuitenkaan pitää enää optimaalisena. Alalla pidettiin mahdollisena löytää keinoja kiinnitysratkaisun parantamiseksi ja uutta konstruktiota lähdettiin tässä diplomityössä kehittämään Nokian Raskaat Renkaat Oy:n toimeksiannosta.
Diplomityön tarkoituksena oli selvittää, millainen on renkaan paistoprosessissa käytettävän paistotyynyn optimaalinen kiinnitysratkaisu. Kirjallisuuskatsauksen avulla otettiin selvää jo olemassa olevista kiinnitysratkaisuista. Uuteen kiinnitysratkaisuun liittyviä vaatimuksia selvitettiin haastattelututkimuksen avulla. Koska kiinnitysratkaisuun kohdistuu vaatimuksia sekä tuotannon että tuotekehityksen suunnasta, työssä haastateltiin viisi edustajaa kummaltakin osastolta. Tuotannon ja tuotekehityksen lisäksi työssä huomioitiin myös tuotelaadun ja turvallisuuden viitekehykset, joiden standardit Nokian Raskailla Renkailla ovat hyvin korkeat.
Diplomityön laajuuden asettamissa rajoissa työ määritettiin koskemaan ainoastaan paistotyynyn kiinnityskonstruktiota. Kiinnitykseen käytettävien laippojen ominaisuudet, kuten materiaali, pintakäsittely ja ilmanpoisto, rajattiin työn ulkopuolelle. Myöskään itse paistotyynyyn tai ulkoisiin rajapintoihin liittyviä vaatimuksia ei käsitellä tässä työssä.
Työn tuloksena kehitettiin ehdotus uudesta konstruktiosta, joka täyttää esitetyt vaatimukset parhaalla mahdollisella tavalla. Työn rajauksen piirissä olevien vaatimusten lisäksi ehdotettu konstruktio täytti myös osan rajauksen ulkopuolelle jääneistä vaatimuksista. Uuden konstruktion avulla on mahdollista saavuttaa hyötyjä tuotannossa tehtävän työn määrässä ja suunnittelussa, varastotilan tarpeessa sekä tuotelaadussa. Lisäksi se selkeyttää työnjakoa tuotekehityksen ja tuotannon välillä luomalla selkeämmän rajapinnan osastojen välille.
Diplomityön tarkoituksena oli selvittää, millainen on renkaan paistoprosessissa käytettävän paistotyynyn optimaalinen kiinnitysratkaisu. Kirjallisuuskatsauksen avulla otettiin selvää jo olemassa olevista kiinnitysratkaisuista. Uuteen kiinnitysratkaisuun liittyviä vaatimuksia selvitettiin haastattelututkimuksen avulla. Koska kiinnitysratkaisuun kohdistuu vaatimuksia sekä tuotannon että tuotekehityksen suunnasta, työssä haastateltiin viisi edustajaa kummaltakin osastolta. Tuotannon ja tuotekehityksen lisäksi työssä huomioitiin myös tuotelaadun ja turvallisuuden viitekehykset, joiden standardit Nokian Raskailla Renkailla ovat hyvin korkeat.
Diplomityön laajuuden asettamissa rajoissa työ määritettiin koskemaan ainoastaan paistotyynyn kiinnityskonstruktiota. Kiinnitykseen käytettävien laippojen ominaisuudet, kuten materiaali, pintakäsittely ja ilmanpoisto, rajattiin työn ulkopuolelle. Myöskään itse paistotyynyyn tai ulkoisiin rajapintoihin liittyviä vaatimuksia ei käsitellä tässä työssä.
Työn tuloksena kehitettiin ehdotus uudesta konstruktiosta, joka täyttää esitetyt vaatimukset parhaalla mahdollisella tavalla. Työn rajauksen piirissä olevien vaatimusten lisäksi ehdotettu konstruktio täytti myös osan rajauksen ulkopuolelle jääneistä vaatimuksista. Uuden konstruktion avulla on mahdollista saavuttaa hyötyjä tuotannossa tehtävän työn määrässä ja suunnittelussa, varastotilan tarpeessa sekä tuotelaadussa. Lisäksi se selkeyttää työnjakoa tuotekehityksen ja tuotannon välillä luomalla selkeämmän rajapinnan osastojen välille.