Hankintalainsäädännön vastainen toiminta sosiaali- ja terveyspalveluissa: Miten hyvinvointialueuudistus on vaikuttanut?
Ahto, Anniina (2023)
Ahto, Anniina
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305055321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305055321
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkin hankintalainsäädännön vastaisen toiminnan mahdollisuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Lähestyn aihetta erityisesti hyvinvointialueuudistuksen näkökulmasta ja käsittelen uudistuksen yhteydessä esiin nousseita teemoja. Uudistus astui voimaan 1.1.2023 ja sen myötä sosiaali- ja terveyspalvelut sekä niihin liittyvät hankinnat siirtyivät kuntien vastuulta hyvinvointialueille. Koska kyseessä on ollut suuri rakenteellinen muutos Suomen aluehallintomalliin, niin riski väärinkäytöksille on korostunut. Rakennemuutoksiin nimittäin liittyy usein epäselvyyttä, sillä kaikki on muutoksen alussa vielä uutta, jolloin korruptiota voi tapahtua ihan vilpittömässäkin mielessä.
Tutkimusmenetelmänäni toimii lainoppi, jonka avulla tulkitsen tuoretta ja päivitettyä lainsäädäntöä hyvinvointialueuudistuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Pääasiallinen tarkasteluni kohdistuu kuitenkin hankintalainsäädäntöön, ja siinä ilmeneviin puutteellisuuksiin, jotka voivat mahdollistaa korruption esiintymisen. Tuohon tarkasteluun kiedon lisäksi tekemäni havainnot sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvistä yleis- ja erityislaeista, joista voi löytyä tarkentavia ohjeistuksia hankintoihin ja hankintojen laatuvaatimuksiin.
Syvennyn tutkimuksessa neljään eri aiheeseen, joihin liittyvissä laeissa ja lainkohdissa olen havainnut riskejä väärinkäytöksille. Lakien laaja tulkinnanvaraisuus on mahdollistanut hankintayksiköiden omien tulkintojen soveltamisen, jolloin ovet korruptiolle ovat avautuneet vilpillisessä tai vilpittömässä mielessä tehtyinä. Käsittelemäni aiheet ovat seuraavat: Suorahankinta ja äärimmäinen kiire yhtenä suorahankinnan edellytyksenä. Mahdollistaako juuri voimaan tullut hyvinvointialueuudistus suorahankinnan tekemisen äärimmäisen kiireen perusteella? Seuraava aihe käsittelee sidosyksikköhankintoja, jonka yhteydessä olen nostanut esille tapauksen, jossa hyvinvointialue oli tehnyt hankinnan sidosyksikköhankintana vain 0,04 % omistuksella yhtiöstä. Kolmantena tuon tarkasteluun julkisuuslain ja siinä esiintyvän aukon, joka liittyy yksityisiin palveluntuottajiin. Yksityisiin palveluntuottajiin ei päde julkisuuslaki samalla tavalla kuin julkisiin palveluntuottajiin, jolloin korruption paikantaminen voi olla haastavampaa yksityisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Viimeisenä vastaan kysymykseen: Voiko sosiaali- ja terveyspalvelujen laatutekijät väistyä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tieltä?
Tarkasteluni edellä mainittujen aiheiden parissa osoitti, että lakimuutokset olisivat paikallaan. Joko käsittelemäni lait ovat liian väljiä tai menettelyt on laadittu turhankin tarkkarajaisiksi. Johtopäätöksissä tuodaan esille ilmiö, joka on kuitenkin yksittäisiä lainkohtia suurempi ongelma. Se on hankintalainsäädännön heikko tuntemus, joka johtaa väistämättä väärin perustein tehtäviin hankintoihin. Salailukulttuuri varmistaa sen, että tieto korruptiosta jää organisaation sisälle. Ja koska resurssit hankintojen valvomiseen ovat rajalliset, niin suuri osa väärinkäytöksistä on jäänyt kokonaan varjoon. Ongelmaksi on muodostunut hankintalain normien näennäinen täyttäminen.
Tutkimusmenetelmänäni toimii lainoppi, jonka avulla tulkitsen tuoretta ja päivitettyä lainsäädäntöä hyvinvointialueuudistuksesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Pääasiallinen tarkasteluni kohdistuu kuitenkin hankintalainsäädäntöön, ja siinä ilmeneviin puutteellisuuksiin, jotka voivat mahdollistaa korruption esiintymisen. Tuohon tarkasteluun kiedon lisäksi tekemäni havainnot sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvistä yleis- ja erityislaeista, joista voi löytyä tarkentavia ohjeistuksia hankintoihin ja hankintojen laatuvaatimuksiin.
Syvennyn tutkimuksessa neljään eri aiheeseen, joihin liittyvissä laeissa ja lainkohdissa olen havainnut riskejä väärinkäytöksille. Lakien laaja tulkinnanvaraisuus on mahdollistanut hankintayksiköiden omien tulkintojen soveltamisen, jolloin ovet korruptiolle ovat avautuneet vilpillisessä tai vilpittömässä mielessä tehtyinä. Käsittelemäni aiheet ovat seuraavat: Suorahankinta ja äärimmäinen kiire yhtenä suorahankinnan edellytyksenä. Mahdollistaako juuri voimaan tullut hyvinvointialueuudistus suorahankinnan tekemisen äärimmäisen kiireen perusteella? Seuraava aihe käsittelee sidosyksikköhankintoja, jonka yhteydessä olen nostanut esille tapauksen, jossa hyvinvointialue oli tehnyt hankinnan sidosyksikköhankintana vain 0,04 % omistuksella yhtiöstä. Kolmantena tuon tarkasteluun julkisuuslain ja siinä esiintyvän aukon, joka liittyy yksityisiin palveluntuottajiin. Yksityisiin palveluntuottajiin ei päde julkisuuslaki samalla tavalla kuin julkisiin palveluntuottajiin, jolloin korruption paikantaminen voi olla haastavampaa yksityisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Viimeisenä vastaan kysymykseen: Voiko sosiaali- ja terveyspalvelujen laatutekijät väistyä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tieltä?
Tarkasteluni edellä mainittujen aiheiden parissa osoitti, että lakimuutokset olisivat paikallaan. Joko käsittelemäni lait ovat liian väljiä tai menettelyt on laadittu turhankin tarkkarajaisiksi. Johtopäätöksissä tuodaan esille ilmiö, joka on kuitenkin yksittäisiä lainkohtia suurempi ongelma. Se on hankintalainsäädännön heikko tuntemus, joka johtaa väistämättä väärin perustein tehtäviin hankintoihin. Salailukulttuuri varmistaa sen, että tieto korruptiosta jää organisaation sisälle. Ja koska resurssit hankintojen valvomiseen ovat rajalliset, niin suuri osa väärinkäytöksistä on jäänyt kokonaan varjoon. Ongelmaksi on muodostunut hankintalain normien näennäinen täyttäminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]