Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big data -analytiikka ja yrityksen kannattavuus: suhteeseen vaikuttavat tekijät

Rantanen, Arttu (2023)

 
Avaa tiedosto
RantanenArttu.pdf (551.8Kt)
Lataukset: 



Rantanen, Arttu
2023

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-06-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305045264
Tiivistelmä
Yritykset ovat investoineet big data -analytiikkaan huomattavasti viime vuosina, ja big data -analytiikkaan on kohdistunut odotuksia merkittävistä liiketoiminnallisista hyödyistä. Näiden hyötyjen todentaminen on kuitenkin osoittautunut yrityksille haasteelliseksi, eikä kirjallisuudessakaan ole täysin ymmärretty, miten big data -analytiikasta saadaan liiketoiminnallisia hyötyjä. Ymmärrys on sittemmin kehittynyt ja merkittävää huomiota kirjallisuudessa on saanut big data -analytiikan vaikutukset yrityksen suorituskykyyn. Kyseinen tutkimuskenttä on kuitenkin hajanainen ja käsitteistöltään vakiintumaton erityisesti yrityksen suorituskyvyn osa-alueen – tuloskehityksen – osalta.

Tämän tutkimuksen tavoite on selkeyttää big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhdetta tarkastelevaa tutkimuskenttää kokoamalla ja luokittelemalla suhteeseen vaikuttavia tekijöitä. Kandidaatintyön päätutkimuskysymys on: Miten erilaiset tekijät vaikuttavat big data - analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhteeseen? Päätutkimuskysymystä jäsennetään seuraavilla alatutkimuskysymyksillä: Mitä big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhteeseen vaikuttavia tekijöitä on, ja millaisia nämä tekijät ovat? Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena Tampereen yliopiston kirjaston Andor-hakupalveluun ja Scopus-tietokantaan, hyödyntäen Finkin seitsemän kohdan mallia systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle. Tutkimuksen lopullinen tutkimusaineisto koostuu 15 vertaisarvioidusta ja julkaisuajankohdaltaan uudesta artikkelista, joista syntetisoitiin tutkimuksen tulokset ja muodostettiin päätelmät.

Tutkimus osoittaa, että big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhteeseen vaikuttaa lukuisia yrityksen sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka pääosin jakautuvat suhdetta moderoiviin ja välittäviin tekijöihin. Suurin osa tunnistettavista tekijöistä on yrityksen sisäisiä, mikä on linjassa myös tietojärjestelmien liiketoiminnallista arvoa tarkastelevan kirjallisuuden kanssa. Tutkimuksessa tunnistetut moderoivat tekijät vaikuttavat positiivisesti ja vahvistavasti big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhteeseen, ja tunnistetut välittävät tekijät selittävät osaltaan big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhteen olemassaolon.

Tutkimuksen perusteella yrityksen on tunnettava big data -analytiikan ja yrityksen kannattavuuden suhde erityisesti harkitessaan big data -analytiikkainvestointia kannattavuushyötyjen vuoksi. Big data -analytiikasta saadaan kannattavuushyötyjä varmemmin, kun yrityksellä on tässä tutkimuksessa tunnistettuja välittäviä tekijöitä, ja nämä vaikutukset ovat merkittävämpiä, jos yrityksellä on tunnistettuja moderoivia tekijöitä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9204]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste