Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet puuttua kiusaamiseen tulevassa työssään
Saarijärvi, Sara (2023)
Saarijärvi, Sara
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305045229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305045229
Tiivistelmä
Koulukiusaamista esiintyy kouluissa edelleen joissain määrin, ja sillä on huomattu olevan suuret seuraukset, jotka saattavat näkyä sekä kiusatulla että kiusaajalla vielä pitkälle aikuisuuteenkin asti. Tärkeä osa opettajan työtä onkin erilaisiin kiusaamis- ja konfliktitilanteisiin puuttuminen, ja opettajalla tulisi olla taitoa puuttua näihin tilanteisiin jo työuran alkuvaiheessa. Siksi tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, minkälaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijoilla on kiusaamiseen puuttumiseen tulevaa työtä ajatellen. Tutkimuksessa selvitetään myös, tarjoaako luokanopettajakoulutus opiskelijoille siihen riittävät valmiudet, vai saavatko opiskelijat mahdollisia valmiuksia jostain muualta.
Tutkimuksessa käytettiin pääosin laadullisia menetelmiä, mutta siihen yhdistettiin myös hieman määrälliseen tutkimukseen liitettäviä ominaisuuksia. Tulokset kerättiin sähköisellä Forms-kyselylomakkeella, ja vastauksia pyydettiin Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutuksen maisteriopiskelijoilta. Vastauksia kyselyyn saatiin 11 kappaletta. Tulosten analysoinnissa käytettiin enimmäkseen laadullista, aineistolähtöistä analyysia. Tuloksia esitetään kuitenkin myös numeraalisin menetelmin. Kyselylomakkeen vastauksista selvisi, että keskimäärin luokanopettajaopiskelijoilla on heikot valmiudet puuttua kiusaamiseen, ja ajatus kiusaamistilanteeseen puuttumisesta herätti vastaajissa paljon negatiivisia tunteita. Vastauksista huomattiin, että kiusaamista saatetaan käsitellä harjoitteluissa, mutta ei riittävästi tai tasapuolisesti. Osa vastaajista toisaalta koki saaneensa hieman valmiuksia kiusaamiseen puuttumiseen tekemistään sijaisuuksista, omasta historiastaan tai omista kiinnostuksenkohteistaan.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kiusaamiseen puuttumista tulisi käsitellä luokanopettajaopinnoissa enemmän. Tuloksia voidaan hyödyntää jälleen ensi syksynä alkavassa opetussuunnitelmatyössä, ja kiusaamisen käsittelyä tulisi lisätä Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaan, jotta aiheen käsittely varmistuisi ja kaikki luokanopettajaopiskelijat pystyisivät kehittämään valmiuksiaan tasapuolisesti.
Tutkimuksessa käytettiin pääosin laadullisia menetelmiä, mutta siihen yhdistettiin myös hieman määrälliseen tutkimukseen liitettäviä ominaisuuksia. Tulokset kerättiin sähköisellä Forms-kyselylomakkeella, ja vastauksia pyydettiin Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutuksen maisteriopiskelijoilta. Vastauksia kyselyyn saatiin 11 kappaletta. Tulosten analysoinnissa käytettiin enimmäkseen laadullista, aineistolähtöistä analyysia. Tuloksia esitetään kuitenkin myös numeraalisin menetelmin. Kyselylomakkeen vastauksista selvisi, että keskimäärin luokanopettajaopiskelijoilla on heikot valmiudet puuttua kiusaamiseen, ja ajatus kiusaamistilanteeseen puuttumisesta herätti vastaajissa paljon negatiivisia tunteita. Vastauksista huomattiin, että kiusaamista saatetaan käsitellä harjoitteluissa, mutta ei riittävästi tai tasapuolisesti. Osa vastaajista toisaalta koki saaneensa hieman valmiuksia kiusaamiseen puuttumiseen tekemistään sijaisuuksista, omasta historiastaan tai omista kiinnostuksenkohteistaan.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kiusaamiseen puuttumista tulisi käsitellä luokanopettajaopinnoissa enemmän. Tuloksia voidaan hyödyntää jälleen ensi syksynä alkavassa opetussuunnitelmatyössä, ja kiusaamisen käsittelyä tulisi lisätä Tampereen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaan, jotta aiheen käsittely varmistuisi ja kaikki luokanopettajaopiskelijat pystyisivät kehittämään valmiuksiaan tasapuolisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]