Esi- ja alkuopetuksen siirtymä lastenkirjallisuudessa
Saukko, Noora (2023)
Saukko, Noora
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305045203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305045203
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa kuvataan esi- ja alkuopetuksen siirtymää. Termi siirtymä kuvaa prosessia, jossa yksilö siirtyy kasvuympäristöstä toiseen, minkä seurauksena yksilön rooli, asema ja identiteetti muuttuvat. Tarkastelen tutkimuksessani siirtymää Urie Bronfenbrennerin ekologisen teorian kautta. Ekologisen teorian mukaan yksilö kasvaa ja kehittyy vuorovaikutuksessa ekologisen ympäristönsä kanssa. Ekologisen teorian näkökulmasta siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen kuvataan ekologisena siirtymänä, jossa lapsen rooli muuttuu esikoululaisen roolista koululaisen rooliin, ja samalla hänen asemansa sekä se, mitä häneltä odotetaan, muuttuu.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tieteenfilosofinen lähestymistapa nojaa hermeneutiikkaan. Tutkimusaineistoni koostuu yhdestätoista (11) lastenkirjasta, jotka käsittelevät ensimmäiselle luokalle siirtymää ja ensimmäistä koulupäivää. Koska aineistooni kuului kuvakirjoja, hyödynsin kuvien analyysissa semioottista teoriaa, jonka menetelmin kuva sanallistetaan tekstiksi. Analysoin aineiston sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä aineiston ensin tekstikatkelmiksi ja ilmauksiksi, joista muodostin luokkia ja lopulta teemoja. Aineistostani muodostui kolme pääteemaa: lapsen roolin muutos, toimintakulttuurin muutos sekä vanhempien rooli.
Tutkimusteni tulosten mukaan suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa ilmaistaan lapsen roolin muutosta ’isoksi’ koululaiseksi lapsen sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien kautta kognitiivisina ja motorisina taitoina sekä koululaisen rooliin kuuluvien käyttäytymismallien kautta. Tulosten mukaan fiktiivisillä koulunaloittajilla oli lukuisia huolia koulun aloitukseen liittyen. Aineistossa korostui koululle ominainen toimintakulttuuri, toimintaympäristön muutos sekä uudet säännöt. Vanhempien rooli siirtymässä näyttäytyi lastenkirjallisuudessa lapselle annettavana käytännön tukena sekä emotionaalisena ja informatiivisena tukena. Lastenkirjat loivat tulosten mukaan realistista kuvaa ensimmäiselle luokalle siirtymästä. The purpose of my thesis was to find out how children's literature published in Finnish describes the transition from preschool education to elementary education. The term transition describes a process in which a person moves from one growth environment to another, resulting in a change in the individual's role, status and identity. In my research I examine transition through Urie Bronfenbrenner's ecological theory. According to ecological theory, human beings grow and develop through interaction with their ecological environment. From the perspective of ecological theory, the transition from preschool to elementary school is described as an ecological transition in which the role of the child changes from a pre-schooler to a schoolchild, and at the same time the role of the child and what is expected of the child changes.
My research is a qualitative study with a philosophical approach based on hermeneutics. My research data consists of eleven (11) children's books dealing with the transition to first grade and the first day of school. Since my data included picture books, I used semiotic theory to analyse the pictures, which is a method of verbalising a picture into a text. I used content analysis to analyse the data by first reducing the material into expressions that then formed categories and themes. Three main themes emerged from my data: change in the role of the child, change in the culture of action and the role of parents.
According to the results of my research, in children's literature published in Finnish, the role change of the child as a 'big' schoolchild is expressed through the child's internal and external characteristics as cognitive and motor skills and through the behavioural models associated with the schoolchild's role. The results showed that fictional first graders had a number of concerns about starting school. The data highlighted the school culture, the change of environment and the new rules. The role of parents in the transition was seen in the children's literature as practical support for the child, as well as emotional and informative support. Children's books, according to the results, created a realistic picture of the transition to the first grade.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tieteenfilosofinen lähestymistapa nojaa hermeneutiikkaan. Tutkimusaineistoni koostuu yhdestätoista (11) lastenkirjasta, jotka käsittelevät ensimmäiselle luokalle siirtymää ja ensimmäistä koulupäivää. Koska aineistooni kuului kuvakirjoja, hyödynsin kuvien analyysissa semioottista teoriaa, jonka menetelmin kuva sanallistetaan tekstiksi. Analysoin aineiston sisällönanalyysin keinoin pelkistämällä aineiston ensin tekstikatkelmiksi ja ilmauksiksi, joista muodostin luokkia ja lopulta teemoja. Aineistostani muodostui kolme pääteemaa: lapsen roolin muutos, toimintakulttuurin muutos sekä vanhempien rooli.
Tutkimusteni tulosten mukaan suomenkielisessä lastenkirjallisuudessa ilmaistaan lapsen roolin muutosta ’isoksi’ koululaiseksi lapsen sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien kautta kognitiivisina ja motorisina taitoina sekä koululaisen rooliin kuuluvien käyttäytymismallien kautta. Tulosten mukaan fiktiivisillä koulunaloittajilla oli lukuisia huolia koulun aloitukseen liittyen. Aineistossa korostui koululle ominainen toimintakulttuuri, toimintaympäristön muutos sekä uudet säännöt. Vanhempien rooli siirtymässä näyttäytyi lastenkirjallisuudessa lapselle annettavana käytännön tukena sekä emotionaalisena ja informatiivisena tukena. Lastenkirjat loivat tulosten mukaan realistista kuvaa ensimmäiselle luokalle siirtymästä.
My research is a qualitative study with a philosophical approach based on hermeneutics. My research data consists of eleven (11) children's books dealing with the transition to first grade and the first day of school. Since my data included picture books, I used semiotic theory to analyse the pictures, which is a method of verbalising a picture into a text. I used content analysis to analyse the data by first reducing the material into expressions that then formed categories and themes. Three main themes emerged from my data: change in the role of the child, change in the culture of action and the role of parents.
According to the results of my research, in children's literature published in Finnish, the role change of the child as a 'big' schoolchild is expressed through the child's internal and external characteristics as cognitive and motor skills and through the behavioural models associated with the schoolchild's role. The results showed that fictional first graders had a number of concerns about starting school. The data highlighted the school culture, the change of environment and the new rules. The role of parents in the transition was seen in the children's literature as practical support for the child, as well as emotional and informative support. Children's books, according to the results, created a realistic picture of the transition to the first grade.