Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mentorointi yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukena

Kuusisto, Helmi (2023)

 
Avaa tiedosto
KuusistoHelmi.pdf (963.7Kt)
Lataukset: 



Kuusisto, Helmi
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305035113
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemista opintojen aikana mentoroinnin keinoin. Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijoiden itse tuottamia merkityksiä mentoroinnista ammatillista kasvua tukevana prosessina. Ammatillisella kasvulla tarkoitetaan yleisten työelämävalmiuksien kehittymistä, erityisesti emotionaalisen älykkyyden ja ajattelun taitojen osalta. Mentorointi puolestaan nähdään vuorovaikutuksellisena suhteena ja prosessina, jossa kokenut mentori tukee ja ohjaa kokemattomampaa kehittyjää eli aktoria. Generalistisilla yliopistoaloilla opiskelijoiden voi olla vaikea hahmottaa tulevaisuuden alati muuttuvaa työelämää ja siellä vaadittavia taitoja. Ammatilliseen kasvuun tähtäävä mentorointi voikin tarjota tukea siihen vaiheeseen, kun opiskelijan identiteetti alkaa painottua työelämää kohti.

Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella erään suomalaisen yliopiston yleisen- ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoilta helmi-maaliskuussa 2023. Vastaajat olivat osallistuneet ainejärjestönsä järjestämään mentorointiohjelmaan vuosina 2021 tai 2022. Lopulta vastauksia kertyi 12 opiskelijalta, ja niistä kertynyt aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimustulosten perusteella ammatillista kasvua kannattelee ensisijaisesti mentorin ja aktorin välille rakentuva luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, ja siinä yhdessä toimiminen. Tulosten mukaan opiskelijat rakentavat mentorointiprosessissa ammatillisen kasvun perustana luottamusta omiin kykyihin sekä ymmärrystä omasta osaamisesta nyt, mutta myös tulevaisuuden työelämässä. Myös mentorointiohjelmaan osallistumisen yhteisöllinen ulottuvuus näyttäytyy tuloksissa merkittävänä vertaistuen ja uusien näkökulmien lähteenä, mikä jälleen korostaa sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä.

Tämä tutkimus osoittaa, että mentorointi on oiva menetelmä ammatillisen kasvun tukemiseen opintojen aikana etenkin generalistisilla yliopistoaloilla. Keskeisintä tuloksissa näyttäisi olevan se, miten luottamuksellinen vuorovaikutussuhde omaan mentoriin vahvistaa opiskelijan ammatillista kasvua yhteisissä tiedonrakennusprosesseissa. Ammatillisen kasvun huomioiminen jo yliopisto-opintojen aikana voi parhaimmillaan tuottaa yhteiskuntaan jatkuvasti kehittymishaluisia- ja kykyisiä yksilöitä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9204]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste