"Se aina riippuu, mitä se vastapuoli säpäjää." : Kuuntelemisen odotusten vastaisuuden merkitys tiimin viestintäilmapiiriin ja vuorovaikutussuhteisiin
Ala-Rantala, Jenna; Nenonen, Neea (2023)
Ala-Rantala, Jenna
Nenonen, Neea
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305035063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305035063
Tiivistelmä
Tiimityöskentely työmuotona organisaatioissa on yleistynyt merkittävästi lähivuosina ja näin ollen lähityötä tekevien tiimien keskinäinen vuorovaikutus toimii tiimin pääasiallisena työvälineenä. Kuunteleminen on merkittävä osa vuorovaikutusta ja sen onnistumisella on selkeitä yhteyksiä siihen, kuinka vuorovaikutuksessa olevat henkilöt kokevat vuorovaikutuksen onnistuvan. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten tiimin jäsenten kuuntelemiseen liittyvien odotusten vastaisuus liittyy tiimin vuorovaikutussuhteisiin ja viestintäilmapiiriin. Kuuntelemisen odotuksien vastaisuutta tiimikontekstissa ei ole aiemmin tutkittu, minkä vuoksi tutkimus tältä aihealueelta on merkittävää työpaikkaviestinnän kehityksen kannalta.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia kuuntelemiseen liittyviä odotuksia tiimin jäsenellä on, millaisia kokemuksia kuuntelemisen odotusten vastaisuus aiheuttaa ja miten kuuntelemisen odotukset liittyvät vuorovaikutussuhteisiin ja viestintäilmapiiriin. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin kahden teorian kautta, jotka olivat Expectation Violation Theory ja Interaction Adaption Theory. Teoriat havainnollistivat odotuksien vastaisuutta ja niistä herääviä kokemuksia vuorovaikutustilanteessa, ja niitä hyödynnettiin kuuntelemiseen liittyvässä odotuksien vastaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin kuuntelemisen tasoja sekä kirjallisuutta vuorovaikutussuhteesta, viestintäilmapiiristä, tiimistä ja työpaikkaviestinnästä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui yhteensä 5 henkilöä, joista jokainen työskenteli eri tiimeissä sekä organisaatioissa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Tuloksista selkeänä toistuvana odotuksena nousi esiin relationaalisuuden merkitys vuorovaikutustilanteissa ja kuuntelemisen odotusten vastaisuudessa sekä siitä heräävissä kokemuksissa. Tuloksista selvisi myös erilaisia odotuksiin liittyviä taustatekijöitä, tunnistettavia vuorovaikutustilanteen piirteitä odotusten vastaisuuden tapahtuessa sekä odotusten vastaisuudesta herääviä kokemuksia ja seuraamuksia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että kuuntelemiseen odotuksiin vastaaminen relationaalisen tason vuorovaikutuksessa on yhteydessä tiimin vuorovaikutussuhteiden syventymiseen luoden viestintäilmapiiristä avoimemman ja positiivisemman. Tutkimuksesta voidaan päätellä tällä olevan positiivisia vaikutuksia esimerkiksi tiimin jäsenten motivaatioon, sitoutuneisuuteen ja tehokkuuteen. Tutkimuksesta löytyneitä tuloksia voidaan hyödyntää organisaatioiden tiimin keskinäisen vuorovaikutuksen kehittämisessä ja tiimin toimivuuden parantamisessa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin tarkastelemalla, millaisia kuuntelemiseen liittyviä odotuksia tiimin jäsenellä on, millaisia kokemuksia kuuntelemisen odotusten vastaisuus aiheuttaa ja miten kuuntelemisen odotukset liittyvät vuorovaikutussuhteisiin ja viestintäilmapiiriin. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin kahden teorian kautta, jotka olivat Expectation Violation Theory ja Interaction Adaption Theory. Teoriat havainnollistivat odotuksien vastaisuutta ja niistä herääviä kokemuksia vuorovaikutustilanteessa, ja niitä hyödynnettiin kuuntelemiseen liittyvässä odotuksien vastaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin kuuntelemisen tasoja sekä kirjallisuutta vuorovaikutussuhteesta, viestintäilmapiiristä, tiimistä ja työpaikkaviestinnästä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui yhteensä 5 henkilöä, joista jokainen työskenteli eri tiimeissä sekä organisaatioissa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla.
Tuloksista selkeänä toistuvana odotuksena nousi esiin relationaalisuuden merkitys vuorovaikutustilanteissa ja kuuntelemisen odotusten vastaisuudessa sekä siitä heräävissä kokemuksissa. Tuloksista selvisi myös erilaisia odotuksiin liittyviä taustatekijöitä, tunnistettavia vuorovaikutustilanteen piirteitä odotusten vastaisuuden tapahtuessa sekä odotusten vastaisuudesta herääviä kokemuksia ja seuraamuksia.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että kuuntelemiseen odotuksiin vastaaminen relationaalisen tason vuorovaikutuksessa on yhteydessä tiimin vuorovaikutussuhteiden syventymiseen luoden viestintäilmapiiristä avoimemman ja positiivisemman. Tutkimuksesta voidaan päätellä tällä olevan positiivisia vaikutuksia esimerkiksi tiimin jäsenten motivaatioon, sitoutuneisuuteen ja tehokkuuteen. Tutkimuksesta löytyneitä tuloksia voidaan hyödyntää organisaatioiden tiimin keskinäisen vuorovaikutuksen kehittämisessä ja tiimin toimivuuden parantamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8787]