Hurskas leski ja kaunis viettelijä: Feministinen poststrukturalistinen diskurssianalyysi Judithin kirjan naiskuvasta
Korkeakangas, Mari (2023)
Korkeakangas, Mari
2023
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024947
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani apokryfikirjaksi luokitellun Judithin kirjan naiskuvaa feministisen poststrukturalistisen diskurssianalyysin avulla. Judithin kirjan juoni rakentuu ”by the hand of a female” -teeman ympärille, jossa hurskas leski pelastaa kansansa viettelemällä ja tappamalla sotapäällikön. Tarkoitukseni on erotella ja analysoida keinoja, joilla kirjan päähenkilön Judithin ristiriitaista naiskuvaa luodaan. Erottelen keinoja niin tekstin kuin tarinan tasolla. Sivuan myös muita kirjan hahmoja, kuten Jumalaa, suhteessa Judithiin.
Aloitan tutkielman erittelemällä Judithin kuvailun keinoja, jonka jälkeen keskityn tapahtumien analyysiin Judithin toimijuuden ja Jumala-suhteen näkökulmasta. Tämän pohjalta pohdin lopuksi Judithin feministisyyttä hyödyntäen sukupuolen eron diskurssia. Tutkielman teoriana feministinen poststrukturalistinen diskurssianalyysi mahdollistaa kirjassa ilmenevien vallan ja sukupuolen diskurssien tarkastelun. Hyödynnän teorian denotatiivisen ja konnotatiivisen tason metodiin keskittyvää analyysia. Denotatiivisella tasolla keskityn tekstin sanavalintoihin ja toistoon. Konnotatiivisella tasolla tarkastelen, kuinka diskurssit asemoivat hahmoja monin tavoin suhteessa toisiinsa. Rajaan käsittelyyni vallan ja sukupuolen diskurssit, sillä ne perustavanlaatuisesti rakentavat kirjan naiskuvaa. Teoria mahdollistaa analyysin koskien tapoja, joilla Judithin kirjan naiskuva rakentaa ja hajottaa vallitsevia käsityksiä naisista Raamatun kertomusten oletetussa patriarkaalisessa yhteiskunnassa.
Johtopäätökseni on, että Judithin naiskuva rakentuu keskenään hyvin ristiriitaisten piirteiden kautta. Judith kuvataan tekstin ja tarinan kautta hurskaana ja kauniina leskenä, joka nähdään erityisen viisaana auktoriteettina. Samalla Judith toimii hyvinkin epämoraalisesti valehdellen, vietellen ja tappaen sotapäällikön. Judith rikkoo monin tavoin oletetun patriarkaalisen yhteiskunnan normeja itsenäisellä toimijuudellaan. Judith näyttäytyy erityisen itsenäisenä naishahmona verrattuna Raamatun kertomusten naiskuvaan. Samalla Judith osaltaan toisintaa alistuvaista ja ahtaassa asemassa toimivaa naishahmoa. Judithin teoista annetaan tunnustus Jumalalle ja Judith nähdään vain metaforisena välineenä Jumalan toiminnalle. Erityisen rohkeista, hyveellisistä piirteistään ja teoistaan huolimatta Judithia on vaikea todeta feministiseksi sankarittareksi.
Aloitan tutkielman erittelemällä Judithin kuvailun keinoja, jonka jälkeen keskityn tapahtumien analyysiin Judithin toimijuuden ja Jumala-suhteen näkökulmasta. Tämän pohjalta pohdin lopuksi Judithin feministisyyttä hyödyntäen sukupuolen eron diskurssia. Tutkielman teoriana feministinen poststrukturalistinen diskurssianalyysi mahdollistaa kirjassa ilmenevien vallan ja sukupuolen diskurssien tarkastelun. Hyödynnän teorian denotatiivisen ja konnotatiivisen tason metodiin keskittyvää analyysia. Denotatiivisella tasolla keskityn tekstin sanavalintoihin ja toistoon. Konnotatiivisella tasolla tarkastelen, kuinka diskurssit asemoivat hahmoja monin tavoin suhteessa toisiinsa. Rajaan käsittelyyni vallan ja sukupuolen diskurssit, sillä ne perustavanlaatuisesti rakentavat kirjan naiskuvaa. Teoria mahdollistaa analyysin koskien tapoja, joilla Judithin kirjan naiskuva rakentaa ja hajottaa vallitsevia käsityksiä naisista Raamatun kertomusten oletetussa patriarkaalisessa yhteiskunnassa.
Johtopäätökseni on, että Judithin naiskuva rakentuu keskenään hyvin ristiriitaisten piirteiden kautta. Judith kuvataan tekstin ja tarinan kautta hurskaana ja kauniina leskenä, joka nähdään erityisen viisaana auktoriteettina. Samalla Judith toimii hyvinkin epämoraalisesti valehdellen, vietellen ja tappaen sotapäällikön. Judith rikkoo monin tavoin oletetun patriarkaalisen yhteiskunnan normeja itsenäisellä toimijuudellaan. Judith näyttäytyy erityisen itsenäisenä naishahmona verrattuna Raamatun kertomusten naiskuvaan. Samalla Judith osaltaan toisintaa alistuvaista ja ahtaassa asemassa toimivaa naishahmoa. Judithin teoista annetaan tunnustus Jumalalle ja Judith nähdään vain metaforisena välineenä Jumalan toiminnalle. Erityisen rohkeista, hyveellisistä piirteistään ja teoistaan huolimatta Judithia on vaikea todeta feministiseksi sankarittareksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]