”Mäkin teen tätä hommaa sillee harrastajalta harrastajille” : Elokuvafanien tiedontuotanto ja -jakaminen – Hikisten Leffanörttien tapaustutkimus
Hakalahti, Joona (2023)
Hakalahti, Joona
2023
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264544
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, millaista tiedontuotantoa suomalaiset elokuvafanit harrastavat. Tutkimuskysymyksien kautta tarkoitus oli saada selville elokuvafanien yleisimmät tiedontuotannon tyypit, käytetyt julkaisualustat ja formaatit. Näiden lisäksi tutkittiin elokuvafanien tiedontuotannon ja -jakamisen motiiveja sekä tuottamista ja jakamista estäviä tekijöitä.
Tutkimusmenetelminä toimivat verkkokysely ja puolistrukturoidut haastattelut, joiden tarkoitus oli tukea ja syventää kyselyssä saatuja tuloksia. Tutkielman kohderyhmäksi valikoitui Facebook-ryhmä Hikiset Leffanörtit. Verkkokyselyyn toteuttamiseen pyydettiin lupa, ja kysely julkaistiin ryhmään joulukuussa 2021. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana huomattiin, että vastausten vähäisen lukumäärän takia olisi paras toteuttaa jatkohaastatteluja. Haastattelut järjestettiin viidelle kyselyyn vastanneelle tammikuussa 2022. Haastattelut toteutettiin etänä Zoom- ja Microsoft Teams - palveluiden kautta ja tallennettiin videomuotoon, minkä jälkeen aineisto litteroitiin sanasta sanaan. Tutkimuksen aineiston analyysi on yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista lähestymistapaa: kyselyn tuloksia analysoitiin pintapuolisesti tilastollisin huomioin, ja haastatteluissa päästiin kvalitatiivisesti syventämään kyselyssä esiin nousseita tuloksia ja ajatuksia. Aineistoa käsiteltiin kyselyn rakennetta seuraten ja tutkimuskysymyksiä mukaillen.
Tutkimuksessa selvisi, että lähes kaikki kyselyyn vastanneista hikisistä leffanörteistä
tuottivat tiedontuotannon lajityypeistä ’omia elokuvakokemuksia’ sekä keskusteluita, joiden lisäksi arvosteluita tuotti noin puolet. Lähes kaikki tuottivat tietoa kirjallisesti ja hieman alle puolet tuotti videomuodossa. Julkaisualustoista Facebook oli suosituin vastaajien keskuudessa ja seuraavaksi suosituimpia YouTube ja Instagram.
Hikisillä leffanörteillä oli monia syitä tuottaa ja jakaa tietoa yhteisöönsä. Halu näyttää omia tunteita sekä halu jakaa kokemuksia ja tarinoita koettiin kaikkein tärkeimpinä motivaatiotekijöinä. Muita tärkeitä syitä olivat muun muassa henkilökohtaisen elokuvatiedon lisääminen sekä niiden elokuvien tai näkökulmien esilletuonti, jotka eivät heidän mielestään ole saaneet tarpeeksi huomiota. Motiiveista vähiten kannatusta keräsivät rahan ansaitseminen ja hyväksynnän etsiminen omille mielipiteille. Tiedontuotantoa ja -jakamista estäviksi tekijöiksi nousivat muun muassa ajallisten resurssien puute, muut elämän prioriteetit sekä ryhmän ilmapiiri.
Tutkimusmenetelminä toimivat verkkokysely ja puolistrukturoidut haastattelut, joiden tarkoitus oli tukea ja syventää kyselyssä saatuja tuloksia. Tutkielman kohderyhmäksi valikoitui Facebook-ryhmä Hikiset Leffanörtit. Verkkokyselyyn toteuttamiseen pyydettiin lupa, ja kysely julkaistiin ryhmään joulukuussa 2021. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana huomattiin, että vastausten vähäisen lukumäärän takia olisi paras toteuttaa jatkohaastatteluja. Haastattelut järjestettiin viidelle kyselyyn vastanneelle tammikuussa 2022. Haastattelut toteutettiin etänä Zoom- ja Microsoft Teams - palveluiden kautta ja tallennettiin videomuotoon, minkä jälkeen aineisto litteroitiin sanasta sanaan. Tutkimuksen aineiston analyysi on yhdistelmä kvantitatiivista ja kvalitatiivista lähestymistapaa: kyselyn tuloksia analysoitiin pintapuolisesti tilastollisin huomioin, ja haastatteluissa päästiin kvalitatiivisesti syventämään kyselyssä esiin nousseita tuloksia ja ajatuksia. Aineistoa käsiteltiin kyselyn rakennetta seuraten ja tutkimuskysymyksiä mukaillen.
Tutkimuksessa selvisi, että lähes kaikki kyselyyn vastanneista hikisistä leffanörteistä
tuottivat tiedontuotannon lajityypeistä ’omia elokuvakokemuksia’ sekä keskusteluita, joiden lisäksi arvosteluita tuotti noin puolet. Lähes kaikki tuottivat tietoa kirjallisesti ja hieman alle puolet tuotti videomuodossa. Julkaisualustoista Facebook oli suosituin vastaajien keskuudessa ja seuraavaksi suosituimpia YouTube ja Instagram.
Hikisillä leffanörteillä oli monia syitä tuottaa ja jakaa tietoa yhteisöönsä. Halu näyttää omia tunteita sekä halu jakaa kokemuksia ja tarinoita koettiin kaikkein tärkeimpinä motivaatiotekijöinä. Muita tärkeitä syitä olivat muun muassa henkilökohtaisen elokuvatiedon lisääminen sekä niiden elokuvien tai näkökulmien esilletuonti, jotka eivät heidän mielestään ole saaneet tarpeeksi huomiota. Motiiveista vähiten kannatusta keräsivät rahan ansaitseminen ja hyväksynnän etsiminen omille mielipiteille. Tiedontuotantoa ja -jakamista estäviksi tekijöiksi nousivat muun muassa ajallisten resurssien puute, muut elämän prioriteetit sekä ryhmän ilmapiiri.