Podcast-tekijöiden motiiveja podcastinsa kaupallistamiseen
Virta, Jenni (2023)
Virta, Jenni
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284867
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan itsenäisten podcast-tekijöiden motiiveja kaupallistaa podcastinsa. Podcast-tutkimusta on tehty suhteellisen vähän verrattuna muiden mediamuotojen tutkimukseen. Podcast on kuitenkin vakiinnuttanut paikkansa muiden medioiden joukossa, ja podcast-tekijät ovat ammattimaistuneet. Tutkimus nostaa esille podcast-tekijät, joita tässä aineistossa edustaa harrastuspohjalta aloittaneet itsenäiset podcast-tekijät. Podcast-tekijöillä on monia rooleja podcastinsa tuottamisessa, aina jaksojen suunnittelusta niiden äänittämiseen, editoimiseen sekä julkaisemiseen. Podcast-tuotantoon liittyy kuitenkin aina kuluja ja panostuksia, jolloin podcast-tekijät ovat siirtyneet kaupallistamaan podcastejaan eri keinoin kattaakseen nämä kulut sekä luomaan uraansa podcast-mediakentällä.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä, mitä podcast-tekijät arvostavat, tarvitsevat ja haluavat kaupallisuudelta podcasteissaan ja ansaintamalliltaan. Tutkimuskysymys on: Mitä motiiveja podcastinsa kaupallistamiseen löytyy eri ansaintamalleja käyttäviltä itsenäisiltä podcast-tekijöiltä? Tutkimus on tehty puolistrukturoituna haastattelututkimuksena (n=6) marraskuussa 2022. Haastateltavat edustivat neljää eri podcast-genrejä ja kaikki tuottivat podcastinsa suomen kielisenä. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti aikaisempaan podcast-tutkimukseen pohjautuen.
Analyysin perusteella esiin nousseet motiivit jaoteltiin neljään kategoriaan: taloudelliset motiivit, henkilökohtaiset motiivit, tekijyyteen liittyvät motiivit ja yleisöön liittyvät motiivit. Motiivit tasapainottelivat vaakakupissa podcast-tekijän valitessa ansaintamallinsa. Eri haastateltavat myös nostivat esiin erilaisia näkemyksiä ja painottivat eri asioita. Motiiveissa näkyi omien arvojen, kokemusten ja mielikuvien vaikutus.
Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä, mitä podcast-tekijät arvostavat, tarvitsevat ja haluavat kaupallisuudelta podcasteissaan ja ansaintamalliltaan. Tutkimuskysymys on: Mitä motiiveja podcastinsa kaupallistamiseen löytyy eri ansaintamalleja käyttäviltä itsenäisiltä podcast-tekijöiltä? Tutkimus on tehty puolistrukturoituna haastattelututkimuksena (n=6) marraskuussa 2022. Haastateltavat edustivat neljää eri podcast-genrejä ja kaikki tuottivat podcastinsa suomen kielisenä. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti aikaisempaan podcast-tutkimukseen pohjautuen.
Analyysin perusteella esiin nousseet motiivit jaoteltiin neljään kategoriaan: taloudelliset motiivit, henkilökohtaiset motiivit, tekijyyteen liittyvät motiivit ja yleisöön liittyvät motiivit. Motiivit tasapainottelivat vaakakupissa podcast-tekijän valitessa ansaintamallinsa. Eri haastateltavat myös nostivat esiin erilaisia näkemyksiä ja painottivat eri asioita. Motiiveissa näkyi omien arvojen, kokemusten ja mielikuvien vaikutus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]