Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Huoltajien käsityksiä yhteistyöstä varhaiskasvatukseen siirtymisen yhteydessä

Huvila, Nanna (2023)

 
Avaa tiedosto
HuvilaNanna.pdf (694.1Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Huvila, Nanna
2023

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024982
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkasteltiin fenomenografisella menetelmällä huoltajien käsityksiä onnistuneesta yhteistyöstä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa alle kolmivuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä. Tarkoituksena oli selvittää minkälaisia kuvauksia huoltajat tuottavat siirtymästä suhteessa yhteistyöhön. Varhaiskasvatuksen aloitusta koskevaa siirtymätutkimusta on tehty Suomessa vähän ja tehty tutkimus on keskittynyt lapsen näkökulman ja kokemuksen tutkimiseen.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu siirtymää käsittelevästä teoriasta sekä yhteistyön ja osallisuuden muodostumista koskevasta teoriasta. Siirtymäprosessi koostuu aiemman tutkimuksen mukaan kolmesta vaiheesta: siirtymiseen valmistautumisesta eli preliminaalivaiheesta, varsinaisesta fyysisestä siirtymästä eli liminaalivaiheesta sekä siirtymän päättävästä postliminaalivaiheesta, jossa sopeutuminen uuteen rooliin ja ympäristöön on tapahtunut. Yhteistyön lähtökohtana on huoltajien mahdollisuus osallistua varhaiskasvatukseen, vaikuttaa päiväkodin arkeen ja saada tietoa lapsen varhaiskasvatuksesta. Yhteistyön merkitystä korostetaan etenkin siirtymätilanteissa. Siirtymä kotoa päiväkotiin on vertikaalinen siirtymä. Tässä tutkielmassa tarkastelu keskittyy erityisesti huoltajien kokemukseen siirtymäprosessista eli heidän kokemukseensa huollettavan preliminaali- ja liminaalivaiheista.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla alle kolmivuotiaiden lasten huoltajia. Aineiston analyysissä käytettiin fenomenografista menetelmää, jonka tarkoituksena on kuvata yksilöiden käsitykset tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimuksen tulosten perusteella onnistunut yhteistyö varhaiskasvatuksen aloituksen yhteydessä edellyttää sekä huoltajan että varhaiskasvatuksen henkilöstön aktiivista toimintaa. Huoltajien käsitykset onnistumiseen vaikuttavista seikoista jakaantuivat kahteen kategoriaan sen mukaan, nähtiinkö vastuullisena toimijana lapsen huoltaja vai varhaiskasvatus ja sen henkilöstö institutionaalisina toimijoina. Tutkimuksen perusteella huoltajan roolissa korostui kolme kuvauskategoriaa: huoltaja valintoja tekevänä, huoltaja tiedollisena valmistautujana sekä huoltaja lapsen sopeutumisen tukijana. Kaksi ensimmäistä kategoriaa sijoittuvat siirtymäprosessin preliminaalivaiheeseen ja kolmas kategoriaa liminaali- sekä postliminaalivaiheeseen. Varhaiskasvatuksen institutionaalista roolia korostavia kuvauskategorioita oli kolme kappaletta: sujuvan yhteistyön kehittäminen, riittävän informaation jakaminen ja varhaiskasvatuksen toimivuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3568]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste