Kuulunko joukkoon? Ulkopuolisuus suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Ruotanen, Emmi (2023)
Ruotanen, Emmi
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024971
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ulkopuolisuuden ilmenemistä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Ulkopuolisuus on ajankohtainen ilmiö, joka liitetään vahvasti kiusaamiseen ja yksinäisyyteen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ulkopuolisuutta, varhaislapsuutta, kiusaamista, tunnetta, lastenkirjallisuutta ja kuvakirjoja. Ulkopuolisuus on aihe, jota tutkimuksessa tutkitaan. Varhaislapsuus liittyy tutkimukseen, koska tutkimusaineistona toimivat lasten kuvakirjat. Kiusaaminen liitetään vahvasti ulkopuolisuuteen, joten se toimii tutkimuksen lähtökohtana. Tunne liittyy tutkimuksen aiheeseen ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta. Tutkimuksen aineisto on lastenkirjallisuutta ja nimenomaan kuvakirjoja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoksi valikoitui kahdeksan suomalaista lasten kuvakirjaa, joissa näkyi ulkopuolisuus selkeästi. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että millaisina tunnetiloina ulkopuolisuus ilmenee suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Toisessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin millaisia syitä ja lähtökohtia ulkopuolisuudelle on annettu suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että millaisia ratkaisuja ulkopuolisen henkilön tilanteeseen on annettu suomalaisissa lasten kuvakirjoissa.
Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen löytyi 17 erilaista tunnetilaa, jotka ilmenevät ulkopuolisuutta tuntevalla hahmolla. Yleisimpänä tunnetilana ulkopuolisella hahmolla ilmeni tutkimustulosten mukaan suru. Surua esiintyi seitsemässä kahdeksasta tutkimusaineiston kuvakirjoista. Toiseen tutkimuskysymykseen löytyi kymmenen eri syytä ja lähtökohtaa. Yleisin syy ja lähtökohta ulkopuolisuudelle on tutkimustulosten mukaan hahmon oma epävarmuus, joka esiintyi kolmessa kahdeksasta tutkimusaineiston kuvakirjoista. Kolmanteen tutkimuskysymykseen löytyi seitsemän erilaista ratkaisua. Yleisin ratkaisu ulkopuolisuutta tuntevan henkilön tilanteeseen on leikkiin pyytäminen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ulkopuolisuutta ilmenee erittäin monipuolisesti suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Ulkopuolisuus ei liity aina kiusaamistilanteisiin vaan se voi liittyä hahmon omaan sisäiseen epävarmuuteen. Ulkopuolisuus ei ole aina havaittavissa pelkästään kuvakirjan kuvista. Sen havaitseminen vaatii suurimmaksi osaksi tuekseen tekstiä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ulkopuolisuutta, varhaislapsuutta, kiusaamista, tunnetta, lastenkirjallisuutta ja kuvakirjoja. Ulkopuolisuus on aihe, jota tutkimuksessa tutkitaan. Varhaislapsuus liittyy tutkimukseen, koska tutkimusaineistona toimivat lasten kuvakirjat. Kiusaaminen liitetään vahvasti ulkopuolisuuteen, joten se toimii tutkimuksen lähtökohtana. Tunne liittyy tutkimuksen aiheeseen ensimmäisen tutkimuskysymyksen kautta. Tutkimuksen aineisto on lastenkirjallisuutta ja nimenomaan kuvakirjoja.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistoksi valikoitui kahdeksan suomalaista lasten kuvakirjaa, joissa näkyi ulkopuolisuus selkeästi. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että millaisina tunnetiloina ulkopuolisuus ilmenee suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Toisessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin millaisia syitä ja lähtökohtia ulkopuolisuudelle on annettu suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, että millaisia ratkaisuja ulkopuolisen henkilön tilanteeseen on annettu suomalaisissa lasten kuvakirjoissa.
Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen löytyi 17 erilaista tunnetilaa, jotka ilmenevät ulkopuolisuutta tuntevalla hahmolla. Yleisimpänä tunnetilana ulkopuolisella hahmolla ilmeni tutkimustulosten mukaan suru. Surua esiintyi seitsemässä kahdeksasta tutkimusaineiston kuvakirjoista. Toiseen tutkimuskysymykseen löytyi kymmenen eri syytä ja lähtökohtaa. Yleisin syy ja lähtökohta ulkopuolisuudelle on tutkimustulosten mukaan hahmon oma epävarmuus, joka esiintyi kolmessa kahdeksasta tutkimusaineiston kuvakirjoista. Kolmanteen tutkimuskysymykseen löytyi seitsemän erilaista ratkaisua. Yleisin ratkaisu ulkopuolisuutta tuntevan henkilön tilanteeseen on leikkiin pyytäminen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että ulkopuolisuutta ilmenee erittäin monipuolisesti suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Ulkopuolisuus ei liity aina kiusaamistilanteisiin vaan se voi liittyä hahmon omaan sisäiseen epävarmuuteen. Ulkopuolisuus ei ole aina havaittavissa pelkästään kuvakirjan kuvista. Sen havaitseminen vaatii suurimmaksi osaksi tuekseen tekstiä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]