Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajaopiskelijoiden näkemykset kestävästä kehityksestä ja sen toteuttamisesta peruskoulussa

Kuosmanen, Santeri (2023)

 
Avaa tiedosto
KuosmanenSanteri.pdf (348.6Kt)
Lataukset: 



Kuosmanen, Santeri
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284841
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä kestävästä kehityksestä, opettajankoulutuksen vaikutuksista heidän näkemyksiinsä aiheesta sekä keinoista, joilla heidän mielestään kestävää kehitystä voidaan toteuttaa peruskoulussa. Tutkimuskysymyksiksi muodostui kolme kysymystä: ”Miten opettajaopiskelijat käsittävät kestävän kehityksen?” ”Onko opettajankoulutus vaikuttanut opiskelijoiden näkemyksiin kestävästä kehityksestä, ja miten?” sekä ”Millaisia näkemyksiä opettajaopiskelijoilla on kestävän kehityksen toteuttamiskeinoista kouluympäristössä?” Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä peilattiin Aarnio-Linnanvuoren (2019) esittämiin ympäristötietoisuuden kategorioihin: tietoisuus, suhde luontoon, henkilökohtaiset luontoa suojelevat valinnat ja aktiivinen kansalaisuus. Näkemykset opettajankoulutuksen vaikutuksista sekä kestävän kehityksen toteutuksesta loivat puolestaan omat kategoriat täysin haastatteluaineiston pohjalta.
Tutkimus oli laadullinen haastattelututkimus, johon osallistui viisi Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Haastateltavat valittiin opintovuosien perusteella siten, että haastateltavista löytyi useita eri opintovaiheissa olevia opiskelijoita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kevään 2023 aikana ja niiden keskimääräinen pituus oli noin 15 minuuttia. Haastattelut litteroitiin Word-sovelluksen litterointiominaisuuden avulla, jonka jälkeen aineistolle toteutettiin sisällönanalyysiä sekä teoria-, että aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat osoittavat laajaa osaamista kestävästä kehityksestä siitä huolimatta, että he kokivat koulutuksen opettaneen heille vain vähän aiheesta. Koulutuksen sijaan kouluympäristön sosiaaliset tekijät kuten opiskelukaverit sekä ainejärjestöyhteisö ovat nähtävästi vaikuttaneet enemmän. Opiskelijoilla oli myös laajasti erilaista tietoa siitä, millä tavoilla kestävää kehitystä voisi toteuttaa omassa opetuksessaan tai laajemmin kouluympäristössä. Eroja ei esiintynyt eri vuosikurssilaisten välillä. Myös kestävän kehityksen opettamisen esteitä esitettiin, ja niistä suurimmaksi havaittiin kodin ja koulun väliset erot esimerkiksi toimintatavoissa tai arvoissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste