”Miksi et vieläkään puhu ruotsia?” : Sisällönanalyysi kielen roolista monikulttuuristen nuorten aikuisten kulttuuri-identiteettiin
Kasper, Tytti (2023)
Kasper, Tytti
2023
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202305024927
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan identiteettiprosessiteorian (IPT) avulla kielen roolia monikulttuuristen nuorten aikuisten kulttuuri-identiteetin rakentumisessa. Identiteetit ovat jatkuvasti muuttuvia, mutta tärkeitä työkaluja ihmisten välisessä toiminnassa. Siksi niiden tutkiminen on mielekästä. Monikulttuuriset nuoret yhdistelevät ja sekoittavat erilaisia kulttuurisia käytösmalleja ja arvoja, jolloin heidän kulttuuri-identiteettinsä rakentuminen poikkeaa yhden kulttuurin vaikutuksessa kasvaneista ihmisistä. IPT mahdollistaa tällaisen identiteetin rakentumisen ymmärtämisen erilaisten ulottuvuuksien ja prosessien avulla. Se myös selittää syitä mahdollisiin muutoksiin identiteetissä.
Tutkielmassa käytettävä aineisto koostui kahdeksan 23-34 –vuotiaan nuoren aikuisen kertomuksista monikulttuurisuudestaan ja identiteetistään. Nuoret kaikki identifioituivat suomalaisiksi ja suurin osa myös toisen vanhempansa kautta opittuun toiseen kulttuuriin. Sisällönanalyysin muotoa teemoittelua käyttämällä aineistosta muodostettiin kolme kieleen liittyvää teemaa, jotka käsittelivät kielen osaamista kuulumisen merkkinä, kahden kulttuurin välisiä vuorovaikutustilanteita sekä kieleen liittyviä ennakkoluuloja.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että kielellä on suora vaikutus nuorten aikuisten kokemaan kulttuuri-identiteettiin. Nuorten aikuisten kertomat tilanteet asettivat nuorten kulttuuri-identiteetin alttiiksi identiteettiuhille. He kokivat esimerkiksi häpeää kielitaidon puutteen takia sekä kohtasivat ennakkoluuloja vuorovaikutustilanteissa. Tällöin he joutuivat turvautumaan erilaisiin selviytymisstrategioihin turvatakseen identiteettiperiaatteiden säilymisen. Tuloksia yhdisti etenkin kokemus erilaisuudesta valtakulttuuriin verrattuna, vaikka kaikki osallistujat identifioituivat valtakulttuurin jäseniksi. Tämä aiheutti nuorissa hybridi-identiteeteille tyypillistä hämmennystä omasta paikastaan yhteiskunnassa. Voidaankin pohtia, auttaisiko näitä kulttuurien välitilassa olevia nuoria aikuisia, jos heidän ympärillään olisi samankaltaisia kokemuksia läpikäyneitä ihmisiä
Tutkielmassa käytettävä aineisto koostui kahdeksan 23-34 –vuotiaan nuoren aikuisen kertomuksista monikulttuurisuudestaan ja identiteetistään. Nuoret kaikki identifioituivat suomalaisiksi ja suurin osa myös toisen vanhempansa kautta opittuun toiseen kulttuuriin. Sisällönanalyysin muotoa teemoittelua käyttämällä aineistosta muodostettiin kolme kieleen liittyvää teemaa, jotka käsittelivät kielen osaamista kuulumisen merkkinä, kahden kulttuurin välisiä vuorovaikutustilanteita sekä kieleen liittyviä ennakkoluuloja.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että kielellä on suora vaikutus nuorten aikuisten kokemaan kulttuuri-identiteettiin. Nuorten aikuisten kertomat tilanteet asettivat nuorten kulttuuri-identiteetin alttiiksi identiteettiuhille. He kokivat esimerkiksi häpeää kielitaidon puutteen takia sekä kohtasivat ennakkoluuloja vuorovaikutustilanteissa. Tällöin he joutuivat turvautumaan erilaisiin selviytymisstrategioihin turvatakseen identiteettiperiaatteiden säilymisen. Tuloksia yhdisti etenkin kokemus erilaisuudesta valtakulttuuriin verrattuna, vaikka kaikki osallistujat identifioituivat valtakulttuurin jäseniksi. Tämä aiheutti nuorissa hybridi-identiteeteille tyypillistä hämmennystä omasta paikastaan yhteiskunnassa. Voidaankin pohtia, auttaisiko näitä kulttuurien välitilassa olevia nuoria aikuisia, jos heidän ympärillään olisi samankaltaisia kokemuksia läpikäyneitä ihmisiä
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]