Luokanopettajien kokemuksia haastavista vuorovaikutustilanteista oppilaiden kanssa
Franssila, Oona (2023)
Franssila, Oona
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284834
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu luokanopettajien kokemuksia heidän ja oppilaiden välisistä haastavista vuorovaikutustilanteista. Tutkimuksessa tutkittiin millaiset vuorovaikutustilanteet luokanopettajat kokevat haasteellisiksi, millaisia tunteita he kokevat haastavien vuorovaikutustilanteiden aikana ja miten he niitä tilanteissa käsittelevät. Tutkimuksessa tutkittiin myös, millaiseksi luokanopettajat kokevat tarpeensa saada käsitellä haastavia vuorovaikutustilanteita tilanteiden jälkeen ja millaisia keinoja heillä siihen on.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusotteelle suuntaviivat antaa hermeneuttis-fenomenologinen tutkimusote. Aineisto on kerätty yksilöteemahaastatteluin. Aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan haastaviin tilanteisiin liittyi aina oppilaan haastava käytös, joka näkyi tuloksissa usein auktoriteetin uhkaamisella tai puheella ohjaamisen toimimattomuutena. Luokanopettajat kokivat haastavien vuorovaikutustilanteiden aikana eniten epämiellyttäviä tunteita, kuten ärtyneisyyttä, pettymystä ja suuttumusta. Tilanteiden aikana omien tunteiden hallintaan opettajat käyttivät eniten itsensä rauhoittamista, joka tässä tutkimuksessa usein perustui hetkelliseen omien ajatusten muualle viemiseen. Tarpeeseen saada käsitellä haastavia vuorovaikutustilanteita niiden jälkeen, näytti erityisesti vaikuttavan työkokemuksen määrä. Tulosten mukaan tehokkaaksi purkukeinoksi koettiin tilanteen läpikäynti myöhemmin uudelleen, mistä varsinkin kollegojen kanssa keskustelu ja heiltä saatu vertaistuki koettiin toimivaksi.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusotteelle suuntaviivat antaa hermeneuttis-fenomenologinen tutkimusote. Aineisto on kerätty yksilöteemahaastatteluin. Aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan haastaviin tilanteisiin liittyi aina oppilaan haastava käytös, joka näkyi tuloksissa usein auktoriteetin uhkaamisella tai puheella ohjaamisen toimimattomuutena. Luokanopettajat kokivat haastavien vuorovaikutustilanteiden aikana eniten epämiellyttäviä tunteita, kuten ärtyneisyyttä, pettymystä ja suuttumusta. Tilanteiden aikana omien tunteiden hallintaan opettajat käyttivät eniten itsensä rauhoittamista, joka tässä tutkimuksessa usein perustui hetkelliseen omien ajatusten muualle viemiseen. Tarpeeseen saada käsitellä haastavia vuorovaikutustilanteita niiden jälkeen, näytti erityisesti vaikuttavan työkokemuksen määrä. Tulosten mukaan tehokkaaksi purkukeinoksi koettiin tilanteen läpikäynti myöhemmin uudelleen, mistä varsinkin kollegojen kanssa keskustelu ja heiltä saatu vertaistuki koettiin toimivaksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]