Liiketoimintatiedon hallinta kiertotalousliiketoiminnassa
Heikkilä, Kasperi (2023)
Heikkilä, Kasperi
2023
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304294888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304294888
Tiivistelmä
Kiertotaloutta on ehdotettu vaihtoehtona lineaarisen talousmalliin kestävyyden haasteisiin. Tutkimuksen taustalla ovat lineaarisen ”ota, käytä, heitä pois” -talousmallin kestävyyttä koskevat ongelmat. Kiertotalousliiketoiminnassa on kuitenkin omat haasteensa, joihin datan avulla voidaan tarjota ratkaisuja. Liiketoimintatiedon hallinnan avulla voidaan puolestaan tehostaa organisaatiossa olevan datan hyödyntämistä päätöksenteon tukena. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia kiertotaloustoiminnalla on siihen, kuinka liiketoimintatietoa hallitaan. Tavoitteena oli tutkia, miten liiketoimintatiedon hallintaa voidaan kehittää, jotta se tukisi kiertotaloustoimintaa paremmin.
Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin kirjallisuuden ja empirian avulla liiketoimintatiedon hallintaa kiertotaloudessa. Kirjallisuuden avulla luotiin teoriataustoitus liiketoimintatiedon hallinnalle ja kiertotaloudelle. Liiketoimintatiedon hallinnan osalta tarkasteltiin sitä yleisesti, sen prosessimallia sekä siihen liittyviä työkaluja. Kiertotaloutta käsittelevässä teoriassa esitettiin, mitä kiertotalous tarkoittaa yleisesti, minkälaisia liiketoimintamalleja kiertotaloudessa on, sekä miten liiketoimintatiedon hallinta esiintyy kiertotaloutta koskevassa kirjallisuudessa. Työn empiriassa tutkittiin liiketoimintatiedon hallintaa organisaatioissa, joiden liiketoiminta perustuu osittain tai pääasiassa käytettyjen tuotteiden osto- ja myyntitoimintaan. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Empirian tulokset teemoiteltiin ja teemojen pohjalta analysoitiin haastattelutuloksia heijastaen niitä työssä esitettyyn kirjallisuuteen.
Kirjallisuuden avulla saatiin vastaus siihen, mitä liiketoimintatiedon hallinta ja kiertotalous ovat sekä tuotiin esiin tunnistettuja haasteita ja ratkaisuita liittyen liiketoimintatiedon hallintaan kiertotaloudessa. Empirian avulla pystyttiin tutkimaan, miten kirjallisuuden havainnot esiintyivät tutkittavissa organisaatioissa, sekä mitä kirjallisuudessa esiintymättömiä havaintoja löydettiin. Tulokset jaettiin keskeisiin havaintoihin, haasteisiin ja tarpeisiin sekä ratkaisuihin liiketoimintatiedon hallinnan edistämiseksi.
Keskeisiä havaintoja tutkimuksessa olivat datan hyödyntämisen tärkeys käytettyjen tuotteiden osto- ja myyntiliiketoiminnassa sekä käytettyjen tuotteiden yksilöllisyyden aiheuttama monimutkaisuus datan hyödyntämisessä. Empirian tulosten todettiin olevan linjassa kirjallisuuden kanssa. Liiketoimintatiedon hallinnan haasteiksi ja tarpeiksi kiertotaloudessa tunnistettiin relevanttien kysymysten määrittelyn haasteet, tarve yritysrajat ylittävälle datalle ja tiedonhankinnan haasteet käytetyistä tuotteista. Tämän lisäksi haasteita aiheuttaa käytettyjen tuotteiden yksilöllisyys ja tuotteiden käsittelyyn soveltuvien ratkaisuiden puute, datan siiloutuminen sekä tiedon hyödyntämisen vaikutusten seuraamisen haastavuus kohdeorganisaatiossa. Yleisinä ratkaisuina puolestaan esitettiin tiedon avoin jakaminen, räätälöidyt tekniset ratkaisut, liiketoimintatiedon hallinnan työkalujen hyödyntäminen sekä automaattisen päätöksenteon ja tekoälyn hyödyntäminen esimerkiksi osana hinnoitteluprosessia. Kohdeorganisaatiolle suunnatut kehityskohteet liittyivät tietotarpeiden määrittämiseen, tietovarastointiin, datan prosessointiin ja analysointiin, analysoidun datan raportointiin ja hyödyntämiseen lähdejärjestelmissä sekä palautteenantoon tiedon hyödyntämisen onnistumisesta.
Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin kirjallisuuden ja empirian avulla liiketoimintatiedon hallintaa kiertotaloudessa. Kirjallisuuden avulla luotiin teoriataustoitus liiketoimintatiedon hallinnalle ja kiertotaloudelle. Liiketoimintatiedon hallinnan osalta tarkasteltiin sitä yleisesti, sen prosessimallia sekä siihen liittyviä työkaluja. Kiertotaloutta käsittelevässä teoriassa esitettiin, mitä kiertotalous tarkoittaa yleisesti, minkälaisia liiketoimintamalleja kiertotaloudessa on, sekä miten liiketoimintatiedon hallinta esiintyy kiertotaloutta koskevassa kirjallisuudessa. Työn empiriassa tutkittiin liiketoimintatiedon hallintaa organisaatioissa, joiden liiketoiminta perustuu osittain tai pääasiassa käytettyjen tuotteiden osto- ja myyntitoimintaan. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Empirian tulokset teemoiteltiin ja teemojen pohjalta analysoitiin haastattelutuloksia heijastaen niitä työssä esitettyyn kirjallisuuteen.
Kirjallisuuden avulla saatiin vastaus siihen, mitä liiketoimintatiedon hallinta ja kiertotalous ovat sekä tuotiin esiin tunnistettuja haasteita ja ratkaisuita liittyen liiketoimintatiedon hallintaan kiertotaloudessa. Empirian avulla pystyttiin tutkimaan, miten kirjallisuuden havainnot esiintyivät tutkittavissa organisaatioissa, sekä mitä kirjallisuudessa esiintymättömiä havaintoja löydettiin. Tulokset jaettiin keskeisiin havaintoihin, haasteisiin ja tarpeisiin sekä ratkaisuihin liiketoimintatiedon hallinnan edistämiseksi.
Keskeisiä havaintoja tutkimuksessa olivat datan hyödyntämisen tärkeys käytettyjen tuotteiden osto- ja myyntiliiketoiminnassa sekä käytettyjen tuotteiden yksilöllisyyden aiheuttama monimutkaisuus datan hyödyntämisessä. Empirian tulosten todettiin olevan linjassa kirjallisuuden kanssa. Liiketoimintatiedon hallinnan haasteiksi ja tarpeiksi kiertotaloudessa tunnistettiin relevanttien kysymysten määrittelyn haasteet, tarve yritysrajat ylittävälle datalle ja tiedonhankinnan haasteet käytetyistä tuotteista. Tämän lisäksi haasteita aiheuttaa käytettyjen tuotteiden yksilöllisyys ja tuotteiden käsittelyyn soveltuvien ratkaisuiden puute, datan siiloutuminen sekä tiedon hyödyntämisen vaikutusten seuraamisen haastavuus kohdeorganisaatiossa. Yleisinä ratkaisuina puolestaan esitettiin tiedon avoin jakaminen, räätälöidyt tekniset ratkaisut, liiketoimintatiedon hallinnan työkalujen hyödyntäminen sekä automaattisen päätöksenteon ja tekoälyn hyödyntäminen esimerkiksi osana hinnoitteluprosessia. Kohdeorganisaatiolle suunnatut kehityskohteet liittyivät tietotarpeiden määrittämiseen, tietovarastointiin, datan prosessointiin ja analysointiin, analysoidun datan raportointiin ja hyödyntämiseen lähdejärjestelmissä sekä palautteenantoon tiedon hyödyntämisen onnistumisesta.