Tilauspotentiaali uutiskriteerinä: ”Kunkin jutun kohdalla pitää miettiä, että miten tämä myydään lukijalle niin, että maksumuurin yli mentäisiin”
Korpela, Juho (2023)
Korpela, Juho
2023
Journalistiikan maisteriohjelma - Master's Programme in Journalism
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304304895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304304895
Tiivistelmä
Digitaalisessa journalismissa tilaus tehdään tyypillisesti verkkosivuilla niin, että lukija törmää maksumuurin takana olevaan artikkeliin. Jos artikkeli herättää tarpeeksi maksuhalukkuutta, henkilö tekee tilauksen ja maksumuuri väistyy tieltä. Se, minkälaisella sisällöllä media onnistuu houkuttelemaan itselleen uusia maksavia tilaajia, on yksi media-alan kohtalonkysymyksistä 2020-luvulla. Kun printtilehdistä saatavat tulot vähenevät, haluavat markkinaehtoisesti toimivat mediat laittaa tiukassa olevat resurssit niihin juttuihin, jotka tuovat todennäköisimmin uusia digitilaajia.
Tässä pro gradussa esitellään tilauspotentiaali-käsite ja sillä tarkoitetaan artikkelin todennäköisyyttä tuoda uusia digitilaajia medialle. Pro gradu pyrkii osoittamaan, miten tilauspotentiaali näkyy ja vaikuttaa toimitusten arjessa tehtävään työhön. Tutkin asiaa neljän suomalaisen median edustajalle tehdyn teemahaastattelun avulla.
Tuloksissa esitellään erilaisia tilauspotentiaalisia aiheita, kuten perinteisistä journalistisista artikkeleista poikkeavia live-lähetyksiä sekä listausjuttuja ja perinteisempiä maksuhalukkuutta herättäviä aiheita, kuten rikosuutisointi sekä erilaiset medioissa tehtävät arviot. Haastatellut toimituksen keskiporrasta edustavat toimittajat arvioivat, että uusien digitilaajien tavoittelulla on vaikutusta journalismiin ja siihen, minkälaisia juttuja lukijoille tehdään.
Tässä pro gradussa esitellään tilauspotentiaali-käsite ja sillä tarkoitetaan artikkelin todennäköisyyttä tuoda uusia digitilaajia medialle. Pro gradu pyrkii osoittamaan, miten tilauspotentiaali näkyy ja vaikuttaa toimitusten arjessa tehtävään työhön. Tutkin asiaa neljän suomalaisen median edustajalle tehdyn teemahaastattelun avulla.
Tuloksissa esitellään erilaisia tilauspotentiaalisia aiheita, kuten perinteisistä journalistisista artikkeleista poikkeavia live-lähetyksiä sekä listausjuttuja ja perinteisempiä maksuhalukkuutta herättäviä aiheita, kuten rikosuutisointi sekä erilaiset medioissa tehtävät arviot. Haastatellut toimituksen keskiporrasta edustavat toimittajat arvioivat, että uusien digitilaajien tavoittelulla on vaikutusta journalismiin ja siihen, minkälaisia juttuja lukijoille tehdään.